[lvg hjul] Prisvärda hjul, 3-4 tkr

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum

evo

Aktiv medlem
Jag är i en övergångsfas mot Campa-grejer och turen har nu kommit till hjulen. Dessa tycker jag verkade prisvärda:
Ritchey WCS Protocol
Reynolds Solitude
Easton EA70
Mavic Ksyrium Elite
Campagnolo Zonda
Xero Tarmac
Gipiemme tecno 155

Handbyggda (Campa Record-nav + Open Pro)

Jaha, och vilken väljer man? Eller finns det bättre? Nån som har erfarenhet av någon av ovanstående?

Senast redigerad av en moderator:
SuperApe skrev:
-------------------------------------------------------
> Du kan ju bygga så är färdigköpt ens ett
> vettigt alternativ?

Du har så rätt så. Men det blir faktiskt billigare med färdigt, märkligt nog. Förstår inte hur HåkanC fick ihop det till endast 3000 för sina handbyggda. Sedan är ju vissa fabrikhjul riktigt snygga:)

Funderade även på tubisar men det är för opraktiskt. Ett par tubhjul är något man har vid sidan om och kör på ibland, det blir för dyrt annars (så många punkor som jag får per år).

Tarmac:en är ett intressant alt. Ska försöka titta på ett par sådana irl. Men det lutar nog ändå åt handbyggt.

Xero Tarmac har jag kört på i ett par år nu, trivs ypperligt med dem. Jag väger 80 kg och upplever dem som styva och oflexiga, har kört både på platten runt Sthlm och i franska alperna med dem. Prisvärda helt klart!

Fast det är klart, handbyggda är ju mulligt......

evosmos skrev:
> Jag är i en övergångsfas mot Campa-grejer och
> turen har nu kommit till hjulen. >
> Handbyggda (Campa Record-nav + Open Pro)

Självklart är det dessa hjul jag tycker att du bör välja.
Pga flänsplaceringen hos Campas baknav bör du välja OffSet-fälg bak.
Tex de fälgar jag senaste byggde hjul av: IRD Cadence och VSR
http://www.interlocracing.com/rims.html

> Men det blir faktiskt
> billigare med färdigt, märkligt nog. Förstår
> inte hur HåkanC fick ihop det till endast 3000
> för sina handbyggda.
Nja, jag skrev inte att jag betalade 3000:-, vad jag skrev var Delarna tíll hjulen kostar från 3000:-
http://happymtb.org/forum/read.php/1/703983/829874#msg-829874
Jag betalade c:a 3400:- för hjulen, men det var för att jag bla köpte fälgarna dyrare än från http://store.interlocracing.com/rims.html eller http://www.northamericanflyers.com/
dessutom köpte jag ekrarna över disk.
Naven(DA 7800+7850) däremot köpte jag billigt från http://www.bike-discount.de (priset har stigit sedan jag köpte dem ser jag nu)
EBay-shoppare borde kunna hitta delarna ännu billigare

Mina hjul vägde precis under 1600g, dvs ungfär samma som Ksyrium Sl (pre -08) men mindre än Fulcrum 1.
Record-nav är en hel del lättare än DA-nav, sådana hjul blir då lättare än Ksyrium ES och SL-08.

Genom att bygga hjulen själv av standard-delar så är det både enkelt och billigt att underhålla dem under flera år framöver. Är inte det värt att betala xtra för?
Färdigbyggda hjul kanske ser snyggare ut nu, men samtidigt kommer de ju att se 'gamla' ut om bara några år. Hur kul är det att använda dem då?

/Håkan

Men 3400 var inte vansinnigt dyrt heller, jag kanske räknade fel. Det blir nog inte så mycket dyrare. Jag vet att Campa har bredare frihjulsbody än Shimano och det är nog mer önskvärt med assymetrisk fälg när man bygger med Campa-nav. Tyvärr har inte Mavic några sådana (vilket är märkligt tycker jag).

Håkan, hur har Cadence-fälgarna fungerat så här långt? Funkar de för dig som är längre och förmodligen tyngre så funkar de för mig.

evosmos skrev:
> Jag vet att Campa har bredare frihjulsbody
> än Shimano och det är nog mer önskvärt med
> assymetrisk fälg när man bygger med Campa-nav.
En hjulbyggare som lämnar livstids garanti mot eker brott
har det som krav när han bygger hjul med Campa-nav
http://www.peterwhitecycles.com/Wheels.asp

> Tyvärr har inte Mavic några sådana (vilket är
> märkligt tycker jag).
De första hjul jag hörde talas om med assymetrisk bakfälg var Ritchey
Campa har haft det i några år i några av sina egna hjul (Neutron eller Nucleon?)
Shimano har det sen -07 (eller -06) i några av sina
Mavic har det from -08 i Ksyrium SL-hjulen, förhoppningsvis kommer det att leda till att det kommer att finnas lösa fälgar att köpa från dem. Frågan är bara när?

> Håkan, hur har Cadence-fälgarna fungerat så
> här långt? Funkar de för dig som är längre
> och förmodligen tyngre så funkar de för mig.

De har fungerat bra, det var enkelt att bygga runda och raka hjul med dem.
De är ~2mm smalare än OpenPro, men i praktiken innebär det bara att max däcksbredd blir ~25mm och att man får justera bromsarna när man byter hjul.
De skall ha en annan alu-legering (Niobium) än vad de flesta andra använder.
Om det var pga det eller ngt annat vet jag inte men jag fick byta bromsgummin från KoolStop Salmon http://www.koolstop.com/brakes/index.php#Anchor-Salmon-57343 till vanliga (svarta), det 'högg' för mkt annars.
Jag har kört med KoolStop Salmon bromsgummin >10år, men nu verkar det som om de 'vanliga' fungerar lika bra nuförtiden.
http://www.sheldonbrown.com/harris/brakeshoes.html#salmon

Jag är både >190cm och >90kg.

/Håkan
EDIT: La till Kool-stop länkarna

Senast redigerad av en moderator:
castrello skrev:
> Är vansinnigt nöjd med mina Zonda. Tycker att de
> utseendemässigt slår alla övriga alternativ du
> har där.

Är vansinnigt nöjd med mina vento, känns lättare, styvare och mer aerodynamiskt än 32 ekrat, en känsla visserligen för de 1750 som jag gav kan man inte annat än kapitulera, G3 ekringen äger!

Enl mig är G3-ekringen en gimmick.
Den är kvar sedan de parekrade Rolf-hjulens tid (och Shimanos ännu mer misslyckade variant av parekring).
Mätningar visar att det inte blir ngn mekanisk vinst med parekring (dvs hjulet blir inte rakare, eller det går inte heller att använda lättare fälg)
Däremot blir det med får ekrar som sitter i par/tre-grupper långt isär, svårare att räta hjulet om det skulle behövas. Dessutom måste fälgen vara tyngre, eftersom det är såpass lååångt mellan de 'stödjande' ekrarna.

Samtidigt visar aerotester att aerodynamiken hos ett hjul blir sämre när ekrarna sitter tätare ihop, luftvirvlarna runt ekrarna 'stösr' och förstärks av de närliggande ekrarna.

Campa byggde bra aerohjul med 'vanlig ekring länge innan de började med G3, hoppas de snart går tillbaka till det.

/Håkan

castrello skrev:
> Är vansinnigt nöjd med mina Zonda. Tycker att de
> utseendemässigt slår alla övriga alternativ du
> har där.

Ritchey-hjulen i silver var rätt snygga också, men jag håller med dig. Zonda-hjulen ser väldigt bra ut. Gipiemme-hjulen har jag klämt irl och de är också fina.

kitzblitz skrev:
> En snygg gimmick i såfall!

Yep, håller helt med. Men att det blir svårare att räta om ngt skulle gå snett med G3-ekringen gillar jag däremot inte. Med all sannolikhet kommer jag att rikta mina hjul själv så vanlig ekring är kanske att föredra.

HåkanC skrev:
> De är ~2mm smalare än OpenPro, men i praktiken
> innebär det bara att max däcksbredd blir ~25mm
> och att man får justera bromsarna när man byter
> hjul.
> De skall ha en annan alu-legering (Niobium) än
> vad de flesta andra använder.

2 mm smalare är ingen nackdel i mina öron, kommer nog inte att köra på bredare däck än 25 ändå.

> Jag är både >190cm och >90kg.
Låter bra, jag är ca 75 kg så nog fan borde de hålla.

Koolstop Salmon hade jag på tysken och var riktigt nöjd med dessa. Stor skillnad mot tidigare. Synd om dessa inte "passar".

HåkanC skrev:
> Enl mig är G3-ekringen en gimmick.
> Den är kvar sedan de parekrade Rolf-hjulens tid
> (och Shimanos ännu mer misslyckade variant av
> parekring).
> Mätningar visar att det inte blir ngn mekanisk
> vinst med parekring (dvs hjulet blir inte rakare,
> eller det går inte heller att använda lättare
> fälg)
> Däremot blir det med får ekrar som sitter i
> par/tre-grupper långt isär, svårare att räta
> hjulet om det skulle behövas. Dessutom måste
> fälgen vara tyngre, eftersom det är såpass
> lååångt mellan de 'stödjande' ekrarna.
>
> Samtidigt visar aerotester att aerodynamiken hos
> ett hjul blir sämre när ekrarna sitter tätare
> ihop, luftvirvlarna runt ekrarna 'stösr' och
> förstärks av de närliggande ekrarna.
>
> Campa byggde bra aerohjul med 'vanlig ekring
> länge innan de började med G3, hoppas de snart
> går tillbaka till det.

Visst har du rätt i allt det du säger. Och personligen är jag inte så såld på det estetiska med g3, parekring osv. Men mina zonda känns helt enkelt bra. Men det är fördel för mig att jag är hyggligt lätt (76 kg) och hamnat att rikta hjul summa en gång de senaste 6-7 åren. Så jag är snäll med mina hjul.

Så TROTS allt det du säger - dvs det jag också vet rent kunskapsmässigt - så tycker jag att zonda är ett bra hjul för träning/tävling.

Jag har ett par Ritchey Protocol hjul. Om det inte regnar så kommer lagren att hålla, men jag kör i regn och det klarar inte lagren. Nu måste jag byta båda lagren fram och ett bak. Hjulen är inte vridstyva så de går bäst med lätta åkare.
Det finns två varianter från 2008: en som bara heter WSC Protocol och är Taiwan producerade. En med tilläggs beteckningen LTD eller dylik med DT ekrar och nav från Schweitz.

Yepp, LTD är klart dyrare. Brukar kosta upp mot 500 eurosar. Tack för tipset, de åker bort då jag har en tendens att hänga på Oetzi:s och annat elände som sliter på cykel och hjul.

Några frågor om IRD Cadence:

1. Jag lekte med spocalc igår och såg att offset-värdet för Cadence var 1.5 mm vilket inta gav någon som helst ekerlängdsskillnad. Hjälper verkligen det lilla offset som den har?

2. Är det 12 mm nipplar som gäller för den fälgen?

3. Svart anodiserad fälg, vad innebär det? Är den till skillnad mot hårdanodiserad inte svagare än motsvarande i silver?

evosmos skrev:
> Några frågor om IRD Cadence:
>
> 1. Jag lekte med spocalc igår och såg att
> offset-värdet för Cadence var 1.5 mm vilket inta
> gav någon som helst ekerlängdsskillnad. Hjälper
> verkligen det lilla offset som den har?

Även det kan du kolla mha SpoCalc, sätt Offset=0 och kolla vad skilnnaden blir

> 2. Är det 12 mm nipplar som gäller för den fälgen?
Ja

> 3. Svart anodiserad fälg, vad innebär det?
Vet ej. Mina är blanka.
OBS
Det är en mycket snygg blank yta på dem. De verkar polerade jämförda med tex OpenPro, CXP33, DT RR 1.1 och Velocity Aerohead OC

Lite av det borde synas här
normal_13-04-08_1513.jpg

/Håkan

Hej!
Då jag har Vento G3 hjul o funderar på Zonda,tycker dom är snygga,är dom vridstyva,som Vento ungefär,väger 90 kg,eller skall man satsa på nåt annat finns ju Eurus oxå,fulcrum 3 ligger i samma prisklass men har ett par kompisar som har såna så det är inget kul..

Fråga dig själv vad ska du ha hjulen till?
Bäckstedtspurter vid skyltar, bergsåkning eller fisåka runt Vättern?

Olika hjul för olika cyklister-ändamål.

Ksyrium Elite är riktigt bra o styva för att spurta med för 85 kg skjuvare som vrider o bänder i hojen.
Zonda är snygga o är lite av varje hjul.

HåkanC: Campagnolo Bora är styvare än Fulcrum Racing Speed och det är väl samma fälg om jag inte vet helt fel. Enligt Roues Artisanales (styvheten där då)

Campagnolo verkar även ha bättre nav än Fulcrum.

Nu är hjulen klara. Efter lite väntan och skruvande så är de äntligen färdiga. De åker på nya cykeln snart. Lite bilder togs det under byggresans gång.

Specifikation fram:

Fälg: Alex R380, 28 hål
Nav: DT Swiss 240s
Ekrar: CN424 (Sapim cx-ray lookalikes), 2-kors
Vikt: 626

Specifikation bak:

Fälg: Alex R380, 32 hål
Nav: Campagnolo Record
Ekrar: DT Comp 3-kors höger, CN424 3-kors vänster
Vikt: 852

Totalkostnaden hamnade på strax ovan 3000 kr. Har inte räknat ihop allt ordentligt än.

Fälgarna är av aerovarianten fast inte så höga (24 mm). Det intressanta med dem är att hålen ligger i samma linje, dvs ingen offset beroende om det är en höger- eller vänstereker som ska dras. Och de är inte borrade med nån vinkel heller. Märkliga fälgar, men det gjorde bygget något enklare (i alla fall för 2-kors)

Det var första gången jag byggde med aero-ekrar och jag måste säga att det är lite lättare än med vanliga. Inget fummel för att hitta den förvridningsfria positionen och med plastekerhållaren funkade det kalas.

Fälgens vikt, enl. Alex ska den väga 435 g. Detta är bakfälgen, framfälgen vägde drygt 380! tyvärr ingen bild på det.
IMGP0265c.JPG ht=482

Framhjulets vikt
IMGP0299c.JPG ht=482

Recordnavet
IMGP0267c.JPG ht=482

Bakhjulet
IMGP0283c.JPG ht=482

Lite fler bilder på skönheterna innan klibborna åker av och ny invägning äger rum:)
IMGP0288c.JPG ht=482

IMGP0294c.JPG ht=482

IMGP0285c.JPG ht=482

Oj va imponerad jag är Stelios! Grattis till fina, snabba hjul. Jag ser fram emot en tur på din rulle när du glider fram på din plastskönhet!

/Toni

Noxter skrev:
> Var hittade du alex-fälgarna och vad kostade dom?

Universalcycles.com Inte så billiga med tull, frakt och tjafs men inte alls farligt. Hamnade runt 1000-1100 tror jag. Ska kolla upp utgifterna bättre och uppdatera vid tillfälle.

kitzblitz skrev:
> Oj va imponerad jag är Stelios! Grattis till
> fina, snabba hjul. Jag ser fram emot en tur på
> din rulle när du glider fram på din
> plastskönhet!
>
> /Toni

Ja, fy fan vad snabb jag kommer att vara de första milen:-)

kitzblitz skrev:
> Oj va imponerad jag är Stelios! Grattis till
> fina, snabba hjul.

Instämmer

Noxter skrev:
> Var hittade du alex-fälgarna och vad kostade dom?
Det skulle jag oxå vilja veta, dessutom undrar jag samma sak om ekrarna

evosmos skrev:
> Koolstop Salmon hade jag på tysken och var
> riktigt nöjd med dessa. Stor skillnad mot
> tidigare. Synd om dessa inte "passar".

Jag hade nog lite för bråttom när jag skrev det.
Jag har nu använt hjulen på en av mina andra cyklar, dess bromsar har oxå KoolStop Salmon gummin.
De fungerar precis så bra som man kan förvänta sig.
Det troligaste är alltså att det var ngt fel(hög ålder kanske) på mina KoolStop gummin på Canyon-bromsarna.

Men eftersom du har Alex-fälgar nu bryr du dig väl inte?

/Håkan

/Håkan

Lite info om diverse inköpsställen på begäran:-)

Alexfälgarna:
http://www.universalcycles.com/shopping/product_details.php?id=22765&category=1706

Ekrar:
http://shop.cnc-bike.de/product_inf...cts_id=1337&osCsid=1ib4ailvhlq4p1svn5c5tsodr2

Nav fram:
http://shop.cnc-bike.de/product_inf...cts_id=3354&osCsid=1ib4ailvhlq4p1svn5c5tsodr2

Nav bak:
http://www.parker-international.co....yID/43/v/4432f071-a603-44ae-85e2-a03c07bbb75c

Och så är bakhjulet byggt med 14mm nipplar i stället för 12mm (spocalc som räknade/avrundade fel :-()

Håkan, kul att Koolstop Salmon funkar. Och ja, Alexfälgarna är mig veterligen inte gjorda av någon exotisk legering så de borde funka.

Kul och grattis till ett prisvärt bygge! Verkar betydligt roligare att lätta ekipaget med plastram och lätthjul än magsjuka!

Tackar tackar. Få se hur de är på vägen också. Övriga delar anländer på Torsdagen. Det kanske blir Flamingon på Energitrampet i alla fall. Tur att det inte är backigt:)

Förresten, jag byggde med mässingnipplar fram och alu bak (trots att jag beställde mässing stod det alu på paketet:-/) Ingen större skillnad förutom vid en eker där jag lyckades sabba inte mindre än 5 nipplar. Någon som har andra erfarenheter?

Grattis till dom nya hjulen, dom kommer garanterat bli kanon. Hittade ett annat par på Cnc som verkar prisvärda <http://shop.cnc-bike.de/product_info.php?products_id=4272&osCsid=1ib4ailvhlq4p1svn5c5tsodr2>

240€ är billigt frågan är om dom är bra?

/Mats

Skulle jag köpa färdigt så skulle jag nog snegla på mer beprövade hjul typ Reynolds Solitude (de ska tydligen ha DT Swiss nav). FRM har ett par sjukt lätta hjul också, lite dyrare. Fast jag vet inte hur bra/pålitliga de är, snygga är de i alla fall.

Cykellabbet i Stockholm har fina Gipiemme-hjul (aero 30 mm) för drygt 4000, de var jag sugen på länge. Men det sög i byggtarmen:)

evosmos skrev:
>
> Förresten, jag byggde med mässingnipplar fram
> och alu bak (trots att jag beställde mässing
> stod det alu på paketet:-/) Ingen större
> skillnad förutom vid en eker där jag lyckades
> sabba inte mindre än 5 nipplar. Någon som har
> andra erfarenheter?

Jag byggde om mitt bakhjul i helgen och av nån anledning fick jag hälften alu-nipplar och hälften mässingsnipplar till ekrarna (nån som tänkte lite konstigt på Cyclecomponents kanske). Jag satte mässingsnipplarna på drivsidans ekrar och alu-nipplarna på icke-drivsidan, inbillade mig att mässingsnipplarna gick lättare att snurra, men det kanske bara var placebo. Däremot så fastnade min ekernyckel i alunipplarna så jag fick ta i och dra rätt upp för att få loss nyckeln, var lite väl tight passform av nån anledning, eller så deformerades aluminiumet lite. Syns inget på nipplarna efteråt iaf.

Dina nya hjul såg fina ut förresten.

Hur såg du skillnad på dem? Jag kanske också fick blandat, beställde nämligen också från CC och tyckte att vissa var vekare än andra. Jag beställde paket om 100.

Anledningen till att ekernyckeln fastnar är precis som du säger att nipplarna deformeras lite.

Jag var ivrigt frågande om hjul förut. Kanske inte dom lättaste men känns ruggit finaatt åka på.. och så här vart det;

Campa. Rec. Nav 32 F&B
Mavic 33 CXP 32 F&B
Ekrar DT Rev. & Comp.
Mässings nipplar
Färg; Svart, svart, svart och svart...

Totalvikt; 1740
Pris; 3580kr inkl. monterings arbetet. (gjorde det inte själv).

Tack alla ni som lärde mig det mesta om cykelhjul =D

Det är lite olika färg på dem, aluminiumet blir lite mattare, sen känner man faktiskt skillnad på vikten om man håller en alunippel i ena handen och en mässingsnippel i den andra.
Det var nog produktionsteknikern inom mig som tyckte de såg misstänkta ut, det var därför jag kollade närmare på nipplarna.
Jag köpte 30 dt-comp-ekrar (15 av varje längd) då följde det med nipplar i en liten påse (blandat alu och mässing, 15 av varje sort).

Om ekernyckeln fastnade pga alu-nippeln så kommer då iaf inte jag att bygga fler hjul med alunipplar, tyckte det var grymt störande att dra loss ekernyckeln varje gång, gick åt säkert en hel folköl mer till bygget än det skulle gjort annars...

evosmos skrev:
> Hur såg du skillnad på dem? Jag kanske också
> fick blandat, beställde nämligen också från CC
> och tyckte att vissa var vekare än andra. Jag
> beställde paket om 100.
>
> Anledningen till att ekernyckeln fastnar är
> precis som du säger att nipplarna deformeras
> lite.

skier skrev:
> Om ekernyckeln fastnade pga alu-nippeln så kommer
> då iaf inte jag att bygga fler hjul med
> alunipplar

Har du otur, eller cyklar mkt på saltade vägar, kommer dessutom alu-nippeln att fastna på ekern!

Men annars undrar jag vad ni har för ekernycklar?

Jag har oxå byggt hjul med alu-nipplar(DT och Sapim) men utan att ekernyckeln har fastnat på nippeln.
Jag har en Spokey
spokey.jpeg

http://www.sheldonbrown.com/harris/tools/wheel.html
Köpt i Sverige(Sthlm), men jag kommer inte ihåg var.

För platta ekrar har jag ett mothåll, typ
T0044.jpg

http://www.probikekit.com/display.php?code=T0044
De har oxå en variant av Spokey http://www.probikekit.com/display.php?code=T0043
och skickar fraktfritt till Sverige (engelsk moms tillkommer)

Vad gäller 'olyckor' med alu-nipplar har jag lyckats vrida av en när jag skulle räta ett hjul
Men det var en 16mm Spline Drive
spline63.jpg

http://www.dagengineering.com/spline.html
Annras tycker jag att de är mkt bättre än de vanliga nipplaran, åtminstone i alu.

/Håkan

HåkanC skrev:
> Annras tycker jag att de är mkt bättre än de
> vanliga nipplaran, åtminstone i alu.

Vilka då, Spline Drive?

Jag kör med en sådan här från probikekit
T0037.jpg

Mothåll har jag också, inköpt på ECI.

Faktiskt en som ser likadan ut som den röda du har bild på där, med grepp på tre av kanterna på nippeln, vet dock inte vad det är för märke, köpte den på LBS. Tycker den fungerar suveränt bra på mässingsnipplarna, men på alunipplarna så fastnade den i, inte så mycket att man såg att nippeln blev deformerad, men tillräckligt för att "hugga fast".

HåkanC skrev:
>
> Men annars undrar jag vad ni har för
> ekernycklar?
>

evosmos och skier:
Det verkar som om ni har minst lika bra ekernycklar som jag har.
Det verkar alltså som om det är nipplarna det beror på.

Men är ni säkra på att det är DT-nipplar som ni har fått från cyclecomponents?
Det skulle nämligen inte förvåna mig om de har skickat ngt annat märke,
just nipplar verkar de inte ha ngn bra ordning på.
När jag byggde mina hjul med DA-nav/IRD-fälga beställde jag ekrar och mässingsnipplar från cyclecomponents.
Dvs helt vanliga DT Comp och Rev 2mm ekrar + nipplar.
De skickade istället 1,8mm nipplar, dessutom i en kartong som det stod 1,8mm på.
Jag MAILade och de skickade nya (i en påse), de var oxå 1,8mm!
först på 3e försöket blev det rätt!!!

Sensmoral:
Döm inte ut alla alu-nipplar om de du har är inköpta på cyclecomponents.

/Håkan

Tillbaka
Topp