[lvg] RR - Lyon - Col de la Luere

abel

Ny medlem
...eller "Visa din CR1 som du fick skitbilligt - tråden"

Invigde min nyinköpta Scott cr1 Team i helgen längs några solvarma kullar.

DSCF2751-2.jpg ht=544

Scotten i sitt rätta element...

DSCF2752-2.jpg ht=544

Hade spanat in dessa kullar på kartan som skulle tacklas.

DSCF2758.jpg ht=544

Och snart började det gå uppför, scotten kändes betydligt behagligare uppför jämfört med mitt gamla stål-härk.

DSCF2760.jpg ht=544

Men vänta nu, va fn ska jag?

DSCF2776.jpg ht=725

GPS:en tyckte att denna väg skulle vara ypperlig...

DSCF2781.jpg ht=544

Skulle nog tagit den breda vägen på andra sidan dalen. Bara att cykla ner igen och börja om.

DSCF2784-2.jpg ht=544

Här såg det betydligt bättre ut

DSCF2789-2.jpg ht=544

Stannar till för att sänka sadeln en halv cm och Mamma mu avbryter och konstaterar att det blir till att köpa en färgkoordinerad jonne till nästa säsong.

DSCF2791-2.jpg ht=544

Ska skaffa en stänka också...

DSCF2792-2.jpg ht=544

Fint på hösten!

DSCF2798-2.jpg ht=544

Och omgivningarna slår banne mig Umeå - Lycksele ToR!

DSCF2807-2.jpg ht=544

Flera beundrare?

DSCF2809-2.jpg ht=544

Nej, kollade in brudarna bara...

DSCF2811-2.jpg ht=544

Dagens mål.

DSCF2813-2.jpg ht=544

Sen väntade belöningen

DSCF2818.jpg ht=544

Hann med lite sightseeing på vägen hem också...

DSCF2831.jpg ht=544

Med utsikt.

DSCF2837.jpg ht=544

Sen nerför backen... Scotten känns verkligen trygg nerför. Härlig känsla att susa fram i 60 - 70 knyck ytan att vara rädd.

DSCF2845.jpg ht=544

Och hemma!

DSCF2846.jpg ht=600

Fantastiskt nöjd med cykeln. Bromsarna kunde dock vara någon vassare. Eventuellt blir det till att uppgradera hjulen snart (Mavic aksium). Har en polare som har ett par mavic ksyrium elite som jag kan få billigt. Är det värt uppgraderingen? Cykeln hittade jag på slanecycles som levererade den på fem dagar. Mkt bra service då dom dessutom hann med att byta vevparti till ett kompakt då jag bad om det. Tycks finnas några cyklar kvar för er som är sugna: http://www.slanecycles.co.uk/productdetail.aspx?id=790&subid=273&catid=66

Hittade för övrigt en ännu finare väg i söndags, men då fokuserade jag mer på cyklingen än fotandet.

DSCF2862.jpg ht=544

Varma hösthälsningar från Frankrike!

Lite elakt, jag vet... Det bästa med att vara här är att man kan vara sitta på ett café i full lycra och ändå känna sig representabel. Fransmännen tvekar inte att cykla ner till närmsta vinbar i lycra med ölmage och kärringcykel.

Ojoj, finfint ;)! Man kanske skulle slå till på en CR1:a till så att man har en i reserv :).
Angående uppgraderingen av hjul, svar ja, det gör skillnad, lättare o snyggare ;).

Skiljer det egentligen så mycket i vikt på ett par aksium 2008 (1.86 kg) och ett par elite med några år på nacken (>? 1.69 kg) att man märker det? Vad skiljer mer? Antar att elite är styvare?

abel skrev:
-------------------------------------------------------
> Skiljer det egentligen så mycket i vikt på ett
> par aksium 2008 (1.86 kg) och ett par elite med
> några år på nacken (>? 1.69 kg) att man märker
> det? Vad skiljer mer? Antar att elite är styvare?

Ingen aning, men det är väl ca 200 grams skillnad i rotationsvikt vilket väl gör en viss skillnad. Kolla med HåkanC ;)?! Iaf du kan ju alltid köpa dom och ha kvar Aksium som träningshjul annars :).

abel skrev:
> Skiljer det egentligen så mycket i vikt på ett
> par aksium 2008 (1.86 kg) och ett par elite med
> några år på nacken (>? 1.69 kg) att man märker
> det?

Annonserad vikt är en sak, uppmätt en annan
Mavic Aksium 1973g iofs 2007 men ändå.. http://www.rouesartisanales.com/article-15988284.html
Ksyrium Elite 2004 1792g http://weightweenies.starbike.com/listings/components.php?type=roadwheels

Men om det är lätta hjul du vill ha varför öht fundera på Ksyrium?

Du kan får helt nya hjul för ~3000SEK som är lättare, håller längre och både enklare, snabbare och billigare att underhålla och reparera.
Dessutom slipper du ha med dig promenadskor när du cyklar.

Tex sådana här
file=62569

Under 1480g för strax över 3000:-
http://happymtb.org/forum/read.php/1/848154/877553#msg-877553

/Håkan

Snälla Håkan. Det finns flera anledningar till att jag bytte hjul än att det gick en eker. Det gör det i alla hjul.
Jag var jättenöjd med mina SL men det dök upp en god affär som jag ej kunde motstå
Så snälla sluta hänvisa till min blogg för att visa att SL-hjulen skulle vara speciellt dåliga..Ok ?

-Skogling

Skogling skrev:
> Det finns flera anledningar till
> att jag bytte hjul än att det gick en eker. Det
> gör det i alla hjul.
Visst kan, och går, ekrar gå av i alla typer av hjul.
Men det var inte det som var poängen.
Poängen jag försökte få till var att visa på konsekvenserna av att en eker går av.
Med fåekrade hjul och (relativt) mjuk fälg kommer hjulet att skeva så mkt att det inte går runt.
Vilket var precis det du råkade ut för.

> Så snälla sluta hänvisa till min blogg för att
> visa att SL-hjulen skulle vara speciellt
> dåliga..Ok ?
SL-hjulen är vare sig sämre eller bättre än andra fåekrade hjul i det jag försöker visa.
Samma sak kommer att hända om (eller snarare när) en eker går av i dina Shimano-hjul.

/Håkan

Någon som kan fixa ett RR-filter till Happy. En sån här tråd sänker arbetslusten till 0 på direkten....

Härliga höstbilder. Så det finns gula löv i Frankrike också?

jansson99 skrev:
>
> Härliga höstbilder. Så det finns gula löv i
> Frankrike också?

Jajjamen, det tycks vara samma höst/vår-cykel som i Sverige, bara det att skiftningarna sker vid högre temperaturer här nere. Idag blåser det och regnar så nästa RR blir nog utan löv. Väderleksrapporten lovar soligt väder till helgen. Kanske ska skippa RR dock?

Jomenvisst finns det fika vid Col de la Luere...nästan. En liten bit längre bort ligger St Bonnet le Froid (nej inte guide Michelin-restaurangen, men helt OK), där erbjuds "Salon de Thé" på eftermiddagarna, i a f när jag åt söndagslunch där i våras :)
Säg gärna till om du vill mäta din amerikanare mot min italienare (Wilier). Jag bor i Charly SSV om centrala Lyon.
A+

peberman skrev:

> Säg gärna till om du vill mäta din amerikanare
> mot min italienare (Wilier). Jag bor i Charly SSV
> om centrala Lyon.
> A+

Det gör jag gärna vid tillfälle. Nu börjar ju dock skidsäsongen så vi får se hur mycket cykling det blir...

Hälsningar

VeloLink skrev:
> Ahh, mycket nice. Jag vill också :)
>
> Hur varmt är det?

När bilderna togs var det nog 10-15 grader, nu är det snarare 5...

Ååh! En "BN"! Det var länge jag käkade en sån! Att de fortfarande finns! :) Fast du har fel teknik, man skall äta kanterna först, så att bara mitten med chockladen är kvar till slutet!

Abel> Helt rätt att skidåkningen börjar dra! Speciellt när man som i morse såg snö på Monts du Lyonnais (där bl a col de la Luerne ligger). Dock har vi ju en fördel jämfört med hemma i Sverige - det torkar upp även vintertid...och cykeln behöver ju rastas ;)
Några fasta tider det alltid finns sällskap på är kl.9 söndagar under dec-jan. Även kl.9 lördagar för MTB. Platsen; torget framför borgmästeriet i Charly. Det kommer snart även finnas info på http://www.charlycycloteam.fr/ (f n endast reklam för vårt arr. i mars).
hälsar Petter B

Men.....
Här dräller det med svenskar som jag inte känner till alltså??

Col de la Luere är trevlig cykling. Om du fortsätter över St Bonnet le Froid upp till Col de Malval och sedan vidare till Yzeron får du fina vyer. Vid klart väder ligger hela alperna och Mt Blanc i horisonten i ost.

I Yzeron finns det dessutom ett bra café där man kan få sig en fransk våffla med sylt gjord på maskros på sommaren. Mer energi än i en hel påse powerbars !!

Jodå, die dumme Schweden sind über alles :)
Yzeron är sannerligen en bra knutpunkt (även för MTB). Fina stigningar dit upp, men tar man vägen över Col de Malval får man ju nerförsbacke ;)
Tillhör du svenskkolonin i St Genis Laval månne?

nääeee....

Jag tillhör inte kolonin i "svenskghettot" i St Genis.

Jag bor inne i stan i croix rousse. Det är närmare ut på platten uppe i Ain än upp till Mt lyonnaises för mig.

Tillbaka
Topp