Jag har just kommit tillbaka från den första officiella Happy Riden i Makinsk historia och den blev lyckad tycker jag men uppslutningen var lite dålig tycker jag även om jag har försökt att få med folk.
Så första frågan man kan undra är var Makinsk ligger och varför jag är här. Det är ganska vanliga frågor för mig och jag är relativ van att svara på dem. Makinsk är en by i Kazakstan och ligger norr om Astana. Om man tror vägskylten som finns i utkanten av byn så är det 196 km till huvudvägen om man tar den gamla vägen. Egentligen så går inte det för den är bortgrävd 7 km utanför byn men fanns där för några år sedan. Tar man den nya vägen så är det 190 km om man tror vägmarkeringen. Det tar ungefär 4 timmar med tåg eller 3 timmar med buss om man startar i Astana.
Varför jag är i Makinsk är lite svårare att svara på men jag har i alla fall varit här de senaste veckorna. Det är inte första gången som jag är i Makinsk utom passerade byn första gången 2002 när jag var på väg till Hong Kong med cykel och sedan kom jag tillbaka två gånger 2003. Därefter blev det först till i år som jag återse stället och det har varit kul att se hur utvecklingen har gått här eller rättare sagt stått still. Den största skillnaden de senaste 5 åren är att huvudvägen som gick i utkanten av byn har byggt om till motorväg och ligger ungefär 200 m längre österut.
Jag har som sagt varit här ett tag och har ofta cyklat själv i skogarna förutom några gånger när jag har haft sällskap med Yarislava som syns på några bilder tidigare. Visst kan det vara skönt att cykla själv men jag tyckte det skulle vara kul att få med några på en längre tur så därför startade jag denna Happy Ride och tanken var att det skulle komma lite folk på den... Det gick inte som jag hade tänkt även om jag försökte en del och då även utanför Happymtb. Jag besökte Skola nr:2 förra veckan och visade bilder och pratade om mina resor för tre olika klasser och där träffade Chris, en amerikan som jobbade i skolan. Vi diskuterade en del om hur man skulle få barnen i skolan mer aktiva och en ide var att visa dem lite cykling så dagens tur var även att få några av dem intresserade. Chris gjorde sitt jobb och förklarade våra planer för de andra lärarna på skolan och sedan fördes informationen ut till de olika klasserna men något måste ha gått fel för 16.30 idag så var det bara jag och Chris utanför skolan. Kanske var det vädret som gjorde sitt (några plusgrader och duggregn) eller är det den inlärda rädslan för skogen där det finns varg och björn
Skola nr: 2
Väl utanför skolan var det inte så mycket mer än att inse att det skulle bara bli två på turen men det är ändå kul att komma ut. Vi lämnade Makinsk i sydlig riktning och hade sikte på det gamla utsikttornet som tidigare har använts för att kolla efter skogsbränder men är övergivet sedan länge.
Jag kan cykla!!!
Chris på gång...
Ett tag senare.
Skogarna dommineras av två trädarter och det är tall eller björk men det finns även några enskaka aspar, rönnar, hagtorn och popplar. På de torra områdena är det tall som är dominerande och på de blöta är det björk med låga videbuskar som gör det svårcyklar. Jag föredrar de torra områdena och speciellt de högre områdena där det finns berghällar och färre buskar som stoppar.
Mest tall men med inslag av björk
Efter en halv timme med cykel.
Framme vid utsikttornet och utsikt mot Shchuchinsk
Makinsk från utsikttornet
Tallskog med berghällar
Jag testar min nya cykel
Vad man får för 70 000 tengi i Kazakstan
En väl slaktad cykel som vi hittade i skogen
Chris på väg
Ett tag senare...
Lagning av dagens punktering
Hur ofta ska man byta däck?
Vissa områden är stängda för cykling...
Höst...
Mer höst...
Jag vill ha sommaren tillbaka...
Maten efter cyklingen
Snart är den klar.
Dagen tur blev 25 km och vi kom tillbaka efter 3 timmar och då inräknat tiden på cafeet och då var det mörkt och kallt. Marken var frusen och även några enstaka snöflinger kom...
Om det finns intresse så blir det en ny tur imorgon...
/Stellan