Frågan är inte riktigt så enkel.
Motståndet mot VL grundar sig huvudsakligen i att den ger för lite nytta i jämförelse med sin kostnad. Det är ett bra exempel på att börja med att välja en teknisk lösning och sedan i efterhand försöka konstruera de problem den löser.
För de flesta som bor 10-25 km från sina arbeten är VL meningslös. Det finns idag för de flesta i Göteborgs förorter inget realistiskt transportalternativ till bil. De som tar bilen idag erbjuds inte heller i framtiden transportalternativ utan förväntas köra bil, trängas och betala för VL-projektet under de närmaste 20-25 åren.
Frågan är dessutom infekterad med mycket politiskt fulspel inblandat. Polisanmälningar fram och tillbaka mellan politiker, Wannholts uteslutning ur partiet, de politiska sekreterarna, den rådgivande folkomröstning etc. Historien med mutskandaler och episka tabbar som tex upphandling av spårvagnar och biljettsystem gör ju inte direkt att trovärdigheten ökar.
På lokal nivå och som individ kan och bör man förstås göra något. För mig är förstås cykel den stora frågan. Under förra året kampanjade jag för en bättre skolväg i Billdal. Min pendlingssträcka har ett litet parti som var riktigt dåligt. Jag lämnade underlag med foton, ritningar, beskrivning av problemet, några förslag på vad man skulle kunna göra med vägen, refuger och belysning och byggde på med förklaringar om hur affärer och skolor flyttats i Billdal och hur transporterna skulle gå i framtiden för att visa behovet. Svaret var att att 2016 kommer det att undersökas i detaljplanen.
Men de köpte tydligen mitt resonemang och förrförra veckan, ett år före plan, lades asfalt på en ca 200m lång, bred och väl upplyst cykelbana utan betonghinder som jag och barnen kunnat njuta av på väg till skolan nu före sommarlovet! Gött säger Glenn! :)