Artikel: Bästa cyklingen i Portes du Soleil

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum

AJ

Ny medlem
pds0.jpg ht=138

Sugen på lite liftbaserad alpcykling? Peter_K guidar dig till den bästa cyklingen i Portes du Soleil.

Läs artikeln.

Senast redigerad av en moderator:
Fin guide och det var en väldigt stilig bild du hade hittat på åkarna som inte är rädda för leran! :) Den är f.ö. tagen på en led som heter Les Bois.. ah, vi kan kalla den Boisenberrystigen som går från bergstationen på Super Morzine-liften och tillbaks till Morzine. Riktigt kul, brant, stökig och svår! Innehåller en offcamber-rothelvetes-switchback som jag aldrig förstod hur man skulle köra utan att riskera livet allt för mycket..

bra skrivet och beskrivning av området, märks att du hittar där. :) borde hojat med dig och inte med den där brittiska guidefirman som gillade att skråa på kostigar.

kul läsning.

mattel> peter var ju i allra högsta grad med så du hojade nog en del med honom.

Trevlig artikel, blir sugen på att återvända.

iMats skrev:
-------------------------------------------------------
> mattel> peter var ju i allra högsta grad med så
> du hojade nog en del med honom.

absolut, jag var kanske lite otydlig men menade att jag hellre hojat utifrån peters förslag än den brittiska guidefirman som tyvärr valde stigarna när vi var där. :)

jag misstänkte att du menade så och jag håller med dig. det tog lite tid innan dom förstod vilken typ av cykling vi var ute efter.

Vi var i området kring Samoens i somras och hojade på egen hand. Det finns ruggigt fina stigar där, bland annat led nummer 50 som vi körde på egen hand redan då, men man behöver två bilar för att kunna skyttla.

Jag har som sagt var en bok med alla leder om nån är intresserad. Inköpt i Samoens. Skyttla? Man trampar väl upp?

Artikelförfattaren (Peter_K) och undertecknad fångades på bild av ErikPe blickandes mot Crosets om jag inte missminner mig.

file=12212

Notera ryggplattan under hofvettröjan :) (ja jag körde i lycra)

Tack för en intressant artikel. Vet någon förresten om det är en bra idé att hyra cykel där nere, eller är det att rekommendera att ta med egen. Kopplat till detta, är det någon som har erfarenheter att ta med cykel på tåg i Europa, eller är det bil som gäller?

Trevlig läsning Peter! Det finns ju galet mycket att välja på i Portes och i år tänkte jag försöka fokusera lite mer på Chatel - Le Crosets sidan av området som inte är så sönderbromsat. Det hade även varit kul att dra iväg till exempelvis Verbier någon dag.
Så en fråga till er som har varit där är om man hittar själv eller om det är nödvändigt att anlita guide. Jag har ju hört lyriska kommentarer om någon stig som heter "Ultimate" i Verbier och är allt lite sugen på att testa den.

//D

Peter, nu behöver du inte fundera på var du skall ha skorna längre...

Perfekt guide, håller helt med dig om att man inte skall fastna i de första dalarna. Jag och Staffan cyklade rundan runt systemet en dag och det var storartat. 8mil eller så och längsta nerfarten tog två timmar ungefär. Stora rekommendationer men det krävs en cykel som man kan trampa på, den touren på en DH släde blir svår. Starta tidigt!

Atlas_sthlm skrev:

> Perfekt guide, håller helt med dig om att man
> inte skall fastna i de första dalarna. Jag och
> Staffan cyklade rundan runt systemet en dag och
> det var storartat. 8mil eller så och längsta
> nerfarten tog två timmar ungefär. Stora
> rekommendationer men det krävs en cykel som man
> kan trampa på, den touren på en DH släde blir
> svår. Starta tidigt!

Jag skulle vilja åka ner och åka detta... http://www.passportesdusoleil.com/index.jsp?c=65988&exp=65988

Jag antar att de är liknande tur som du pratar om...

Jag och en kompis har pratat om de till denna sommar men nu fick han och hans fru barn så vi har fått skjuta på de...

Ja precis, touren runt hela systemet finns med på köpekartorna över området. De får man tag på i turistinformationen för några eurodollars. på en heldag kör man (om man orkar och står på lite):

LesGets - Montriond - Les Lindarets - Chatel - Morgins - Champoussin - Les Crosets - Champery - Avoriaz - Morzine - LesGets

Pilsnern när man rullart in i LesGets (missa inte sista liften!) från Morzine är ganska god...

Nedfarten Pionte de Mossettes (2277möh) - Montrinod (866möh) i ett sträck sätter saker i perspektiv ;)

Man kan tydligen köpa något tour-kit med stämpelkort och sånt om man vill. På ett ställe höll de liften öppen för oss för att vi skulle komma runt. Så det var inte så vanligt att folk cyklade hela varvet men det verkade uppskattas av liftpersonalen. De hade lite koll på en, vissa av liftarna stänger ju tidigare än andra. Och man vill inte bli strandsatt fyra byar bort! Vi åkte oxå fly by vire i Lindarets(?) ganska kul men mindre läskigt än det ser ut!

mmmm vecka 30 blir det Boisenberry stigen minst en gång varje dag :)
"offcamber-rothelvetes-switchback" is the shit, plus den fina branten där det står en "varning ingen cykel här" skylt innan man dundrar nerför :D

Hmm v30 säger du, mycket möjligt att jag och Atlas gör er sällskap då! :) Vad säger ni om en tur förbi megavalanche-banan i alp d´huez också?

Cartman skrev:
> om det är en bra idé att hyra cykel där nere

Det finns ett rätt blandat utbud med hyr-cyklar. Allt från senaste Giant Glory till halvt sönderkörda gamla ful-tyskar (eller vad det nu är). Priserna varierar från 40 Euro per dag för ful-tyskarna till 90 Euro per dag för Glory och liknande. Ful-tyskarna finns nog dessutom bara att hyra bortåt Champery. Lite billigare att hyra en vecka men räkna med att det kostar en del.

Dick skrev:
> Trevlig läsning Peter! Det finns ju galet mycket
> att välja på i Portes och i år tänkte jag
> försöka fokusera lite mer på Chatel - Le
> Crosets sidan av området som inte är så
> sönderbromsat.

Helt rätt :) Vad ni än gör, missa inte DH-banan som är vid J (klicka på kartan och zooma i den för att se vart jag menar). Bäst i PdS tycker jag.

> Det hade även varit kul att dra
> iväg till exempelvis Verbier någon dag.
> Så en fråga till er som har varit där är om
> man hittar själv eller om det är nödvändigt
> att anlita guide.

Verbier är betydligt klurigare att hitta i jämfört med Portes du Soleil. Fler vägval och väldigt få skyltar som visar vart man ska ta vägen. Kolla med Bikeverbier eller Powder & Dust om det går att hänga med dem nån dag. Jag hittar för dåligt i Verbier för att kunna guida där, annars hade jag gärna gjort det (om jag är kvar i Genève i sommar).

Om jag förstått det rätt, så är brake bumps och ett myller av britter problem som avtar med avståndet från sitt epicentrum i Les Gets.
Kan det vara så att problemen tilltar under säsongens lopp eller är det lika illa redan från starten 28/6?

Någon som har koll på vart man ska bo och vad det kostar för en vecka eller två? Dessutom så är jag lite nyfiken på vad det kostar med liftkort om man ska åka runt lite?
Hoppas att någon kan har svar på allt ;)

Jag tycker det är smidigt att bo i Morzine. Flera bra cykel-mekar (vilket brukar behövas), riktig by med restauranger och barer och bättre läge än Les Gets för att utforska hela Portes du Soleil. Champery kan vara ett annat alternativ, det går att åka tåg dit från flygplatsen i Genève vilket är rätt smidigt. Ligger dock i utkanten av systemet och det finns såvitt jag vet bara en cykelaffär där (har inte testat hur bra de är än).

Liftkortspriser hittar du på http://www.portesdusoleil.com/en_summer/Ski-passes/pricesummer.html

Vad det kostar för en vecka beror helt på hur du tänkt boka. Fixa allt själv eller åka med arrangör, flyg eller bil, lyx-boende eller campa, osv. Sas, Swiss och Easyjet flyger Stockholm-Genève (tror Easyjet gör det även i sommar).

Tillbaka
Topp