[ReseRapport Moab 2006] Dag 3. Inträde i "Det Förlovade Landet".

42Hz

Aktiv medlem
Fortsättning från http://happymtb.org/forum/read.php/1/825228

Datum: 27/3-2006

Somnade tidigt och vaknade sent. Klockan nio klev jag upp, gick till det gemensamma köket/matsal/uppehållsrummet, käkade några mackor till frukost. Fyllde på vatten i Camelbak:en och gjorde mig i ordning. Tänkte inte cykla hela vägen ut till 'spåren' fick nog av asfalt dagen innan så planen var att ta nån 'shuttle bus' från byn.

day03_01.jpg

Nya lyan innifrån. Notera den ultramoderna värmeapparaten till vänster, ett gaseldat värmeelement.
Hann inte dekryptera handhavandeinstruktionerna kvällen innan så den fick stå oanvänd första natten, det var lite lagom kyligt i rummet på morgonkvisten. Tur jag hade sovsäck med mig. =)

day03_02.jpg

Elektronikhörnan.

day03_03.jpg

Klädkammaren och förrådet.

day03_04.jpg

Ahhh!!! Äntligen på väg mot en första riktig tur! Hojjade in mot centrum.

day03_05.jpg

Lite improviserad väg, tur att det är en liten stad. =)

day02_32.jpg

Närmaste shuttle bus hållplatsen visade sig vara vid mataffären City Market där jag handlade igår.

day03_06.jpg

Visade sig att en buss strax skulle åka till Pocupine trail! De väntade bara på några till som skulle med, cyklarna lassades upp på taket. Lappen han till höger håller i handen var inträdesbiljetten till 'naturreservatet' som man fick köpa vid infarten.

day03_08.jpg

Dammade rejält om grusvägen, ljudnivån i den oisolerade konservburken var hög men det gick att konversera hyffsat om man skrek lite.

day03_09.jpg

Förväntningarna sjönk inte direkt när man såg vyerna utanför fönstret!

day03_11.jpg

Den vackra gula ubåten utifrån. Två ihopsvetsade VW-bussar! Var glad att den höll ihop hela vägen. =)

day03_12.jpg

Tandem Ventanan som ett par skulle ta sig runt Porcupine på! Visade sig att de hade cyklat tandem i drygt 20år!

day03_13.jpg

Vi blev avsläppta en bit från parkerigen där stigen började men det var ingen lång bit. Klockan var nu kring 11.

day03_14.jpg

Man fattade knappt att man äntligen var här!

day03_15.jpg

Hmm, visade sig att första biten var rejält kuperad och det började med konstant stigning! Som synes fanns det en hel del snö kvar i de skuggiga partierna.

Flåsfarbror på film:
Och det här var precis i början av turen!

day03_16.jpg

Fascinerande stenformationer på klippväggarna efter stigen.

day03_18.jpg

Skumma blå bär i buskarna, såg nästan ut att vara släkt med ebärsbusken?

day03_19.jpg

Kändes som stigningen aldrig ville ta ta slut! Här gällde det att ta alla tillfällen i akt och stanna och fota ofta. :)

day03_20.jpg

Upp, upp, upp. Tyckte jag cyklade sakta och flåsade som en lungsjuk flodhäst med astma men ändå lyckades jag cykla ifatt och förbi både tandemparet och farsan med sonen som hade åkt med i bussen.

day03_21.jpg

Åntligen började det plana ut lite, man började allvarlig fundera på om man skulle orka hela rundan. Vilken väg var närmast hem, tillbaka eller fortsätta? ;)

day03_22.jpg

Tur man hade kameran med som ursäkt för att stanna och fota här och var.

day03_23.jpg

Lätt rödfärgad i fejjan efter ansträngningen. :)

day03_24.jpg

Sådana här stentorn fanns lite här och var efter stigen, vet inte om de hade något syfte, byggde på med en lite sten till på toppen i alla fall...

day03_25.jpg

Efter lite mer klättring såg jag några cyklar och en gäng stigar som ledde bort från stigen och samtidigt hörde jag folk längre in i vegetationen. Trots att jag var helt slut och inte det minsta sugen på några omvägar beslöt jag mig fär att ta mig dit och ta en titt.

day03_27.jpg

Det var tur det för det här var utsikten som bredde ut sig framför mig!

Rörlig bild på utsikten och stupet!:

day03_29.jpg

En snäll cyklist erbjöd sig att ta en bild när de såg mig försöka ta självporträtt på klipphyllan.

day03_30.jpg

Vyn mot höger.

day03_32.jpg

Svårt att hitta snyggare 'back-drop' till hojjen? =)

day03_33.jpg

Efter att jag lyckats slita mig från utsiktsplatsen var det relativt lättcyklat och platt!

Kort videosnutt efter utsikten:

day03_34.jpg

Plötsligt fick jag problem med cykeln, framväxeln vägrade växla till minsta klingan. Fick stanna och felsöka, visade sig att en sten hade lyckads leta sig i framväxeln och hindrade den från att nå grundläget, har aldrig lyckats med det varken förr eller senare!

day03_35.jpg

Sedan började det bära av neråt, ÄNTLIGEN! En hel del tekniska passage med ett antal hopp och dropp, både frivilliga och ofrivilliga! Hoppet steg och man fick ny energi.

Fick ny hjälp med fotografering. En motorcrossåkare som hade kommit ifatt mig och åkt om, han hade tagit paus aldeles innan stigen ble en 'single track'. Snackade en stund med honom och han tipsade mig om Sovereign trail som skulle vara schysst. Han bjöd även på beef jerkys, så folk käkade alltså sånt! Smakade helt ok. Proteiner och salt.

day03_36.jpg

Första djuret jag såg i öknen!

OBS! Det som vanligt inte djuret i filmen som låter illa:

Och så en kortis med mig som snackar om PORRSy pine rim, ber om ursäkt för uttalet redan här! =)

day03_37.jpg

Nu började den riktiga cykelfesten! Brutala vyer, notera de tre bilarna på vägen nere efter floden!

Lite scary med bara en hand på styret, var tyngen att stanna när det blev stökigt.

day03_38.jpg

Stigen var helt magisk, all trötthet var som bortblåst! Ömsom snabbt..

day03_39.jpg

Ömsom tekniskt..

day03_40.jpg

Man ville att det aldrig skulle ta slut men allt har ett slut. Sista biten var det en del bärande, men mest föra att man inte hade någon kraft kvar i benen för att forcera 'hindren'.

Man hade rejäla förväntningar på 'Porky' och i början undrade man lite om det verkligen var rätt stig då jag bara hade sett den sista biten utmed ravinen. Insåg att jag förmodligen var alldeles för utmattad för att kunna få ut det bästa från den biten. Troligtvis inte den bästa stigen att börja med om man inte är i god form, vilket jag definitivt inte var! En sak var säker, jag skulle återvända senare!

day03_41.jpg

Nere på asfalten igen, dags att transportera sig hemmåt, åter igen kände man sig liten, bergsväggarna som reste sig upp brevid vägen var helt enkelt enorma! Svårt att återge skalan så här på bild. Klockan hade hunnit bli strax efter 14, turen hade tagit drygt 3h.

På slutet av videosnutten får man lite mer känsla för hur höga bergsväggarna är:

day03_42.jpg

Ah, jag var visst på väg 128. :)
Riktigt vacker väg som slingrade sig parallellt med floden och klippväggarna.

day03_43.jpg

Hmm, enligt kartan var det cirka 5 miles tillbaka till Moab, plus lite till till Lazy Lizard, Porcupine trail var visst kring 16 miles om jag mindes rätt...

day03_46.jpg

Ser ut att ha hittat rätt.

day03_45.jpg

De ser ut att veta avrt de skall så det är lika bra att hänga på.

day03_47.jpg

Fler blommande trän efter vägen.

Efter en timme till var jag åter 'hemmma', den inkluderade en stopp på Burger King, var rejält hungrig trots en energikaka under hemfärden. Tog en välbehövlig dusch och drog in till stan igen för att kolla lite mail och handla lite till.

Köpte mjöl, ägg, smör och mjölk, tänkte steka pannkakor. Väl i köket gick det hela åt skogen, smöret måste ha varit nån lågfettsvariant av margarin och stekpannan var av gutjärn så ni kan kanske lista ut hur bra det gick! Fick kasta hela skiten. Lyckades i alla fall rökfylla halva huset, jag var nog poppis bland de som bodde i själva huset! ;)

Det fick bli makaroner med salsa till kvällsmat istället, blev en del cykelsnack med andra cyklister som bodde på LL, kollade på en Fisk som heter Wanda och efter det var jag redo för bingen!

day03_48.jpg

Lyckades klura ut hur jag skulle starta gaslågan, i natt skulle jag inte frysa! :)
Hoppas bara att man inte blir gasförgiftad. Somnade förmodligen med ett fånigt flin på läpparna...

Imorgon: Sandpapper, förödande haveri och en efterlängtad lösning på radiomusikeländet!

Dag 1: http://happymtb.org/forum/read.php/1/824466 - Färden till 'Mekka'.
Dag 2: http://happymtb.org/forum/read.php/1/825228 - Frustrerande besök vid "pärleporten".
Dag 3: Inträde i "Det Förlovade Landet".
Dag 4: http://happymtb.org/forum/read.php/1/827015 - En smak av Himmelriket.
Dag 5: http://happymtb.org/forum/read.php/1/828351 - Återhämtning.
Dag 6: http://happymtb.org/forum/read.php/1/828604 - Åter till himmelriket
Dag 7: http://happymtb.org/forum/read.php/1/829140 - Herrens' vägar äro outgrundliga.
Dag 8: http://happymtb.org/forum/read.php/1/830028 - Torsk på Slick Rock.
Dag 9: http://happymtb.org/forum/read.php/1/833942 - Svettig klättring med oväntad bonus!
Dag10: http://happymtb.org/forum/read.php/1/835753 - Roadtrip till 'Fruita', inte en helt fruktlös resa trots allt.
49e

Senast redigerad av en moderator:
Hur tusan lyckas du komma ihåg allt så detaljerat?
En annan kommer ju knappt ihåg vad som hände igår.
Grum berättelse...

Håller med, grymt porrigt! Fina bilder!

Fast det kan väl inte vara USA? Det såg ju nästan ut som en iordningställd cykelbana på en av bilderna...

Johan A: Tycker jag glömt massor, namn på folk jag träffade, platser och tider! =)
Utan anteckningarna hade det nog varit annorlunda, man borde ha skrivit ner mer men det tar ju sån tid.

Pizza Pete: Det fanns en del gång/cykel-banor i och kring byn! Misstänker det finns en och annan cyklist i stadsledningen? =)

Hade det inte varit mindre jobb att faktiskt åka till Moab än att hålla på med bildmannipulering från ditt vardagsrum Harri? ;D Speciellt film är ju jobbigt att förfalska.

the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Hade det inte varit mindre jobb att faktiskt åka
> till Moab än att hålla på med bildmannipulering
> från ditt vardagsrum Harri? ;D Speciellt film är
> ju jobbigt att förfalska.

Utvecklingen går frammåt, teknikens under! ;)

Shit harri.. Hur många dagar ska du redovisa? =)
Grymt kul o läsa och kolla på bilderna o filmklippen även om jag inte har ngt ljud på mig dator..

detta får en verkligen att tänka till...

Vi hojade Porcupine i augusti. Det var blodigt hett, så hett att vi vände efter någon timme, delvis p g a att vi hade ställt bilen där stigen började och det skulle ha blivit en fruktansvärt lång dag i hettan till bilen. Jag tycker, att leden är överreklamerad. Förvisso, det är en bra bit singletrack och utsikten är vacker. Men det är något som finns på alla möjliga håll, och som dessutom på många ställen är roligare. Däremot är slickrocken, som jag antar att du snart kommer till, något alldeles unikt och helt fantastiskt att hoja på. Det är den som gör att Moab är värd ett besök.

F ö nästa gång, tror jag vi åker Porcupine baklänges. Då blir det mer singletrack.

Per skrev:
> F ö nästa gång, tror jag vi åker Porcupine
> baklänges. Då blir det mer singletrack.

?

Morfum: Tror det blir 11 eller kanske 12 dagar. Du missar nog inget utan ljud, kanske en massa vind och flåsljud! =)

Per: Ja, första biten är väl ingen superhöjdare det är som sagt när det blir single track som det verkligen lyfter. Fast jag vet inte om jag tycker att enbart slickrocken är det enda som är värt ett besök, visst det är en riktig höjdare men de övriga stigarna jag var på hade helt klart räckt som anledning att besöka Moab.

Att börja i slutet av porky är helt klart ett tips, då får man njuta av stigen två gånger! =)

the_TnT skrev:
> Per skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > F ö nästa gång, tror jag vi åker Porcupine
> > baklänges. Då blir det mer singletrack.
>
> ?

Tarvar naturligtvis en förklaring. Porcupine Rim Trail åks nästan alltid motsols, eller anti-clockwise om någon på södra halvklotet är aktiv på happy. Hela rundan är ca 55 km lång, och åker man den motsols så inleds den med 16-17 km klättring på asfalt, som sedan följs av 5 km klättring på en stenig väg (bitvis småtekniskt).

PorcupineRim0.jpg ht=725

Klättring i stark hetta ;(

Först senare blir det singletrack. Av de de 55 kilometrarna är, såvitt jag förstår, bara 8-10 km, riktigt förstklassig singletrack. De följs sedan av 12 km på väg tillbaka till Moab. Min tanke är, att det vore mer givande att åka den fina biten stig först uppför, vända och åka den nedför, och skippa resten.

Det ska sägas, att dessa tankar utvecklades i augusti då Moab var mördande hett. Man gick upp fem på morgonen, och vid tioelevatiden var det i princip färdighojat, eftersom det fanns en reell risk för att få solsting eller bli dehydrerad.

Får säga, att Moab var ändå värt ett besök i augusti. Man hojade tidigt på morgonen, och slickrocken är något oerhört speciellt, sedan satte man sig i bilen, slog på luftkonditionering, la in en bra CD, och åkte på sajtseeing. Det finns en rad fina ställen att åka till bl a Arches National Park, som beses bäst med bil.

Per: Då är jag med!

Fruita lär också ha en hel del fina stigar, somliga bättre, och det är inte lika exploaterat så man får vara mer själv. Om inte massan har lärt sig det nu.

the_TnT skrev:

> Fruita lär också ha en hel del fina stigar,
> somliga bättre, och det är inte lika exploaterat
> så man får vara mer själv. Om inte massan har
> lärt sig det nu.

Vi har varit två gånger i Fruita, det är jättekul stigar, men i princip alla är anlagda enkom för MTB.

Zippety3.JPG

Se http://www.lowdin.nu/MTB/Colorado/MTB_around_Fruita.html för RRs

När vi var där första gången hörde vi från folk som också hade varit i Moab att det var lika bra som Moab. Vi trodde dem tills vi själva besökte Moab några år senare. Då insåg vi att derar uppfattning delvis kom från att de hade skadat sig på slickrocken.

Som jag uppfattar saken är Fruita väl värt ett besök. Men det går inte att jämföra på samma dag som Moabs slickrock trail, som är helt unikt. Jag tycker 42Hz bilder och filmer fångar detta på ett utomordentligt fint sätt: man hojar över stora vider med sammanhängande sträv röd klippa. Det är faktiskt oslagbart!

Något man ska tänka på, om man åker dit, är att ta med sig skydd för även om klippan är slät och fin så är det mycket lätt att skada sig. Jag fick skrapsår av ett trivialt fall som man knappt hade tänkt på i svensk miljö. Hojen tippade. En rad personer vi träffat har åkt på mindre skador, skrapsår o värk från att ha slagit i klippan. Det återstår att se, eller läsa, om 42Hz klarade hela veckan utan skador!

Jag som träffar Harri var vecka kan avslöja att han inte riktigt är som han ska, om det beror på Moab låter jag vara osagt. ;)

Det var inte Fruita jag menade, det ska vara en än mindre ort sydväst om Moab och även det ett stenökenställe med likadan terräng. Jag blandar och ger med namnen, kommer dock inte för mitt liv ihåg vad det heter nu. :/

Tillbaka
Topp