[1/2 OT?] Byggråd, cykelförvaring utomhus

zinkpasta

Aktiv medlem
Behov av cykelförvaring utomhus, halvskyddat. Yta finns (mot grannens hus*, tomtgränsen är husväggen). Fincyklarna står inomhus på diverse ställen, så detta är för fulcyklarna (typ 5st) där prio är snabb åtkomst men med visst skydd mot diverse väder. Planen är tak samt ribbade väggar. Frågan är väl ffa hur man bygger detta med minsta ansträngning som ändå inte rasar vid första bästa storm?

Jag tänkte iaf hacka upp marken rejält, sen på med markduk och grus. Främsta frågan är väl hur jag fäster stolparna bäst i marken, trycka ner betongplintar av lagom dimension? Även på jakt efter ritningar, materiallistor osv :-)

Nån med erfarenhet (allra helst "köp detta och gör så här så blir det jättebra, eller förresten, jag kommer och bygger det åt dig mot några öl" .. men även mer modesta bitar uppskattas.)

(* Kan tillägga att det ska lämnas en hyffsad luftspalt mot grannens vägg så han kommer åt att måla den osv..)

Tilltänkt yta (mer buskage kan, och ska röjas..)
1718098240184.png

1718098270737.png

(Paparazzifotad) inspirationsbild, typ:
1718098596950.png

Senast ändrad:
Skruvplintar är stabila och funkar bra för ändamålet. Kolla bara att inga ledningar av något slag ligger i marken under...

Skruvplint+reglar+lockpanel och ett snedtak. Så hade jag gjort, fyra eller fem plintar beroende på bredd.

Tak håller länge med bara råspont+tjärpapp om du inte vill plåta eller lägga tegel.

Tillbaka
Topp