[1/2 OT] Glenn väljer bilen -- Trafikvanor och trafikattityder i Västra Götaland

per.e

Aktiv medlem
[1/2 OT] Glenn väljer bilen -- Trafikvanor och trafikattityder i Västra Götaland
http://som.gu.se/digitalAssets/1534/1534899_trafikvanor-och-attityder-2014.pdf

Deprimerande läsning för en inflyttad.
Det gör det lättare att förstå motståndet mot Västlänken...

Siffrorna som dom presenterar det:

Orginal.PNG

Om man dessutom tar bort dom 26 till 28 % som inte åker någonstans alls blir det skrämmande:
Justerad.PNG

Edit: Nu med korrigerade siffror.

Senast ändrad:
Det satsas ju en del på cykel nu iaf. Cykla genom Mölndal och kolla reklamskyltarna, cykelstaden :-)

Göteborg är nog för generationer fast i en bilfixering som inte ses någon annan stans i landet. Det enda som i längden kan ändra på det är när trafiken blir olidlig och folk måste hitta andra lösningar. Så som börjar ske i Stockholm och redan till viss del skett i Malmö.

Förstår att du som nyinflyttad inte riktigt förstår vad västlänken handlar om och/eller varför det är omöjligt för den stora massan att nyttja kollektivtrafik/cykling dagligen.

Ge det lite tid, det sjunker nog snart in.

Mvh En som faktiskt har möjlighet att cykla till jobbet.

Siffrorna i Trafikanalys RVU ser annorlunda ut och går åt rätt håll. Ska komma en rapport med just Göteborgsregionens siffror efter sommarn nån gång.

Frågan är inte riktigt så enkel.

Motståndet mot VL grundar sig huvudsakligen i att den ger för lite nytta i jämförelse med sin kostnad. Det är ett bra exempel på att börja med att välja en teknisk lösning och sedan i efterhand försöka konstruera de problem den löser.

För de flesta som bor 10-25 km från sina arbeten är VL meningslös. Det finns idag för de flesta i Göteborgs förorter inget realistiskt transportalternativ till bil. De som tar bilen idag erbjuds inte heller i framtiden transportalternativ utan förväntas köra bil, trängas och betala för VL-projektet under de närmaste 20-25 åren.

Frågan är dessutom infekterad med mycket politiskt fulspel inblandat. Polisanmälningar fram och tillbaka mellan politiker, Wannholts uteslutning ur partiet, de politiska sekreterarna, den rådgivande folkomröstning etc. Historien med mutskandaler och episka tabbar som tex upphandling av spårvagnar och biljettsystem gör ju inte direkt att trovärdigheten ökar.

På lokal nivå och som individ kan och bör man förstås göra något. För mig är förstås cykel den stora frågan. Under förra året kampanjade jag för en bättre skolväg i Billdal. Min pendlingssträcka har ett litet parti som var riktigt dåligt. Jag lämnade underlag med foton, ritningar, beskrivning av problemet, några förslag på vad man skulle kunna göra med vägen, refuger och belysning och byggde på med förklaringar om hur affärer och skolor flyttats i Billdal och hur transporterna skulle gå i framtiden för att visa behovet. Svaret var att att 2016 kommer det att undersökas i detaljplanen.

Men de köpte tydligen mitt resonemang och förrförra veckan, ett år före plan, lades asfalt på en ca 200m lång, bred och väl upplyst cykelbana utan betonghinder som jag och barnen kunnat njuta av på väg till skolan nu före sommarlovet! Gött säger Glenn! :)

Västra götalandsregionen är ju stort. Hade endast Göteborg varit med så hade det sett annorlunda ut. Dock är läget långt ifrån bra i Göteborg.

Jag hoppas att politikerna börjar tänka i termer av att de löpande utgifterna för bilen måste öka och de fasta vara kvar som de är. Som det är nu är det billigare att ta bilen (om du redan äger en) i jämförelse med att ta vagnen eller buss. Att ta 20spänn för en biljett från alla som inte har periodkort är ju galet.

Kollektivtrafik är en intressant verksamhet som blir dyrare ju fler som åker. Jag som inte åker har ett ganska måttligt intresse av att betala mer av andras resor. Att marginalkostnaden för att köra bil behöver öka håller jag dock med om.

btw, Skulle inte trollpolitiktrådar mergas in till politiskt bjäbb?

vad händer på happy egentligen? tänk på barnen osv.

underscore skrev:
-------------------------------------------------------
> btw, Skulle inte trollpolitiktrådar mergas in
> till politiskt bjäbb?
>
> vad händer på happy egentligen? tänk på barnen
> osv.

Stavas det inte "baaa[...]aaarnen?

Rattnalle skrev:
> underscore skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > btw, Skulle inte trollpolitiktrådar mergas in
> > till politiskt bjäbb?
> >
> > vad händer på happy egentligen? tänk på
> barnen
> > osv.
>
> Stavas det inte "baaa[...]aaarnen?

jag vet inte, men det är för jävligt att det får finnas trådar om saker. tänk om någon tar illa upp eller skadas?

Rattnalle skrev:
> Kollektivtrafik är en intressant verksamhet som
> blir dyrare ju fler som åker.
Det där stämmer bara om man räknar som faan läser bibeln.
Om trafiken är så lågt belagd att den subventioneras och man räknar ut subventionen per passagerare så blir det kortsiktigt dyrare om det åker fler. (Ända till man räknar om siffran subvention per passagerare.) Räknade man på samma sätt med gator och vägar vore majoriteten av vägarna alldeles för dyra att underhålla per passerad person för att finnas kvar, och ökad trafik skulle ju, räknat lika mossigt, göra det än mer lönsamt att stänga vägen.

Hur som haver så är GUs siffror lite underliga då i stort sett alla andra mätningar visar på att cykeltrafiken är det som ökar - med marginal - mest.

Det riktigt underliga är dock, och det är inget unikt för GBG, att med stor marginal alla bilresor är med ensamåkande (föraren, som tur är :-) ) samtidigt som bilarna blir större och rymligare. Samma underliga fenomen som att ju lägre medelhastigheter för en bil blir (oftast under 50 - kolla färddatorn) desto snabbare blir bilarna. Två tydliga tecken på att bilar inte har mycket med förnuft att göra...

emmer skrev:
> Det riktigt underliga är dock, och det är inget
> unikt för GBG, att med stor marginal alla
> bilresor är med ensamåkande (föraren, som tur
> är :-) ) samtidigt som bilarna blir större och
> rymligare. Samma underliga fenomen som att ju
> lägre medelhastigheter för en bil blir (oftast
> under 50 - kolla färddatorn) desto snabbare blir
> bilarna. Två tydliga tecken på att bilar inte
> har mycket med förnuft att göra...

Källa?

underscore skrev:
> Källa?

Har du någonsin funderat på att läsa inlägget från TS?

emmer skrev:
> underscore skrev:
> -----
> > Källa?
>
> Har du någonsin funderat på att läsa inlägget
> från TS?

Återigen: Källa? v.v. ge sidummer samt placering på sidan.

underscore skrev:
> jag vet inte, men det är för jävligt att det
> får finnas trådar om saker. tänk om någon tar
> illa upp eller skadas?

Vi får börja med triggervarningar.

underscore skrev:
> emmer skrev:
> -----
> > underscore skrev:
> >
>
> > -----
> > > Källa?
> >
> > Har du någonsin funderat på att läsa
> inlägget
> > från TS?
>
>
> Återigen: Källa? v.v. ge sidummer samt placering
> på sidan.

Hur svårt är det med första inlägget?
Om det hjälper kan jag säga att det är längst upp på sidan.
Om du är otroligt tafatt så prova att går in på trådrubriken från forumet så hamnar du automatiskt längst upp på första inlägget som TS skrev.
Klarar du det inte ens då så skulle jag föreslå att du går ut och leker med en studsboll på motorvägen.

De e nog trafikstockning på motorvägen, så d gör nog inte så mkt...

E6an norrut söder om stan ser rätt lugn ut att leka på just nu. Mycket husbilar att studsa bollen mot.

emmer skrev:
> underscore skrev:
> -----
> > emmer skrev:
> >
>
> > -----
> > > underscore skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Källa?
> > >
> > > Har du någonsin funderat på att läsa
> > inlägget
> > > från TS?
> >
> >
> > Återigen: Källa? v.v. ge sidummer samt
> placering
> > på sidan.
>
> Hur svårt är det med första inlägget?
> Om det hjälper kan jag säga att det är längst
> upp på sidan.
> Om du är otroligt tafatt så prova att går in
> på trådrubriken från forumet så hamnar du
> automatiskt längst upp på första inlägget som
> TS skrev.
> Klarar du det inte ens då så skulle jag
> föreslå att du går ut och leker med en
> studsboll på motorvägen.

Ah du är en sån där som kommer med 'sanningar' utan referenser. Bra att veta.

Sambal Oelek skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > E6an norrut söder om stan ser rätt lugn ut
> att
> > leka på just nu. Mycket husbilar att studsa
> > bollen mot.
>
> Kan flyta på bra norrut nu iaf när de äntligen
> byggt klart E6'an efter bara 60 år :-)
> http://www.expressen.se/gt/tog-60-ar-att-bygga-kla
> rt-motorvagen/

Ja så länge man inte ska passera Göteborg så flyter det rätt bra ;)

Skum omräkning du gjort med tabellen. När du tagit bort de ~25% som inte åker nånstans så ökar % bilåkandet proportionerligt men övriga trafikslag räknas inte om..?

Jo den är skum. Det beror på att jag inte ökat antalet värdesiffror. Bäst vore om man utgick direkt från svaren istället.
Edit: Det skulle till och med kunna vara så illa att siffrorna är trunkerade istället för avrundade...

Senast ändrad:
underscore skrev:
> Ah du är en sån där som kommer med 'sanningar'
> utan referenser. Bra att veta.

Om du lyckas komma fram till det utifrån ovan så får du väl ha det så.
Och om det "vetandet" skvallrar om övig nivå på ditt "vetande" så är det väldigt bra att veta - för dumheter och dummerjönsar finns det tillräckligt av ändå.

per.e skrev:
> Jo den är skum. Det beror på att jag inte ökat
> antalet värdesiffror. Bäst vore om man utgick
> direkt från svaren istället.
> Edit: Det skulle till och med kunna vara så illa
> att siffrorna är trunkerade istället för
> avrundade...

Det är inte avrundningsfel utan du som räknat fel.

Första kolumnen borde bli:
58
3
12
5
3
1
11
0
7
0

Tillbaka