[1/2 OT ] Ätit dålig köttfärs...

NiklasL skrev:
-------------------------------------------------------
> Och blir man inte magsjuk i Egypten rekommenderas
> beduinsafari med grillat kött och spenvarm
> kamelmjölk! Garanterat minnesvärd upplevelse.

Fan! Varför gjorde jag inte det när jag var i Egypten?! Annars skall ett hett tips vara en färd längs med Nilen. Jag vara bara på kusten och i Kairo så slapp tyvärr magsjuka.

jthuress: nu verkar du iofs må bättre, men annars hade du kunnat fråga Stellan (sandstorm.se) om tips, han fortsätter ju cykla även när hans mage vränger sig.

NiklasL skrev:
> jthuress skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tråden tog fart ( lite roligt då fart på
> > engelska på visst sätt har med tråden att
> > göra... ) medans jag haft lunch... :-D Det har
> > lugnat ned sig. Inga fler toabesök. Kan också
> > meddela att det som kom ut sista gången hade
> fast
> > och fin form. Hyffsat iallafall... :-D
>
> Låter som matförgiftning således och då
> hjälper det inte hur man än steker och tillagar.
> Bakterierna må vara döda men deras gifter finns
> kvar i maten. Som tur är brukar man bli
> återställd snabbt. Lycka till runt Ringsjön
> imorgon!

Vill du reda ut det lite. Magsjuk och matförgiftning är alltså inte samma sak ? Vad skiljer dem åt ?

jthuress skrev:
> Vill du reda ut det lite. Magsjuk och
> matförgiftning är alltså inte samma sak ? Vad
> skiljer dem åt ?

Man blir magsjuk pga matförgiftning. Man kan bli magsjuk utan att ha blivit matförgiftad. Att vara magsjuk är väl egentligen bara ett symptom på något annat.

Tarminfektion: Levande bakterier (Salmonella, Shigella, Yersinia, Campylobacter, EHEC, etc), virus (Norovirus som ger vinterkräksjuka, Rotavirus, etc) eller parasiter (Giardia, Amöba) kommer ned i tarmen och ger en infektion i tarmen med diarré av varierande karaktär, ibland med blodtillblandning. Kallas enterit och kräks man dessutom kallar man det gastroenterit (men många gör inte den distinktionen). Tid till tillfrisknande kan variera mycket, vissa som t ex har Salmonella i tarmen är inte sjuka alls. Parasiterna (G och A) antibiotikabehandlas alltid, virus aldrig och bakterierna ibland beroende på sort och omständigheter.

Matförgiftning: Bakterier växer till i dåligt förvarad mat och bildar gifter (toxiner). Även om maten tillagas och bakterierna dör så finns toxinerna kvar och ger diarré och oftast även kräkningar. Snabbt, intensivt insjuknande (oftast inom timmar) och snabbt tillfrisknande (som regel inom ett dygn). Oftast handlar det om Stafylokocker eller Bacillus.

Skulle tro att båda tillstånden kallas magsjuka rent allmänt. Oavsett vilket är viktigaste behandlingen att ersätta förluster av vätska och salter.

erik h skrev:
>
Without_pics.gif

scheitzooi230508.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Fritte skrev:
> fastforward skrev:
> -----
> > geologen skrev:
> >
>
> > -----
> > > Så har jag heller aldrig varit magsjuk i
> hela
> > > mitt liv...
> > ...vilket är samma sak som att säga att man
> > aldrig varit i Egypten.
>
>
> Jag har aldrig varit i Egypten men jag är ofta
> magsjuk.
> Skulle jag åka till Egypten skulle jag garanterat
> bli magsjuk. :-(

Alla får garanterat magsjuka då de åker till Egypten. Att du är extra mottaglig här hemma spelar ingen roll - man kan inte få högre än 100% sannolikhet. Så åk du till Egypten.

Folk som säger att de inte blivit magsjuka i Egypten... (välj det som passar)
1. ljuger
2. tog med sig dropp, syre och ett lufttätt plasttält hemmifrån. Sedan satt de i tältet hela semestern.
3. var egentligen inte i Egypten, chartersnubbarna satte av dem på en hemlig semesterkoloni någonstans i öknen där de fick umgås med tyskar och irriterande försäljare, äta äcklig mat och se diabilder på pyramider i fjärran. Dessa människor är de som har haft riktig svintur.

Jag tror att det var Anthony Bourdain som skrev nått i stil med "kockar älskar när gäster beställer nötkött 'well-done', då kan de nämligen servera de bitar som de annars hade varit tvugna att kasta"

Jag klarade mig från magsjuka när jag var i Egypten.
Gjorde det enda rätt, borstade tänderna i flaskvatten.

Sitter och funderar på hur lång tid det tar innan bajspojken från Gbg-varvet startar sin egen blogg eller syns i något annan media och börjar tjäna lite pengar på sitt missöde.
1 vecka till? 1 månad?

bigmollo> Bra förslag! Jag hade mer tänkt mig någonting med järnvilja, och att aldrig ge upp.
Blöjbranschen är dock lukrativ just nu med alla småknodds överallt, så det är nog bättre att satsa på det.

NiklasL skrev:

> Trodde du, ja. Genom åren har det varit utbrott
> från bl a groddar, meloner, hallon, etc.

Groddar är livsfarligt. Utgå från att fröna som groddarna har växt upp från har varit i kontakt med småfåglar och således är kontaminerade med salmonella. Groddar bör alltid serveras genomstekta.

Varför fundera så mycket. Får man magsjuka någon gång så får man. Det spelar väll inte allför stor roll. Båda groddar och kött gör sig bäst, ej överlagade.

Hade jag skitit ner mig som löparen från Göteborgsvavet hade jag sanerat mig i en fontän eller vad som hellst, inte ens en hägrande 1:a plats skulle få mig att totalförnedra mig själv inför alla andrad nerbajsad över halva kroppen ! ? :-/ Idiot är vad han är :-( T

Härlig tråd. Påminn mig om att jag i något skede ska starta en tråd och berätta ingående om en operation i den bakre regionen jag var med om för ett tag sen. Minnesvärt, 6 värktabletter/dag i tre veckor och 4 veckor sjukledighet.

Nä, jag är för privat av mig. Tycker att skithistorier inte passar sig på ett cykelforum. Eller vafan. Det här är väl knappt ett cykelforum.

castrello skrev:
> Eller vafan. Det här är väl knappt ett
> cykelforum.

Fast det är ändå inget skitforum.
=D

bigmollo skrev:
> castrello skrev:
> -----
> > Eller vafan. Det här är väl knappt ett
> > cykelforum.
>
>
> Fast det är ändå inget skitforum.
> =D

Inte? Hetaste trådarna senaste tiden har varit Morfums RR-tråd där han skrev om att han bajsade i skogen, sen den stackars löparen och nu detta. Definitivt en ny trend.

Little Stereo skrev:
> vintekräksjuka...värmeslingan...

Huh?

Men toaproblemen i rymden måste ju vara lite av en mardröm. Ja grabbar, vår enda toalett är trasig och det är ungefär 1000 mil till närmaste. Det finns en 80% chans att hantverkarna kommer hit och fixar den, tidigast om 3 dagar. :P

Annars är sprängört bra om man vill ha fart på magen. Jag har aldrig haft det närmaste samma högjudda gurglande från magen som efter jag hade grävt upp sprängört och antagligen fått i mig något av den (försökte vara försiktig). Det gick i vart fall över på någon timme.
Egentligen tror jag att sprängört påstås ha någon typ av nervgift men i vart fall sätter det även fart på magen. Dock bara illamående kombinerat med ljud. Några toa-behov tror jag inte man fick av den.

bigmollo skrev:
> Vafan är sprängört? Finns det på ica? Låter
> som en sån där lantisskröna.
> =D

Påstås vara en av Sveriges giftigaste växt tillsammans med odört har jag för mig.
Linne ansåg att den borde utrotas eftersom den sas döda kor. (kallas cowbane på engelska).
Påstås ibland även ha använts vid avrättningar i mera sydliga länder tidigare under historien (hopblandning med andra växter tror jag)
Man ser den relativt ofta vid sjökanter.

De flesta har nog sett den (som regelbundet rör sig i naturen)
sb500_811.jpg

Senast redigerad av en moderator:
jesaro skrev:
> Prova Dimor, receptfritt på apoteket.. Man blir
> stenhård i magen av dem så de var en höjdare
> när man gjorde lumpen och inte ville skita i
> fält vill jag minnas :)

risk för spräckt porslin då när man går på toan då :D

fastforward skrev:

> Alla får garanterat magsjuka då de åker till
> Egypten. Att du är extra mottaglig här hemma
> spelar ingen roll - man kan inte få högre än
> 100% sannolikhet. Så åk du till Egypten.
>
> Folk som säger att de inte blivit magsjuka i
> Egypten... (välj det som passar)
> 1. ljuger
> 2. tog med sig dropp, syre och ett lufttätt
> plasttält hemmifrån. Sedan satt de i tältet
> hela semestern.
> 3. var egentligen inte i Egypten, chartersnubbarna
> satte av dem på en hemlig semesterkoloni
> någonstans i öknen där de fick umgås med
> tyskar och irriterande försäljare, äta äcklig
> mat och se diabilder på pyramider i fjärran.
> Dessa människor är de som har haft riktig
> svintur.

finns ju piller man kan börja knapra på några dagar innan färd, just för magen ska vara mer van vid deras bakterieflora eller va man ska säga

castrello skrev:
> Om man i misstag dolt en användares inlägg, hur
> får man bort funktionen då?
>
> Rötterna från rallarros kan ta död på kråkor.

Då får du klicka i att du vill odölja användarens inlägg. Eller vafan, varför skriver jag det, du kan ju ändå inte se vad jag skriver. :)
/J

Tillbaka
Topp