[½ ot] ord/uttryck ni hatar?

"Varmare temperaturer" Det räcker med "varmare", "kallare" eller "högre temperatur". Varför säger folk "varmare temperaturer" ? Förstår inte.

Apelsinen är det som styr språket i det här fallet. Oväntade stavningar är alltsomoftast införda med låneord. I ursprungslandet funkar det bättre.

Edit: "Obilligare pris."

@GoranS Väl kämpat i kuvertdiskussionen, men jag tvivlar på nyttan av att diskutera med en människa som tycker att det är ”helt vansinnigt” att skriva rätt, ergo ”det orange kuvertet” (vilket är helt korrekt) och jämför det med ”det brun kuvertet”, och således inte förstår att vokalkrocken ”ea” känns främmande i svenskan (samtidigt som han har babblat om ”svenskhet” på forumet i 15 år).

Sicket jävvvla folk..

"Gemensam nämnare" brukar användas i

"Epstein fury"
Epic Furry

Gemini_Generated_Image_gsfqfogsfqfogsfq.webp

Kanske inte ett uttryck men tonårsdöttrar som studerat i USA och pratar svengelska hela tiden... You Know
Ah, påminner mig om en stackars asiat på en konferens. Använde, i ganska uppenbar nervositet, "you know" för att fylla ut varenda antydan till oönskad paus då han letade efter orden. Blev så parodiskt att jag efter ngn minut började räkna antalet "you know". Minns inte exakt hur långt jag kom med det var tresiffrigt antal. Presentationen var 12 eller 15 minuter (minns inte säkert).

Låneord, ibland försvenskade, usch! Vi borde hålla oss till den fina svenska som talades i Thule. "Fält", "sommar", jag ryser...

Eller någon annan gräns kanske, kan vi enas om ett årtal som stipulerar att låneord som etablerats innan detta år är ok?

ᛅᛏ : ᚢᚠᛁᛚ : ᚼᚢᚠᚢᚦ : ᛏᛅᚼᛁᛏ : ᛅᚾᚢᛅᚾᛏᛅ : ᛏᛁᛏ : ᛚᛅᛏᛁᚾᛋᚴᛅ : ᛅᛚᚠᛅᛒᛁᛏᛁᛏ : ᛁᚱ : ᛚᛁᛏᛁ : ᛋᚴᛅᛘᛚᛁᚴᛏ

"- jag tänker att" (denna start av mening fanns inte för två år sedan (lätt gissning), nu hör jag den överallt)

-"vi måste öka takten" (suck, man ökar inte takten, man ökar tempot)

Dogma 🤮
Ett tag skulle alla filmer ha det där skakiga fotot. Jag vill inte ha känslan av att det springer runt en kameraman i varenda scen. Då var "Mr. Brooks" en lisa för själen, tror jag såg den när Dogmaskaket härjade som värst (det är för övrigt en väldigt bra film).

Så ja, där skulle jag faktiskt kunna uttrycka det som att jag hatar ordet "Dogma".

Gissningsvis är det vad de menar.
Om de vill ha med ordet billigare tycker jag dock att det är bättre att säga "Nu blir det 90 % billigare ..."

Tillbaka
Topp