RR Los Cristianos - El Tamaimo (Teneriffa)

• Trådstartare Trådstartare Anders H
  • Start datum Start datum
A

Anders H

Guest
Efter tva repor haer paa Teneriffa, en upp Till Vilaflor och en foerbi Arico och bort till Los Morales, taenkte jag mig en lugn tur laengs kusten. Vaesterut till Los Gigantes saag lagom ut men det viasde sig vara en trist vaeg, som en lokalgata med fabriker och bananplantager bredvid. Vael framme i Los Gigante hade jag bara kommit tre och en halv mil och bestaemde mig for att ta vaegen over El Tamaimo (heterdet, har kollat kartan). Sen fick man vad man taalde. 600 hojdm paa ungefaer 8 km. Fraan 50 over havet till ungefaer 730 m paa c:a 8 km. Precis graensen till hjaernblodning.
Teneriffa030.jpg ht=544

Hela tiden ser man den där jävla vägen slingra ovanför sig helt omöjligt högt.
Hemvaegen gick nerfor i ett toecken. Rekommenderas!

Senast ändrad:
Tyvärr kunde jag inte hoja på Teneriffa när vi var där i Januari (lillbebisen fick urinvägsinfektion) men nästa gång... (om det blir en nästa gång).

Hyrde du cykel eller hade du med dig din egen?

Tog med egen cykel fast det finns att hyra haer. Idag blev det en avslutningstur till Teides nationalpark. Fraan Cristianos via Vilaflor och Arona och vidare upp genom tallskogen. 2000 hoejdmeter paa de foersta fyra milen ungefaer. Stigningen boerjar cirka hundra meter fraan hotellet, sedan aer det uppfoer hela tiden. Haarda bud foer en saan som jag. Men det var det vaert, omgivningen runt Teide aer jaettekonstig och liknar inget annat jag sett (slaenger in en bild sen). Rena Star Wars. Nu har jag varit och koept lite jordnoetter och pilsner foer aaterhaemtningens skull. Kommer att sitta fint. Det finns alltsaa riktigt tuffa vaegar haer paa oen aeven om det tydligen inte finns lika mycket att vaelja paa som paa Mallis. Naagon sloe tur kan man knappast faa. Men om du vill komma i form till Mallisresan saa aer det haer perfekt.
P3014355.JPG ht=544

Three blokes from Manchester som satt och fikade vid Vilaflor. Glada och trevliga pojkar.
P3014365.JPG ht=544

Märkliga stenformationer
P3014366.JPG ht=544

Lavan ligger som stora bajshögar
P3014376.JPG ht=544

U t vid bergknallen. (Ser lite tjock ut på mitten men det är en synvilla).

Senast ändrad:
Teneriffa är grymt! från havsnivå hotell till 2400 m på 4 mil...mtb eller racer efter behag.
Fast jag åker nog tebaks till Puerto de la Cruz o skippar turist-öken staden.

Ser väl ok ut. Men inte lika spännande som i Västerhaninge i går då man undrade om det snöade eller regnade. *hulkar okontrollerat*

Ser ju toppen ut.

Det matchar mina fördomar om landsvägscykling illa. Jag trodde det gick ut på snöglopp, evig motvind och långtradare 13mm från akterlykten.

Håller ni på med sånna här RR så måste man kanske prova.

Jag cyklade också upp på teide i vintras. Jesus vad kallt det var däruppe. Jag undrade hur jag skulle ta mig ner utan att frysa ijäl. Det slutade med att jag liftade ned med en turistbuss.

Det är härligt att kunna klättra konstant i timmar.

Senast redigerad av en moderator:
bjby skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag cyklade också upp på teide i vintras. Jesus
> vad kallt det var däruppe. Jag undrade hur jag
> skulle ta mig ner utan att frysa ijäl. Det
> slutade med att jag liftade ned med en
> turistbuss.
>
>

Amatör;)

Senast redigerad av en moderator:
bjby skrev:
> Jag cyklade också upp på teide i vintras. Jesus
> vad kallt det var däruppe. Jag undrade hur jag
> skulle ta mig ner utan att frysa ijäl.

Varma handskar, mössa under hjälmen, fleece o goretex. Vi hojade både upp och ned två gånger, en gång valde vi att ta taxi upp och sedan fortsätta genom kratern och titta på bergen norrut.

Frös bitvis så vi skakade tänder, inte minst därför att det regnade en stund, och kom ner till Cristianos, huttrande av köld iklädda snudd på vintermundering. Kändes rätt absurt att passera alla människor som kom halvklädda från stranden med och stirrade på oss.

Hola!

Jag var på samma berg som du samtidigt! Jag var upp till El Retamar (toppen på backen, 2100 möh innan man åker ner i kratern och bort mot Teide) och vände. Såg grabbarna utan tröja vid fiket i Villaflor på nervägen, men tog mig inte tid att stanna. Var du på väg upp eller ner när du tog bilden? Vi borde ha passerat varandra någonstans. Hade jag sett en Hofvet tröja hade jag garanterat hojtat och stannat! Iofs är ju synfältet begränsat på det berget, fullt med svett i ögona på uppvägen och tunnelseende på nervägen :-) Jag tror f.ö. att det var ditt tips i en gammal tråd som gjorde att jag hittade Diga-Sports och slapp släpa med mig hojen härifrån. I efterhand inser jag dessutom att jag knappast hade tagit mig upp med 53/39 och 12-25, måste tyvärr erkänna att trippelklingan var perfekt uppför, även om det är töntvarning. Grymt skön cykling var det i alla fall, fantastiskt hårt uppför och fantastiskt snabbt och skönt nerför! /Kaspar

Jag fikade med dom engelska killarna på vägen upp. Jag minns att det drog förbi nån neråt med gul jacka. Det kanske var dig jag spottade?

Nej, men jag måste passerat straxt före, svart/grå Gore jacka. Killen med gula jackan dök upp när jag stannat för att min jacka blev för varm några km nedanför.

bigmollo skrev:
> Ha ha ha hur sjukt är det här då? Vrläden är
> inte så jättestor ibland.

Nä, den är jävligt liten mest hela tiden faktiskt! Kaspar F är faktiskt en gammal jobbarkompis till mig. Jag snackade med honom i telefon för 30 minuter sedan.

Tillbaka
Topp