[Happy Ride] Makinsk, Kazakstan. Nu med fler bilder och RR

Stellan

Ny medlem
Jag har varit några dagar i Makinsk några dagar och planerar att stanna ett tag till här. Stället ligger knappt 20 mil nor om Astana och är ligger i ett relativt varierande område. Det finns kuperad skogsområden med många mindre vägar och stigar som är cykelvänliga så och jag har utforskat en del om dem och tänker cykla mer här. Om det är någon som har vägarna förbi och är sugen på att cykla lite så är det bara att höra av sig. Jag kommer att göra en längre tur imorgon så om du vill cyckla i torra tallskogar eller blöta björkstogar så är det bara att skicka ett PM eller ett SMS till +7777 228 46 09

/Stellan

Senast redigerad av en moderator:
Låter riktigt kul; skall dock fira en god väns 31:a födelsedag ikväll, å det kan nog bli några glas.
Risk för hvdvrk i morgon alltså.

Vädret var dåligt idag så det blev bara en kortare runda idag och det mesta blev på asfalt. Cykelmöjligheterna är helt ok här och det verkar finnas nästan hur mycket vägar som helst att cykla på och vill man inte cykla på grusvägar så finns det ännu fler stigar att välja. Det är inte så kuperat här så cyklingen är ganska enkel men det finns möjligheter att cykla riktigt tuff oxå. Jag hittade den nedlagda urangruvan igår och där var det betydligt tuffare cykling. Gruvan är ett dagbrott så det är enkelt att ta sig ner i den och cyklingen kan bli riktigt rolig.

Om vädret blir bättre så blir det en lång tur på tisdag och det är bara att SMS:a om intresse finns.

Här kommer lite bilder från idag.

Utkanten av Makinsk
DSC_0041.JPG ht=426

Minne från när Sovjet hade OS
DSC_0059.JPG ht=426

Lite skogscykling
DSC_0062.JPG ht=426

Betesmarker
DSC_0068.JPG ht=426

Stopp vid ett kafe
DSC_0077.JPG ht=426

Minnesmärke från andra världskriget
DSC_0082.JPG ht=426

DSC_0088.JPG ht=426

Fruktköp vid marknaden
DSC_0096.JPG ht=426

Bra mat efter cykling
DSC_0037.JPG ht=426

DSC_0038.JPG ht=426

Något intresse?

/Stellan

lillebrorsan skrev:
-------------------------------------------------------
> Grymt! Shashlik, det är fina grejjer. Fick du
> ketchup till? Det är lite skumt. Prova även med
> moskvasallad. :)

Jag gör mina egna grillspett... Jag gör min egna potatissallad... Vill jag ha ketchup så köper jag det...

/Stellan

the_TnT skrev:
> Haha, du är för härlig Stellan! Önskar man
> kunde dyka upp så där och köra en sväng. :)

Du är välkommen. Jag har hängt på Happy för länge och har nu två cyklar. Så även om du inte har cykel när du kommer så kan du hänga med på en tur.

/Stellan

Är det bara jag som ställer mig väldigt frågande och skeptisk till att cykla i (eller öht vistas i närheten av) en urangruva? =/

Det har varit en ganska dålig uppslutning på Happy Riderna i Makinsk tycker jag. Jag kommer fortfarande att ha en inofficiell tur varje dag om vädret är fint och alla är välkomna på den. Den första officiella Happy Riden i Makinsk kommer däremot att bli nästa vecka. Om det går som det är tänkt så blir det att samlas utanför Skola nr. 2 på torsdag 18 sep. 16.30 (lokal tid, dvs 12.30 svensk tid). Det kommer att bli en ganska enkel tur men om det är en bra uppslutning så skulle det gå att dela upp i två grupper.

Vilka är intresserade?

/Stellan
Ps. Vi kommer inte att besöka urangruvan.

Hur ska du få med dig cykel nummer två sen när visumet går ut?

Fyllde just på mitt pass med lite visum. Ryssarna var snåla, fick bara två veckor. Kineserna däremot var hemskt snälla och vill helst att jag stannar 90 dagar. Jag har aldrig haft visum i passet förut så jag är lite stolt över dem. Mongoliet ville för övrigt inte heller ha mig där längre än nödvändigt.

Vad fyller egentligen visumen för syfte? Det är ju bara skumma länder som kräver visum.

Det är lite som ett seal of approval. Massor med länder kräver visum, men en del har en väldigt förenklad hantering. I Thailand var det bara att traska in i transithallen och visa upp sitt pass och få en stämpel, i staterna var man tvungen att först intyga att man inte tänkte begå brott eller hade begått några brott mot mäskligheten tidigare innan man fick sin stämpel. Som tur var hade man ett par timmar på flyget att bestämma sig vad man skulle svara.

Dock så förstod jag inte riktigt varför de ville veta var jag skulle bo. Jag misstänkte dock att "jag vet inte än, riktigt" inte skulle vara ett bra svar så det fick bli "Holliday Inn".

Där bodde jag aldrig, för övrigt.

Så de skumma länderna vill ha inte mer deg, och samtidigt kunna hålla koll. Varför Thailand och USA har för svenskar det förstår jag inte.

jomper skrev:
> Hur ska du få med dig cykel nummer två sen när
> visumet går ut?

Jag har inte tänkt ta med mig båda cyklarna tillbaka till Sverige. Det är även kul att cykla på en annan cykel ibland. Jag skulle inte heller bli så förvånad om jag återkommer till Kazakstan nästa år... Om du kollar på bilderna tidigare i tråden så kan du se båda mina cyklar och jag tror inte att tjejen blir så sur om jag lämnar en av cyklarna hemma hos henne.

> Vad fyller egentligen visumen för syfte? Det är
> ju bara skumma länder som kräver visum.

Vissa länder har snygga visum och det är coolt att visa upp dem sedan när man träffar andra som reser. Det är inte bara skumma länder som har visum utan även "vanliga" länder. Om man är från ett skumt land och vill Sverige så är det lika svårt att få det visumet som det är att få ett vanligt visum till Turkmenistan.

/Stellan

Detta är lite OT men ser fram emot en uppdatering dagboken.

Och nej, kan tyvärr inte va med på HappyRide i Kazakstan...

mzi skrev:
> Varför Thailand och
> USA har för svenskar det förstår jag inte.

Var det verkligen visum du fick? Det låter mer som stämplar i passen, och frågorna om var man ska bo, om man begått brott osv får ju alla som reser in i USA medans visum bara krävs om man ska vara där en längre period.

Stellan skrev:
> Vissa länder har snygga visum och det är coolt
> att visa upp dem sedan när man träffar andra som
> reser. Det är inte bara skumma länder som har
> visum utan även "vanliga" länder. Om man är

Låter som goda skäl. Fast varken det ryska, mongoliska eller kinesiska visumet var särskilt snyggt, dessutom har de väl tveksamt skrytvärde. Qatar som vi mellanlandar i på vägen hem har en ganska enkel ansökningsprocess. Man köper sitt visum i ankomsthallen för ca 30 Euro..

Jag antar att de kör någon slags koll mot terroristlistor och sådant, men det verkar ha gått bra :-)

TPB har aldrig stått hos PRQ enligt dem själva, den stod i BGC-hallen medans de själva har servrar hos P80 på Hammarby Fabriksväg (där stod happy tills i fredags iaf) och i sin egen hall i Solna.

Det torde väl mest vara USA som bryr sig och där har jag fått komma in utan konstiga frågor :-)

Jag tänkte bara påminna om dagens tur 16.30 (lokal tid). Samlingsplatsen är utanför Skola nr:2 i Makinsk och alla är välkomna på turen. Det kommer att bli en ganska enkel tur men det finns möjligheter att öka svårigheten om någon känner för det. Jag var ute igår i drygt två timmars tid för att kolla in bra ställen att cykla på och jag hittade en del intressanta områden som var nya för mig. Det är som sagt mest tallskog men även en stor del stenhällar att cykla på.

Jag tog en del kort igår för att visa hur området är för de som inte har cyklat här tidigare. Som sagt så är det bara att komma till Skola nr:2 men om ni inte hinner i tid så är det bara att skicka SMS så kan vi vänta.

DSC_0097.JPG ht=400

DSC_0098.JPG ht=400

DSC_0102.JPG ht=602

DSC_0105.JPG ht=400

DSC_0110.JPG ht=400

DSC_0116.JPG ht=602

DSC_0117.JPG ht=400

DSC_0119.JPG ht=602

DSC_0120.JPG ht=602

DSC_0124.JPG ht=400

DSC_0137.JPG ht=400

DSC_0141.JPG ht=602

DSC_0148.JPG ht=400

DSC_0150.JPG ht=602

DSC_0158.JPG ht=602

DSC_0167.JPG ht=400

DSC_0169.JPG ht=602

DSC_0171.JPG ht=400

DSC_0174.JPG ht=400

DSC_0175.JPG ht=400

/Stellan

Ser ju ut som en ganska typisk svensk skog ju, även vädret verkar vara ungefär som här just nu.. Jag hade nog föreställt mig att Kazakstan bara var jättestora stäpper med gräs och halvöknar men alltså inte.

Jag har just kommit tillbaka från den första officiella Happy Riden i Makinsk historia och den blev lyckad tycker jag men uppslutningen var lite dålig tycker jag även om jag har försökt att få med folk.

Så första frågan man kan undra är var Makinsk ligger och varför jag är här. Det är ganska vanliga frågor för mig och jag är relativ van att svara på dem. Makinsk är en by i Kazakstan och ligger norr om Astana. Om man tror vägskylten som finns i utkanten av byn så är det 196 km till huvudvägen om man tar den gamla vägen. Egentligen så går inte det för den är bortgrävd 7 km utanför byn men fanns där för några år sedan. Tar man den nya vägen så är det 190 km om man tror vägmarkeringen. Det tar ungefär 4 timmar med tåg eller 3 timmar med buss om man startar i Astana.

Varför jag är i Makinsk är lite svårare att svara på men jag har i alla fall varit här de senaste veckorna. Det är inte första gången som jag är i Makinsk utom passerade byn första gången 2002 när jag var på väg till Hong Kong med cykel och sedan kom jag tillbaka två gånger 2003. Därefter blev det först till i år som jag återse stället och det har varit kul att se hur utvecklingen har gått här eller rättare sagt stått still. Den största skillnaden de senaste 5 åren är att huvudvägen som gick i utkanten av byn har byggt om till motorväg och ligger ungefär 200 m längre österut.

Jag har som sagt varit här ett tag och har ofta cyklat själv i skogarna förutom några gånger när jag har haft sällskap med Yarislava som syns på några bilder tidigare. Visst kan det vara skönt att cykla själv men jag tyckte det skulle vara kul att få med några på en längre tur så därför startade jag denna Happy Ride och tanken var att det skulle komma lite folk på den... Det gick inte som jag hade tänkt även om jag försökte en del och då även utanför Happymtb. Jag besökte Skola nr:2 förra veckan och visade bilder och pratade om mina resor för tre olika klasser och där träffade Chris, en amerikan som jobbade i skolan. Vi diskuterade en del om hur man skulle få barnen i skolan mer aktiva och en ide var att visa dem lite cykling så dagens tur var även att få några av dem intresserade. Chris gjorde sitt jobb och förklarade våra planer för de andra lärarna på skolan och sedan fördes informationen ut till de olika klasserna men något måste ha gått fel för 16.30 idag så var det bara jag och Chris utanför skolan. Kanske var det vädret som gjorde sitt (några plusgrader och duggregn) eller är det den inlärda rädslan för skogen där det finns varg och björn

DSC_0178.JPG ht=400

Skola nr: 2

Väl utanför skolan var det inte så mycket mer än att inse att det skulle bara bli två på turen men det är ändå kul att komma ut. Vi lämnade Makinsk i sydlig riktning och hade sikte på det gamla utsikttornet som tidigare har använts för att kolla efter skogsbränder men är övergivet sedan länge.

DSC_0180.JPG ht=400

Jag kan cykla!!!

DSC_0182.JPG ht=400

Chris på gång...

DSC_0190.JPG ht=400

Ett tag senare.

Skogarna dommineras av två trädarter och det är tall eller björk men det finns även några enskaka aspar, rönnar, hagtorn och popplar. På de torra områdena är det tall som är dominerande och på de blöta är det björk med låga videbuskar som gör det svårcyklar. Jag föredrar de torra områdena och speciellt de högre områdena där det finns berghällar och färre buskar som stoppar.

DSC_0191.JPG ht=602

Mest tall men med inslag av björk

DSC_0196.JPG ht=602

Efter en halv timme med cykel.

DSC_0198.JPG ht=400

Framme vid utsikttornet och utsikt mot Shchuchinsk

DSC_0199.JPG ht=400

Makinsk från utsikttornet

DSC_0200.JPG ht=400

Tallskog med berghällar

DSC_0201.JPG ht=400

Jag testar min nya cykel

DSC_0208.JPG ht=400

Vad man får för 70 000 tengi i Kazakstan

DSC_0210.JPG ht=400

En väl slaktad cykel som vi hittade i skogen

DSC_0213.JPG ht=400

Chris på väg

DSC_0214.JPG ht=400

Ett tag senare...

DSC_0217.JPG ht=400

Lagning av dagens punktering

DSC_0221.JPG ht=400

Hur ofta ska man byta däck?

DSC_0222.JPG ht=400

Vissa områden är stängda för cykling...

DSC_0223.JPG ht=400

Höst...

DSC_0224.JPG ht=400

Mer höst...

DSC_0225.JPG ht=602

Jag vill ha sommaren tillbaka...

DSC_0228.JPG ht=400

Maten efter cyklingen

DSC_0229.JPG ht=400

Snart är den klar.

Dagen tur blev 25 km och vi kom tillbaka efter 3 timmar och då inräknat tiden på cafeet och då var det mörkt och kallt. Marken var frusen och även några enstaka snöflinger kom...

Om det finns intresse så blir det en ny tur imorgon...

/Stellan

Meh.. var har du hjälmen då rå?
Oansvarigt att lägga ut RR på det viset och försköna cyklandet utan huvudskydd. Faktiskt. Dessutom skriva massa ortsnamn man inte ens kan stava till med copy+paste. Jag förstår att uppslutnigen till sånna HappyRides är låg. Faktiskt.

Stellan skrev:
> En väl slaktad cykel som vi hittade i skogen

file=74019

Nån kan säkert bygga en fixie av den...

Varning!!!
I detta inlägg kommer det att finnas bilder som visar ett beteende som bryter mot svensk lag. Vill du inte se bilderna så är det bättre att trycka på följande länk

http://happymtb.org/forum/list.php/1

Vädret var bättre idag så det blev en ny Happy Ride och uppslutningen blev betydligt bättre. Under förmiddagen spred Chris rykten på Skola nr: 2 att det skulle vara en ny Happy Ride 16.30 och alla är välkomna.

DSC_0241.JPG ht=400

DSC_0243.JPG ht=400

DSC_0244.JPG ht=602

Jag och Chris kom till skolan 16.15 och då var det redan två killar som väntade med en cykel och det kändes som om det skulle bli en lyckad tur. Vi väntade vid skolan ungefär 30 minuter och under tiden var det att kolla över cyklarna och se vad som behöver fixas. Jag antar att kvaliten på cyklarna är lägre i Makinsk än vad det brukar vara i Sverige... I slutändan var det 6 barn och fyra cyklar som dök upp utöver jag och Chris. Av dessa fyra cyklar var två cykelbara och det är ändå hälften. En gick att fixa direkt och den andra var lite svårare för baknavet var helt slut. Vi gjorde ett tappert försök att fixa den och besökte även en affär för bildelar men hittade inte vad vi behövde. Såa väl när vi började turen hade jag och Chris vars en fungerande cykel och de 6 barnen delade på 3 fungerande och en icke fungerande.

DSC_0242.JPG ht=400

DSC_0247.JPG ht=400

DSC_0249.JPG ht=400

Vi gjorde en kort tur genom byn och stannade till vid Lenin och redan då hade vi mist en av killarna. Efter Lenin fortsatte vi sydväst ut ur byn och snart var de en till av killarna så var tvungen att lämna med en fungerande cykel och vi insåg problemet att bara ha en fungerande cykel på fyra barn men detta är Kazakstan. Väl framme i nästa by lämnade vi den icke fungerande cykeln och en till av killarna var tvungen att lämna gruppen.

DSC_0252.JPG ht=400

DSC_0254.JPG ht=400

DSC_0255.JPG ht=400

DSC_0259.JPG ht=400

DSC_0260.JPG ht=400

DSC_0261.JPG ht=400

DSC_0263.JPG ht=400

Det blev en kort diskution om var vi skulle cykla och en av killarna tyckte att vi skulle cykla till en flod i närheten och bada men varken jag eller Chris gillade iden men att cykla till floden lät i alla fall som en bra ide speciellt när ingen av oss har varit där. Vi trodde det men jag insåg att floden de pratade om var ett dike på en av betesmarkerna utanför Makinsk..

DSC_0265.JPG ht=400

DSC_0271.JPG ht=400

DSC_0272.JPG ht=400

DSC_0278.JPG ht=400

DSC_0279.JPG ht=400

DSC_0280.JPG ht=400

Vi passerade diket och fortsatte vidare ut i skogen och tog vår paus vid den nedlagde urangruvan och stannade till vid den del som är vattenfylld och egentligen ganska vacker...

DSC_0285.JPG ht=400

Efter gruvan återvände vi tillbaka till Makinsk och frågorna kom om när vi ska ut på nästa tur och hur länge till jag kommer att stanna...

/Stellan

andematt skrev:
> Meh.. var har du hjälmen då rå?
> Oansvarigt att lägga ut RR på det viset och
> försköna cyklandet utan huvudskydd. Faktiskt.
> Dessutom skriva massa ortsnamn man inte ens kan
> stava till med copy+paste. Jag förstår att
> uppslutnigen till sånna HappyRides är låg.
> Faktiskt.

Jag äger ingen hjälm... Jag tycker att många andra inriktningar av cykling förskönas på Happy som jag vet att de inte följer svensk lag. För all del så cyklar jag inte i Sverige och i Kazakstan finns det ingen lag angående hjälm.
Den sista Happy Riden hade 8 deltagare och det tycker jag är helt ok när man väger in de lokala förhållanden men det skulle vara kul om man kom upp i ett tvåsiffrigt tal.
Angående ortsnamnen så kan jag bara hålla med. Jag passerade en by några veckor sedan som hette Shchyyyuli och jag lyckades aldrig säga namnet.

bengt skrev:
> Varför måste du åka så långt bort när det
> ändå ser ut som i Ludvika?

Tack Bengt... Jag har aldrig cyklar i Ludvika så nu behöver jag inte åka dit för att köra en Happy Ride efter att ha cyklat i Makinsk.

/Stellan

Som vanligt Stellan, tumme upp och ett stort happysmile!

Jag kan känna mig väldigt avundsjuk på dina äventyr men had jag gjort något liknande hade jag valt helt andra miljöer. Smaken är som baken och det är ju tur det.

Du är nominerad till cykelställ.

Stellan skrev:
> andematt skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Meh.. var har du hjälmen då rå?
...

> Jag äger ingen hjälm... ..

Stellan, jag hoppas lite sent påtänkt att den mjuka subtila ironin framgick. Jag sitter här och småler när jag läser om din vardag som skiljer sig så radikalt från oss andra vanliga svenssons.

andematt skrev:
> Stellan skrev:
> -----
> > andematt skrev:
> >
>
> > -----
> > > Meh.. var har du hjälmen då rå?
> ...
>
> > Jag äger ingen hjälm... ..
>
> Stellan, jag hoppas lite sent påtänkt att den
> mjuka subtila ironin framgick. Jag sitter här och
> småler när jag läser om din vardag som skiljer
> sig så radikalt från oss andra vanliga
> svenssons.

Om tillräckligt många frågar angående hjälmen så kanske det slutar med att jag besöker en cykelbutik och testar några hjälmar och se om någon är passar... Hade en när jag cyklade i Australien men gillade aldrig den...

/Stellan

zodah skrev:
> Detta är lite OT men ser fram emot en uppdatering
> dagboken.
>

Fixat...

Tillbaka
Topp