[½ OT] Lantmäteriets Terrängkarta i QGIS

Sambal Oelek

Aktiv medlem
QGIS har jag aldrig riktigt blivit sams med. Det har antingen varit själva kartan eller något annat jag stört mig på (läs = inte lyckats riktigt med).

Men nu av en slump råkade jag hitta bra info för hur man får in en bra karta och får till den bra också så jag gjorde ett nytt försök. Lyckades rätt bra och tänkte dela detta om någon annan också vill lyckas :) Det går ju att använda plugin för att köra online-karta t ex Open Street Map men jag tycker det känns mer rätt med offline-karta när man kör ett program för det. Så här kommer instruktion för Terrängkarta offline i Windows:

1) Ladda ner och installera QGIS:

2) På Lantmäteriets hemsida kan du ladda ner vektor-data gratis om du registrerar ett konto:

3) När du laddat ner din karta (i mitt fall tog jag bara Västra Götaland i Shape-format, "tk_14_Sweref_99_TM_shape"). Packa upp den någonstans, förslagsvis i "Mina Dokument", där ligger andra QGIS-kataloger.

4) För att få rätt utseende på kartan behövs dessutom lagerstilar. De finns att ladda ner från följande sida, kan du lägga i kartans underkatalog ovan.

5) I katalogen "Font" ligger några typsnitt. Kopiera dessa till "Windows\Fonts". Annars visas text och symboler fel.

6) I katalogen "Terräng\nr" (där nr är det kartnummer du har, 14 i mitt exempel för Västra Götaland), ligger själva kart-datan. Det är filerna .shp du ska ha. Det är många man inte behöver, endast 15 stycken är vi intresserade av. De är namngivna som en förkortning_kartnr.shp, exempelvis "tx_14.shp" som är Text-lagret. Det ska bli 15 olika lager i QGIS.

7) Starta QGIS, Nu ska vi ha in alla dessa 15 filer (lager) i programmet. Kolla på bifogad bild och dra och släpp från utforskaren respektive shape-fil, se till att det blir i denna ordning! T ex ska textlagret ju vara överst och markskikt och sådant längst ner. Blir det fel ordning så går det att dra dem rätt. Du kan göra en grupp också och döpa den till "Din Karta" eller något och lägga kart-datan där så blir det lite mer ordning.
(för utförligare beskrivning av de olika filerna och dess ordningsföljd kolla PDF-filen i kart-katalogen)

8) Nu återstår att sätta stil på lagren. Dubbelklicka på översta lagret "tx_14". Längst ner på dialogrutan finns en rullgardinsknapp "Style", ta den och "Load Style...". Varje lager har sin egen stil-mall. Välj således den som innehåller samma förkortning som lagret, i detta fallet "LM_terrang_tx.qml".
När du gjort så på alla 15 lager är du klar!

Ta och Spara projektet nu också.

Då ska du nu ha en karta som ser ut som följande:

screenshot.png

Nu är ju bara frågan vad man ska använda detta till!? Har ännu inte kommit på det riktigt, men kul var det iaf att få en ordentlig karta! :)

/Edit: Resterande info är överkurs. Läs vidare på egen risk :)

(Det är möjligt att det är bättre att lägga datan i en databas-fil. Det är ganska enkelt, under fliken "Database", i DB-manager, skapa t ex en ny SpatiaLite-fil, välj databasen och Importera lagrena dit istället. Bocka för "Skapa Spatial Data". Se till att göra detta innan du sätter stilmall på lagrena annars får du göra om det. Sedan kan du dra och släppa lagrena från databasen istället och till lager-hanteraren. Då kan du ta bort kart-katalogen, datan finns i databasen istället)

(Enligt uppgift nedan ska det gå att döpa om lagerstilfilerna till samma namn som lagerfilerna och om de då ligger i samma katalog så laddas de in automatiskt!)

En sak jag gärna skulle ha detta till är att hantera alla mina GPX-filer. Men då jag är fast i Garmin-träsket så är det ganska svårt att få ut spåren som GPX'er, om jag inte exporterar något tiotal i taget från BaseCamp, men det känns inte riktigt aktuellt då det handlar om tusentals spår. Strava kan inte heller exportera ut till GPX nu längre, det gick förut men numera blir det FIT-filer (om man tar export på all sin data menar jag nu alltså). Har hittat ett Python-script som använder några Linux-verktyg som finns att ladda ner gratis men då jag inte använder Linux längre och ej heller är någon mästare på det känns det lite halvjobbigt också. Får Googla bättre. Det måste finnas ett sätt!

För att lägga in enstaka GPX-filer. Under fliken "Vector", välj "GPS Tools", "Load GPX File", välj din GPX-fil och bocka för det du ska ha, "Tracks" t ex om du vill ha bara spåret. Så hamnar det snyggt som ett lager med spåret. Dubbelklicka och välj annan färg/tjocklek om du vill.

Tänkbart annat användningsområde är ju att lägga på andra lager, med egna kartor, kartgränser. Man skulle kunna lägga på ortofoto så får man hur flygfoto ser ut.
Trafikverket har även en liknande tjänst där man skulle kunna ladda ner slitlager för vägar och lägga på också.
Det finns en del man kan göra om man bara orkar pyssla lite :)

Senast ändrad:

xdr

Aktiv medlem
QGIS har jag aldrig riktigt blivit sams med. Det har antingen varit själva kartan eller något annat jag stört mig på (läs = inte lyckats riktigt med).

Men nu av en slump råkade jag hitta bra info för hur man får in en bra karta och får till den bra också så jag gjorde ett nytt försök. Lyckades rätt bra och tänkte dela detta om någon annan också vill lyckas :) Det går ju att använda plugin för att köra online-karta t ex Open Street Map men jag tycker det känns mer rätt med offline-karta när man kör ett program för det. Så här kommer instruktion för Terrängkarta offline i Windows:

1) Ladda ner och installera QGIS:

2) På Lantmäteriets hemsida kan du ladda ner vektor-data gratis om du registrerar ett konto:

3) När du laddat ner din karta (i mitt fall tog jag bara Västra Götaland i Shape-format, "tk_14_Sweref_99_TM_shape"). Packa upp den någonstans, förslagsvis i "Mina Dokument", där ligger andra QGIS-kataloger.

4) För att få rätt utseende på kartan behövs dessutom lagerstilar. De finns att ladda ner från följande sida, kan du lägga i kartans underkatalog ovan.

5) I katalogen "Font" ligger några typsnitt. Kopiera dessa till "Windows\Fonts". Annars visas text och symboler fel.

6) I katalogen "Terräng\nr" (där nr är det kartnummer du har, 14 i mitt exempel för Västra Götaland), ligger själva kart-datan. Det är filerna .shp du ska ha. Det är många man inte behöver, endast 15 stycken är vi intresserade av. De är namngivna som en förkortning_kartnr.shp, exempelvis "tx_14.shp" som är Text-lagret. Det ska bli 15 olika lager i QGIS.

7) Kolla på bifogad bild och dra och släpp från utforskaren respektive shape-fil, se till att det blir i denna ordning! T ex ska textlagret ju vara överst och markskikt och sådant längst ner. Blir det fel ordning så går det att dra dem rätt. Du kan göra en grupp också och döpa den till "Din Karta" eller något och lägga kart-datan där så blir det lite mer ordning.
(för utförligare beskrivning av de olika filerna och dess ordningsföljd kolla PDF-filen i kart-katalogen)

8) Nu återstår att sätta stil på lagren. Dubbelklicka på översta lagret "tx_14". Längst ner på dialogrutan finns en rullgardinsknapp "Style", ta den och "Load Style...". Varje lager har sin egen stil-mall. Välj således den som innehåller samma förkortning som lagret, i detta fallet "LM_terrang_tx.qml".
När du gjort så på alla 15 lager är du klar! Ta och Spara projektet nu också.

Då ska du få en karta som ser ut som följande:

Visa bilaga 417323

Nu är ju bara frågan vad man ska använda detta till!? Har ännu inte kommit på det riktigt, men kul var det iaf att få en ordentlig karta! :)

(Det är möjligt att det är bättre att lägga datan i en databas-fil. Det är ganska enkelt, under fliken "Database", i DB-manager, skapa t ex en ny SpatiaLite-fil, välj databasen och Importera lagrena dit istället. Bocka för "Skapa Spatial Data". Se till att göra detta innan du sätter stilmall på lagrena annars får du göra om det. Sedan kan du dra och släppa lagrena från databasen istället och till lager-hanteraren. Då kan du ta bort kart-katalogen, datan finns i databasen istället)

En sak jag gärna skulle ha detta till är att hantera alla mina GPX-filer. Men då jag är fast i Garmin-träsket så är det ganska svårt att få ut spåren som GPX'er, om jag inte exporterar något tiotal i taget från BaseCamp, men det känns inte riktigt aktuellt då det handlar om tusentals spår. Strava kan inte heller exportera ut till GPX nu längre, det gick förut men numera blir det FIT-filer (om man tar export på all sin data menar jag nu alltså). Har hittat ett Python-script som använder några Linux-verktyg som finns att ladda ner gratis men då jag inte använder Linux längre och ej heller är någon mästare på det känns det lite halvjobbigt också. Får Googla bättre. Det måste finnas ett sätt!

Tänkbart annat användningsområde är ju att lägga på andra lager, med egna kartor, kartgränser. Man skulle kunna lägga på ortofoto så får man hur flygfoto ser ut.
Trafikverket har även en liknande tjänst där man skulle kunna ladda ner slitlager för vägar och lägga på också.
Det finns en del man kan göra om man bara orkar pyssla lite :)

Funkar det inte att köra linux via WSL?

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Funkar det inte att köra linux via WSL?
OK, visste inte vad WSL var. Det är så man köra ett Linux shell i Windows. Det var värst. Jag var inne på en virtuell maskin men det här verkar ju bättre.
Ska kolla det när jag får tid! Tack! Vore ju att föredra med något kommandoradsbaserat om man batcha massor med filer.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Det här är alltså ett trick för att får https://kso.etjanster.lantmateriet.se/# tillgänglig offline? Jag missar säkert den uppenbara poängen, det bjuder jag på!
Detta är så mycket mer än en karta. QGIS är ett extremt kompetent verktyg man kan ha till lite av varje om man bara vet hur man gör.
Ska man kolla karta bara är det ju smidigare online.

Oskar

Aktiv medlem
Detta är så mycket mer än en karta. QGIS är ett extremt kompetent verktyg man kan ha till lite av varje om man bara vet hur man gör.
Ska man kolla karta bara är det ju smidigare online.

Skulle jag t.ex. kunna använda QGIS till att själv välja zoomnivå på just Lantmäteriets Terrängkarta? För att man inte kan det i onlinetjänsten är något jag stör mig på.

weldion

Aktiv medlem
Har själv tagit ut gamla fäbodstigar i området från Länsstyrelsens databas och lagt in som ett lager över Googles satellitkarta i QGIS. Bra när man vill ut och upptäcka mer stig att trampa på.

staffy

Ny medlem
Kolla gratisprogrammet GPSBabel. Jag har använt det till att konvertera mellan diverse format och tycker det är smidigt. Ska klara FIT vad det verkar men jag har inte provat just det själv.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Kolla gratisprogrammet GPSBabel. Jag har använt det till att konvertera mellan diverse format och tycker det är smidigt. Ska klara FIT vad det verkar men jag har inte provat just det själv.
Det klarar tyvärr inte den nya versionen av FIT som funnits ett bra tag nu.

/edit: det gjorde det visst, eller, de kanske uppdaterat GPSBabel också. Läs längre ner...

Senast ändrad:

devlin

Medlem
En väldigt bra förklaring tycker jag som slitit en del med QGIS tidigare.
Några ytterligare tips.
Är man student så kan man gå in på maps.slu.se och hämta mer kartmaterial för studiesyfte, detta inkluderar ortfoto och fastighetskartan.
OBS: Använder man fastighetskartan heter lagren samma som Terrängkartan men de har en helt annan definition -- de ska inte blandas ihop!.
/devlin

weldion

Aktiv medlem
Någon här som har jobbat med stora mängder DXF-filer laddade samtidigt i QGIS?
Finns det en fördel prestandamässigt att konvertera till GeoPackage?
Tycker att det blev något snabbare med uppdateringen från 3.10 till 3.12, men det är fortfarande irriterande långsamt.

jansson99

Moderator
Forumvärd
Någon här som har jobbat med stora mängder DXF-filer laddade samtidigt i QGIS?
Finns det en fördel prestandamässigt att konvertera till GeoPackage?
Tycker att det blev något snabbare med uppdateringen från 3.10 till 3.12, men det är fortfarande irriterande långsamt.
Ja geopackage är att föredra alla gånger om du vill migrera större mängder data. GPG är en SQLite-databas som hanterar data spatiellt till skillnad från DXF som primärt är ett utbytesformat för Autocad. DXF har dock blivit en defaktostandard för ritningar och i viss mån kartdata även om den för kartdata i större mängd är rätt kass.

weldion

Aktiv medlem
Ja geopackage är att föredra alla gånger om du vill migrera större mängder data. GPG är en SQLite-databas som hanterar data spatiellt till skillnad från DXF som primärt är ett utbytesformat för Autocad. DXF har dock blivit en defaktostandard för ritningar och i viss mån kartdata även om den för kartdata i större mängd är rätt kass.
Yes, det slutade med att jag fick konvertera till GP. Kunde även sortera bort några filer, så jag inte behövde ladda in lika mycket som jag fick från början.
Kombinationen gjorde att min dator fick ett betydligt lättare uppdrag belastningsmässigt.

kaj a

Aktiv medlem
Kul, jag fick faktiskt till en snygg Jönköpingskarta :-) Tack för guiden!

10 000kronorsfrågan är hur jag får över den till en garmin edge? Konvertera till .IMG?

Sambal Oelek

Aktiv medlem

10 000kronorsfrågan är hur jag får över den till en garmin edge? Konvertera till .IMG?
Kul att du fick till det.
Hur man får över den till en Edge är ju en väldans bra fråga. Har googlat mycket på det men inte kommit fram till något direkt. Det verkar inte finnas något lätt sätt.

Atakua

Aktiv medlem

Man kan exportera data ur ut QGIS till ett format som stöds av GDAL/OGR. Eller använda de SHP-filerna från Lantmäteriet.
Sedan kan man konvertera dem till OSM XML med ogr2osm:s hjälp . Den förstår fler in-formater. Men man behöver även skriva en translationskript för taggar. Olika LM:s KKOD mosvarar till olika OSM-taggar, liksom 23 -> highway=track, 45 -> natural=forest osv.

Sedan kan man konvertera OSM-filen till IMG med mkgmap. Förmodligen kan man även förse en stilfil om man inte tycker om den default-ritningen som mkgmap använder.

Jag ämnade skriva ett manual för processen men jag gick aldrig vidare än ett utkast. Hittills använde jag detta för att konvertera skogar och sjöar till IMG, vilken jag använde tillsammans med en OSM-baserad karta. Se bifogad fil.

Bilagor

• lm_tx.py.txt
    1.7 KB · Besök: 149

kaj a

Aktiv medlem
Man kan exportera data ur ut QGIS till ett format som stöds av GDAL/OGR. Eller använda de SHP-filerna från Lantmäteriet.
Sedan kan man konvertera dem till OSM XML med ogr2osm:s hjälp . Den förstår fler in-formater. Men man behöver även skriva en translationskript för taggar. Olika LM:s KKOD mosvarar till olika OSM-taggar, liksom 23 -> highway=track, 45 -> natural=forest osv.

Sedan kan man konvertera OSM-filen till IMG med mkgmap. Förmodligen kan man även förse en stilfil om man inte tycker om den default-ritningen som mkgmap använder.

Jag ämnade skriva ett manual för processen men jag gick aldrig vidare än ett utkast. Hittills använde jag detta för att konvertera skogar och sjöar till IMG, vilken jag använde tillsammans med en OSM-baserad karta. Se bifogad fil.
Tack Atakuta för ett bra svar! Som Sambal skriver ovan så verkar det krångligt, men det du skriver är iallafall så förståeligt så att det går att testa. Nu behövs bara en ocean av tid också...

Atakua

Aktiv medlem
Tack Atakuta för ett bra svar! Som Sambal skriver ovan så verkar det krångligt, men det du skriver är iallafall så förståeligt så att det går att testa. Nu behövs bara en ocean av tid också...

Nej, det är inte lätt, kräver en hel del tid, programmeringsförmåga och experimentering. Och det är kanske 100 gånger svårare om man vill kombinera Openstreetmap och Sveriges öppna geodata (Lantmäteriets, Trafikverkets osv.)
Under de senaste 2 år har jag sysslat med det sistnämnda på min fritid (vilken jag skulle ha tillbringat cyklande istället, antar jag nu) och fick ett visst men ändå litet framsteg. Det är spännande ur mjukvaru- och algoritmsammanhanget, men kräver antingen oändlig entusiasm eller finansiellt stöd.

Senast ändrad:

sih

Aktiv medlem
Jag har ingen Garmin (jo, en gammal etrex), så jag är inte så insatt. Men fungerar inte det här tillägget?

GarminCustomMap
Export the current map canvas to a Garmin Custom Map (.kmz-file)
The GarminCustomMap plugin exports the current map canvas to a .kmz-file, which is compatible with Garmin`s Custom Maps format for handheld GPS units. That way individual maps styled in QGIS can be used as background (raster) maps on the compatible Garmin GPS units, like Alpha, Astro, Dakota, Oregon, Colorado, GPSMAP 62 series, GPSMAP 64 series, GPSMAP 78 series, Edge 800, Montana, Rino, eTrex® 20 and 30.

133 betygsröst(er), 122628 nedladdningar

Atakua

Aktiv medlem
can be used as background (raster) maps on the compatible Garmin GPS

"Raster" i så fall betyder nog "hög filstorlek" alternativt "låg upplösning" och/eller "låg ritningshastighet".

Ur pluginens webbsida:
A Garmin Custom Map (.kmz-file) is a zip-file containing one or more jpg-images (tiles), and the georeference infomation in a text-file (doc.kml). Each jpg-file is limited to 1 megapixel (e.g. 1024 x 1024 pixel or 2048 x 512 pixel) and should not be heavier than 3MB. The time for drawing the map on your GPS unit is affected by the file size of the jpgs (which can be controlled by tile size (number of rows and columns) and JPG-compression (quality)).
The number of Custom Map jpgs (Tiles in your .kmz-file) on a GPS unit is usually limited to max. 100 jpgs (across all Custom Maps on the unit). However, newer Garmin GPS units (Montana, Oregon 6x0, and GPSMAP 64) have a limit of 500 tiles on the device in total.

Alltså 500 megapixel totalt i bästa fallet, eller kvadrat på 22000×22000 pixlar ungefär. För skalan 1 pixel på 1 meter blir det 22 km × 22 km för kartan. Som exempel är Stockholms län ungefär 10 gånger större, om jag räknar det korrekt.

Jag skulle använda rasterkartor på GPS som sista utvägen för platser på jorden där några riktiga kartor inte finns (och dubblera dem med papperskartor, då shit gets real på sådana vilda marker)

Sambal Oelek

Aktiv medlem
OK, visste inte vad WSL var. Det är så man köra ett Linux shell i Windows. Det var värst. Jag var inne på en virtuell maskin men det här verkar ju bättre.
Ska kolla det när jag får tid! Tack! Vore ju att föredra med något kommandoradsbaserat om man batcha massor med filer.
Får svara mig själv här, nu har jag hittat ett sätt som verkar funka att batch-konvertera FIT-filer. Har inte hunnit prova än direkt, men av en slump fick jag nys på detta:
Man använder GPS Babel... https://wiki.openstreetmap.org/wiki/FIT
(Mitt geotag-program fick problem så jag fick grotta lite med det och installera och konfigurera om GPS Babel för att det ska fungera med FIT-filer. Och jag har lyckats geotagga mina foton idag mha en FIL-fil (som jag alltid gjort tidigare) så uppenbarligen kan GPS Babel läsa filerna! Nu återstår bara att utnyttja det till något bra)

EsaFahlen

Ny medlem
Hej. Ursäkta en fråga lite off topic, men finns det nån som kunde hjälpa mig att göra samma sak som beskrivs ovan, men med en fastighetskarta köpt från metria? Enligt företaget ska det funka...och min ytters begränsade kunskap vad gäller kartor och qgis spelar garanterat in i det resultat som jag får.

Bilagor

• Skärmavbild 2021-02-03 kl. 16.23.22.png
    Skärmavbild 2021-02-03 kl. 16.23.22.png
    110 KB · Besök: 124

sih

Aktiv medlem

detvanligavartaget

Aktiv medlem
Intressanta kartor. Typ automatiskt ritade orienteringskartor, om jag förstått rätt.

Intressant! Jag hittar inget om hur kartan gjorts dock.

Oskar

Aktiv medlem
Intressanta kartor. Typ automatiskt ritade orienteringskartor, om jag förstått rätt.

Mkt coolt!

Erik83

Ny medlem
Hej. Ursäkta en fråga lite off topic, men finns det nån som kunde hjälpa mig att göra samma sak som beskrivs ovan, men med en fastighetskarta köpt från metria? Enligt företaget ska det funka...och min ytters begränsade kunskap vad gäller kartor och qgis spelar garanterat in i det resultat som jag får.
Ja det du behöver göra är att ladda hem stilfiler och koppla dem till de lager du fått från Metria. Finns färdiga sådana att ladda ner. https://github.com/qgissverige/kartografi eller så gör man egna, vilket tar en del tid.

TobiasLj

Aktiv medlem
Tidigare i år släppte Lantmäteriet efterträdaren till Terrängkartan, Topografi 50:

Kartan är precis som tidigare fri, CC0, och till skillnad från tidigare Terrängkarta så ingår numera en stilfil till QGIS! Det innebär att man på bara några minuter har en karta som i stort ser helt ok ut i QGIS. Finns en del att justera beroende på i vilket sammanhang man vill använda kartan och i vilken skala den skall visas. Gjorde ett snabbt testa att importera alla lager med den stilfil som Lantmäteriet tillhandahåller, släckte en del information som kändes överflödig och la in förra helgens långtur:
1665055406721.png

Stilfilen använder relativa sökvägar vilket gör det enkelt så länge den ligger i samma katalog som geopaketen men det är generella filnamnnamn på geopaketen vilket innebär att man behöver lägga till information till varje filnamn beroende på vilket län (eller om det är hela Sverige) man laddat hem.

TobiasLj

Aktiv medlem
Grymt. Tack för detta, får uppgradera den och prova lite
Jag har testat en del och på det stora hela är det riktigt snyggt! Framförallt vid 1:10000 - 1:20000 då alla lager och allt innehåll i lagren kan visas som det är men sedan börjar det bli för mycket information och t.ex. text visas för stort.
Kommer att jobba på texter, byggnader och vissa symboler så att de skalas bättre och försvinner helt när de bara gör kartan oöverskådlig.

Topp