[1/2 OT] Domen klar för man som körde ihjäl cyklist

Snuten

Aktiv medlem
Läste i tidningen idag att domen för mannen som körde ihjäl en man på cykel och skadade en annan cyklist då han jagades av polis i Malmö, nu var klar. Tre år blev straffet och om man tillämpar straffrabatt så kan han förmodligen var ute efter två år. Jag kan dock inte detaljerna kring straffrabatt fungerar så detta är jag osäker på. Åklagaren hade yrkat på sju till åtta år och enligt vad jag hörde på P1 idag var det idag oklart om han skulle överklaga domen.

Mannen påstods även ha försökt köra över en polis men den åtalspunkten ansågs inte styrkt av tingsrätten. Mannen var då han körde narkotikapåverkad, körkortslös och under smitning.

Man kan konstatera att det är billigt att ha ihjäl någon genom att använda ett fordon trots att man genom vårdslöst beteende själv orsakat ihjälkörningen. Man brukar se allvarligt på om någon har för avsikt att döda en annan, men om någon helt enkelt beter sig som att andra liv inte var värda så mycket, ja då är det inte på långa håll lika allvarligt. Det är något som stinker i vårt rättssystem.

Se er för i trafiken.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/tre-ars-fangelse-for-dodskorning

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/tre-ar-for-dodskorning-i-malmo_7451172.svd

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/sydnytt/dom-efter-vansinneskorning

"En förundersökning har inletts om misstänkt tjänstefel för att klarlägga polisens agerande i samband med biljakten"

Fyfan. Hade det varit ett skjutvapen hade det nog varit en annat sak - trots att motivet och resultatet är detsamma. Hemskt, speciellt för anhöriga :-/

En person som skjuter glatt omkring sig under drogpåverkan får livstid, använd en bil och det blir max några år.

Ang straffrabatt så stämmer det att man efter 2/3 får sk villkorlig frigivning. Om man missköter sig (rejält) kan den villkorliga frigivningen flyttas fram så man avtjänar större del av straffet. När man friges får man en prövotid på normalt ett år, blir man dömd igen inom den tiden så kan den villkorliga frigivningen från det tidigare straffet förverkas, vilket innebär att man som exempel, i det här fallet, får 3år för det nya brottet+ ett år för den förverkade villkorliga frigivningen = 4 år totalt varav man sitter 2/3 igen. Så kan det hålla på, man brukar säga att man får en "del" att avtjäna över straffet. Inte helt enkelt det här men hoppas ni är med....

Och vederbörande får väl permission nästan omgående - och lullar omkring i bil som om ingen hade hänt :-/

Om man nu verkligen tror på straffrätt, fångvård osv så är nog straffet korrekt.

Själv tycker jag att om man har vållat en annan persons död genom så grov oaktsamhet så har man inte i samhället att göra. Jag är inte så mycket för dödsstraff då det ger samhälletsmedborgarna en konstig skuld. Men samtidigt bör man inte som mördare få tillbaka gå till ett samhälle där man inte har att göra. Livstid? Upphörande av medborgarskap (dvs: du får försöka överleva bästa fan du vill men du kommer inte in i vårt samhälle igen)?

Såna här idéer brukar ju inte funka här på happy. Men nu har ju en cyklist blivit dödad så en viss chans finns ju.

motivet till kort straff var förövarens låga ålder. Det borde väl öka risken att han gör nåt liknande igen. Skydda medborgarna är liksom inte på rättsapparatens agenda.

Ballerup Micke skrev:
-------------------------------------------------------
> Stat, polis har tappat tråden fullstændigt.
> Våran polis har blivit en discountpolis, inget
> annat. Typ Sheriffen av Nottingham.

Ursäkta men i vilken instans är det polisen som utdömer straff?

Om vi nu tar Brott och Straff by the book. Så kanske någon mer välutbildad kan förklara varför ex inte följande skulle vara applicerbart:

"om dödandet skett för att gärningsmannen skulle kunna begå ett annat brott är försvårande omständigheter som väger för ett livstidsstraff. "
https://lagen.nu/1962:700#K3P1

Nå det skrev jag iget om iofs. Bara en betraktelse av hur jag tycker det fungerar idag, dvs inte alls. Som ex. Hær i København har inte polisen gjort något, och jag menar verkligen något åt de som står helt øppet på Væsterbro och sæljer tunga droger. Inte ett skit gør dom åt det. Dom har lagt ner det helt, iom brist på kapacitet. Dæremot har dom tagit riktiga krafttag emot folk som kissar ute, kastar snøboll(om vintern)mm mm mm mm. Och det senaste ær att 2013 ska dom lægga massor av krut på bilister som kør før fort. Målet ær intækter på 500milj. Prioritering med andra ord.

Upp på hjulet med honom!
800px-Breaking_Wheel.jpg

Oskar skrev:
> Jaaa va vettigt av polisen att dra igång en
> biljakt i centrala Malmö!

Nej, mycket bättre att låta gängmedlemmar göra som de vill, t.ex köra drogpåverkade. Då får de nog mer "respekt" (tydligen ett viktigt ord i deras kretsar) för polisen och slutar genast med alla brott. Samtidigt kan alla vi i villaförorterna fortsätta med våra skygglappar och säga "om bara polisen hade..." så hade alla kramat varandra i trafiken.

ething skrev:
> Oskar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jaaa va vettigt av polisen att dra igång en
> > biljakt i centrala Malmö!
>
>
> Nej, mycket bättre att låta gängmedlemmar göra
> som de vill, t.ex köra drogpåverkade. Då får
> de nog mer "respekt" (tydligen ett viktigt ord i
> deras kretsar) för polisen och slutar genast med
> alla brott. Samtidigt kan alla vi i
> villaförorterna fortsätta med våra skygglappar
> och säga "om bara polisen hade..." så hade alla
> kramat varandra i trafiken.

+1

Oskar skrev:
> Jaaa va vettigt av polisen att dra igång en
> biljakt i centrala Malmö!

Gillar du fotboll?

Med tanke på den här killens historik är det ett alldeles för kort straff. Lås in, släng nyckeln...

Det är lätt att förstå poängen med att man tar hänsyn till uppsåt då straff utdöms. Alterrnativet skulle väl vara öga för öga, tanx för tand och det känns lite väl medeltida.

Samtidigt kan det inte vara rimligt att ett så lågt straff utdöms i detta fallet. Det var ju inte så att han trampade fel på gaspedalen eller att han fipplade med bilstereon och därför råkade köra på cyklisterna.

Tänk efter nu, om polisen skulle backa när det blev "illa" Typ jakt genom city center, då drar väl alla bara dit när de har snuthäng. Det fungerar ju inte.

Sen är det för lågt straff. Hög, gasar satan och dödar folk, otroligt förakt för andras liv. Borde ge cirka halvt mord, säg 7 år.

Man borde ha något överenskommelse med typ Ryssland fängelser. Som utbytesstudenter typ fast vi behöver kanske inte ta emot deras..

Nu kan jag inte kommentera detta fall eftersom jag inte har alla detaljer... men jag blir lite rädd när så många tar den "enkla" vägen att skrika på hårdare straff hela tiden, som om cyklisterna återuppstod om han hade fått livstid?
Tycker jag ser en väldigt tråkig trend i samhällen, en form av "amerikanisering", där hämnd och straff är det viktiga och fokus ligger på brottsoffret mer och mer.

Det är kanske för att vi inte har någon kriminalVÅRD längre utan bara inlåsning?

Klart att dom anhöriga till dom omkomna känner hat och vill ha straff, men kan vi inte lyfta blicken och titta på det ur ett samhällsperspektiv istället?

Vore inte det bästa i dom flesta fallen att försöka få gärningsmännen att sluta begå brott? Då kan vi antingen "låsa in dom och slänga bort nyckeln" eller försöka rehabilitera/vårda/ge hjälp?

Jag vet att sådana här mjukisåsikter och kramande av kriminella inte är så gångbara åsikter idag, så jag är beredd på kritik, men jag vill i alla fall leva i samhälle där man försöker ta hand om människor :-(

arnehavre skrev:
> Nu kan jag inte kommentera detta fall eftersom jag
> inte har alla detaljer... men jag blir lite rädd
> när så många tar den "enkla" vägen att skrika
> på hårdare straff hela tiden, som om cyklisterna
> återuppstod om han hade fått livstid?
> Tycker jag ser en väldigt tråkig trend i
> samhällen, en form av "amerikanisering", där
> hämnd och straff är det viktiga och fokus ligger
> på brottsoffret mer och mer.
>
> Det är kanske för att vi inte har någon
> kriminalVÅRD längre utan bara inlåsning?

Källa på detta?

Själv tror jag inte på kriminalvård och jag tror många med mig har insett att det inte fungerar i praktiken. Det hade fungerat ypperligt om människor fungerade som vi väldigt enkelt förklarade det under 70- och 80talet. Alla som begår brott har bara haft det lite kämpigt osv. Tyvärr är detta inte sant. Många av oss har sett hur personer valt att bli (yrkes)kriminella eller punda loss så till den grad att dom helt tappat hela sin mänsklighet. Jag vill inte gå på samma gator som dessa. Jag tror inte att en HA-medlem kan bli "botad" i ett fängelse. Jag tror inte att en blandmissbrukare kan bli "botad".

> Klart att dom anhöriga till dom omkomna känner
> hat och vill ha straff, men kan vi inte lyfta
> blicken och titta på det ur ett
> samhällsperspektiv istället?

Har man dödat folk i ett samhälle så har jag svårt att se att man har där att göra mer. Det är inte direkt så att dessa personer tillför något. Tvärtom. Dessutom råkar dom då och då skada eller döda andra medborgare.

Tar man bort den urkristna grundmentaliteten så ser jag inga argument för att man skall kunna bli "förlåten" efter att man dödat andra människor.

> Jag vet att sådana här mjukisåsikter och
> kramande av kriminella inte är så gångbara
> åsikter idag, så jag är beredd på kritik, men
> jag vill i alla fall leva i samhälle där man
> försöker ta hand om människor :-(

Fast det är just människovärdet du vill bortse från. Du tycker en person som dödat andra människor efter en förbestämd tid skall förtjäna respekt i samhället.

underscore skrev:
> ... en massa...

Ja, du ser annorlunda på saken... då kan vi enas om att vi tycker olika!

underscore skrev:
> Om vi nu tar Brott och Straff by the book. Så
> kanske någon mer välutbildad kan förklara
> varför ex inte följande skulle vara
> applicerbart:
>
> "om dödandet skett för att gärningsmannen
> skulle kunna begå ett annat brott är
> försvårande omständigheter som väger för ett
> livstidsstraff. "
> https://lagen.nu/1962:700#K3P1

För att det du refererar till är brottsbalken 3:1, dvs paragrafen för mord. Då är uppsåt ett absolut krav.

Nog för att det var illa förut, men vafan när det börjas länka till avpixlat har väl ändå någon slags anständighetsgräns passerats? Eller så är det återigen en tråd där folk outar sig till höger och vänster...

arnehavre skrev:
> jag blir lite rädd
> när så många tar den "enkla" vägen att skrika
> på hårdare straff hela tiden, som om cyklisterna
> återuppstod om han hade fått livstid?
> Tycker jag ser en väldigt tråkig trend i
> samhällen, en form av "amerikanisering", där
> hämnd och straff är det viktiga och fokus ligger
> på brottsoffret mer och mer.

Fokus måste alltid ligga på offret, det borde vara självklart. Jag tror att man förstår det till fullo först då man drabbats själv. Att den dödade inte kan väckas till liv av att den som dödat honom straffas är ju självklart och inget argument för någonting.

Hämnd skall inte utkrävas av samhället, det leder åt skogen. Dock måste straff verkställas om vi inte skall tappa all respekt för lagen.

Jag delar din rädsla för det du kallar "amerikanisering" på så vis att jag är rädd för de som alltmer vill förenkla och se saker svart eller vitt. Det är dåligt och leder också åt skogen.

Att döma av den info man kan hitta på nätet (om den är korrekt eller ej kan jag inte avgöra) är det nog lite sent med vårdande åtgärder för just denna brottsling. Han är redan grovt kriminell och definitivt antisocial och fokus borde ligga på att skydda övriga medborgare så mycket det går från att han skadar flera.
På längre sikt kan man förstås hoppas på att han ändrar sitt beteende men det är inte akut intressant just nu. De fel som lett till att han är den han är ligger förmodligen på flera olika ställen och nivåer och det krävs stora samhällsomvälvningar för att förhindra att samma sak händer i framtiden. Det kommer inte att ske.

Snuten skrev:
> Fokus måste alltid ligga på offret, det borde
> vara självklart.
...
> jag är rädd för de som alltmer vill förenkla och se saker
> svart eller vitt. Det är dåligt och leder också
> åt skogen.

Är inte detta en ganska förenklad och svart/vit syn på brottslighet? Att fokus alltid måste ligga på offren?

Jag tycker ovanstående uttalande är opportunistiskt och extremt förenklat, självklart måste fokus ligga på helheten, där både offer och förövare är delar av det problem som måste hanteras.

paha skrev:
> Ang straffrabatt så stämmer det att man efter
> 2/3 får sk villkorlig frigivning. Om man
> missköter sig (rejält) kan den villkorliga
> frigivningen flyttas fram så man avtjänar
> större del av straffet. När man friges får man
> en prövotid på normalt ett år, blir man dömd
> igen inom den tiden så kan den villkorliga
> frigivningen från det tidigare straffet
> förverkas, vilket innebär att man som exempel, i
> det här fallet, får 3år för det nya brottet+
> ett år för den förverkade villkorliga
> frigivningen = 4 år totalt varav man sitter 2/3
> igen. Så kan det hålla på, man brukar säga att
> man får en "del" att avtjäna över straffet.
> Inte helt enkelt det här men hoppas ni är
> med....

I sammanhanget missar många att det egentligen inte är någon rabatt det är frågan om: Allmänheten upprörs ofta över att "någon får fyra år och kommer ut efter tre", men i själva verket så är ju den villkorliga frigivningen inbakad i beräkningen redan från början, när straffskalan bestäms. Så ett mer korrekt sätt att se på saken är att någon får fängelse i tre år och "sen håller vi ögonen på dig i ett år till" och om man då missköter sig igen blir det nya straffet hårdare pga det gamla.

Till er andra som ropar på hårdare straff: Ni vet att den modellen inte funkar så himla bra, va? Kolla på USA. Det är liksom inte så att en påtänd knarkare som röjer runt i en sänkt 740 med rostig ljuddämpare tänker "shit, de har höjt straffsatsen för dråp, bäst jag tar det lugnt så jag inte råkar köra på någon".

Sen är det förstås upprörande att det kostar tre år att köra ihjäl en människa medan en skattesmitare kan få fem år, men den ekvationen är extremt svår om man börjar fundera på hur skalan ska utformas istället. Jag tror inte att det går att alls göra en skala där straffvärdet på brott är "rättvist" både i förhållande till brott/brottsoffer och dessutom till straffvärdet på andra brott.

Ja, man kan ju alltså vara för vård/rehabilitering av brottslingar och samtidigt tycka att straffen i många fall är mjäkiga. Tre år verkar lite kort om tid för att reboota denna individ...

Fast tänk på det så här: Du åker in i fängelse idag, kommer ut i början på september 2015. Det är inte såå kort tid. Men jag kan hålla med om att den här individen borde hållas borta från gatorna längre än så, eftersom man får en känsla av att han helt skiter i vad som är tillåtet eller inte. Såna resonemang blir dock snabbt ganska rättsosäkra och det tar inte lång tid förrän man har ett amerikanskt system som skriker hämnd.

Men visst borde man kunna tänka sig att samhällets rätt till skydd väger tyngre än en individs rätt till sin frihet. Problemet är att samhället/lagstiftaren utgår från en ganska god människosyn, där man tror på att människor med rätt hjälp etc kan bli bra igen. Det tycker jag är en väldigt fin grej som vi inte ska överge, och som gör oss bättre än den medeltida inkvisitionen eller galningarna i amerikanska bibelbältet.

Dessutom: glöm inte att domen lär överklagas. Parterna har till 17 september på sig att lämna in en överklagan, och jag skulle bli förvånad om så inte sker.

fredrikw skrev:
> Nog för att det var illa förut, men vafan när
> det börjas länka till avpixlat har väl ändå
> någon slags anständighetsgräns passerats? Eller
> så är det återigen en tråd där folk outar sig
> till höger och vänster...

Vad är problemet? Att grovt kriminella i sverige behandlas med sidenhandskar är väl värt att belysa, eller? Ser inte att information någonsin kan vara dåligt (så länge den är sann).

fredrikw skrev:

> självklart måste fokus ligga på helheten, där
> både offer och förövare är delar av det
> problem som måste hanteras.

Helheten är viktig. Detta förstår man att jag tycker om man inte läser mina inlägg som fan läser bibeln.

Att fokus kan ligga på helheten är väl mera tveksamt. Fokus kan man lägga på enskildheter och inte allt på en gång. Jag menar att det är ett sundhetstecken att vi de senaste decenniet alltmer börjat tala om brottsoffret och inte direkt börjar snacka om att "systemet är fel" eller "att förövaren hade en dålig uppväxt". Detta erkännande av offrets lidande och smärta är en del av den upprättelse och den terapi som offret och/eller dess anhöriga men även medborgarna i stort behöver för att orka med jävligheten som det innebär att bli utsatt för ett brott.

Jag råkade själv ut för en halvgrov misshandel på 80-talet. Den hjälp jag fick innan, under och efter rättegången var i princip ett brev där det stod att jag själv skulle vända mig till kronofogdemyndigheten för att få ut det fjuttiga skadestånd som jag tilldömdes i rätten. Jag hade nog mått bra av lite mera fokus. Mitt förtroende för att det lönar sig att låta rättsmaskineriet ha sin gång hade nog också varit högre än vad det är idag.

I övrigt håller jag ungefär med mytomspunnen i hans ovanstående inlägg. Vård och rehabilitering har sin tid och straff har sin.

Problemet är att happy ibland visar extremt tydliga inslag av att vara ett gated community men låg koppling till verkligheten. Vi alla delar en passion för MTB men tyvärr skapar det en brist på mångfald som hämmar dialogen ganska kraftigt. Ibland kan man tro att vi alla bor på söder och läser sanningen i Pravd.. förlåt Aftonbladet. Att då länka till källor som inte är korrekta enligt happy är detsamma som att idiotförklara sig själv och då är allt man säger (åsikter så väl som fakta) oväsentligt.

"avpixlat.info"
Den mest ironiska webbadressen ever. ".info"

morango skrev:
> Han hade gjort lite annat innan också:

perzzon skrev:
> "avpixlat.info"
> Den mest ironiska webbadressen ever. ".info"
>
>
> morango skrev:
> -----
> > Han hade gjort lite annat innan också:

Just denna artikel höll bättre nivå än vanligt, det hänvisades bara till tidigare domar, kommentarerna behöver man inte läsa om man inte vill :)

Kaspar skrev:
> Vad är problemet? Att grovt kriminella i sverige
> behandlas med sidenhandskar är väl värt att
> belysa, eller? Ser inte att information någonsin
> kan vara dåligt (så länge den är sann).

Skriver avpixlat lika mycket om folk utan invandrarbakgrund? Eller är det då inte lika viktigt att belysa hur kriminella behandlas?

silverman834 skrev:
> Kaspar skrev:
> -----
> > Vad är problemet? Att grovt kriminella i
> sverige
> > behandlas med sidenhandskar är väl värt att
> > belysa, eller? Ser inte att information
> någonsin
> > kan vara dåligt (så länge den är sann).
>
> Skriver avpixlat lika mycket om folk utan
> invandrarbakgrund? Eller är det då inte lika
> viktigt att belysa hur kriminella behandlas?

Är inte alls insatt i site´n, men kan de ha att göra med en överrepresentering vid grova våldsbrott kanske? Vidhåller, sanningen bör belysas!(givetvis oberoende av hudfärg)

Jag har inte hört talas om att de rapporterar felaktigheter men är intresserad av källa till det om det är så att de gör det.

perzzon skrev:
> "avpixlat.info"
> Den mest ironiska webbadressen ever. ".info"
>
>
> morango skrev:
> -----
> > Han hade gjort lite annat innan också:

Kaspar skrev:
> silverman834 skrev:
> -----------------------------------------
> > Skriver avpixlat lika mycket om folk utan
> > invandrarbakgrund? Eller är det då inte lika
> > viktigt att belysa hur kriminella behandlas?
>
>
> Är inte alls insatt i site´n, men kan de ha att
> göra med en överrepresentering vid grova
> våldsbrott kanske? Vidhåller, sanningen bör
> belysas!(givetvis oberoende av hudfärg)

Nja, visst är invandrare överrepresenterade i vissa brott, men avpixlat sticker ju inte direkt under stolen med att de är främlingsfientliga och bara skriver om brottslighet om det är personer med invandrarbakgrund som begår det. Det är det väl ingen som ifrågasätter? (Sedan skulle ju dess supportrar inte använda ordet främlingsfientligt. De säger väl patriotiskt, svenskvänligt eller något annat förvanskat ord)

Tillbaka
Topp