c_shell skrev:
-------------------------------------------------------
> Underbara bilder! Vi ska ditt om två veckor, dock
> med hardtails - hoppas att vi inte studsar
> sönder!
Sätt på ett par hyffsat grova däck så funkar det nog - vi körde på Nobby Nic 2.25.
> Hade tänkt cyklar Ringbu till
> Döralseter sedan kan vi inte bestämmer oss om
> vill upp till Grimdalshyttan och missar stigen som
> går sydväst ifrån Döralseter (som sägs är
> bra) och sedan cyklar söderut ifrån
> Grimdalshyttan tillbaka till Ringbu vi västra
> sidan av parken. Alla tips tar vi gärna emot!
Första biten efter att ni tagit båten över Rondvatnet är superfin och här är en HT helt OK (gissar att ni slaggar i Rondvasbu?). Mittenpartiet är duktigt stenigt,
men ni kan hoja ner. OBS ta den vänstra [västra] stigen om ån:
Stigen från Dørålseter till Grimsdalshyttan vet jag inte hur den är och inte heller stigen som går SV från Dørålseter. Vid Grimsdalshyttan hojade vi Grusvägen upp i Grimsdalen och tog sedan Stigen via Storrvatnet tillbaks till Grimsdalshyttan. Här var det grymt stenigt på mitten men sista biten ner till hyttan är bland det bästa jag hojat. Har det på film - skall bara redigera den lite. Vi körde oxå en liten bit på stigen söderut (mot Høvringen) och där var det fin stig.
> Bodde ni på någon hytta? Säljs det proviant på
> norska fjällhyttorna?
Ja vi bodde på Dørolseter men den hyttan är rätt sunkig. Grimsdalshyttan är nyrenoverad med fräsha duschar mm. Rekomenderar att ni bara tar lunch på Dørålseter och drar vidare till Grimsdalshyttan och slaggar där. Tar ca 1.5 timmar från Rondvatnet till Dørålseter.
På dom bemannade hyttorna (Rondvasbu, Dørålseter, och Grimsdalshyttan är bemannade) serverar dom frukost och middag och här kan man oxa handla lite. De obemannade hyttorna (Reinheim är obemannad) så kan man handla käk och man betalar genom att lägga pengarna i en låda på hyttan. Skall ni slagga mer än tre nätter så lönar det sig att bli medlem i DNT.
Tycker ni skall testa Formokampen (se filmen jag länkade till ovan) och Dovre oxå. Stigen (Dovre) till Reinhem är superfin och det är stor chans att se Myskoxar där - vi var bara 70-100 m i från dom. Nedförskörningen från Reinheim till E6an (Kongsvold) är helt grym.
Lycka till med turen!
/F
EDIT: Lade till gps-track.
EDIT2: Tror inte dom serverar lunch på hyttorna dock middag. Ändrade det i texten ovan.