½ [OT] Recept på krispiga goda våfflor?

Pigmachine

Ny medlem
Är det någon på detta forum som har ett riktigt bra recept på våfflor? Jag fick ett våffeljärn av min morbror i födelsedagspresent, och har hittils bara lyckats göra horribla, stabbiga våfflor.

Många recept man hittar när man googlar använder bakpulver (vilket jag inte gjorde).

Jag säger no no till bakpulver i frasvåfflor, men det är väl en smaksak.

Mitt recept: 2,75 dl kall ramlösa/loka etc, naturell såklart. Man köper en flaska och tar en klunk och häller ner resten helt enkelt. 3,25 dl vanligt vetemjöl, en rejäl nypa salt, 4 dl vispad grädde som du vänder ner i smeten. Riktigt hett järn och massa smör- Toknyttigt!

Peppeluns skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag säger no no till bakpulver i frasvåfflor,
> men det är väl en smaksak.
>
> Mitt recept: 2,75 dl kall ramlösa/loka etc,
> naturell såklart. Man köper en flaska och tar en
> klunk och häller ner resten helt enkelt. 3,25 dl
> vanligt vetemjöl, en rejäl nypa salt, 4 dl
> vispad grädde som du vänder ner i smeten.
> Riktigt hett järn och massa smör- Toknyttigt!

Intressant recept måste provas, gillar speciellt mängden grädde :)

Jo det var det där med vispade grädden som lät intressantast (men onyttigast). Mormor gjorde gudomliga våfflor förr, men kommer inte ihåg hur hon gjorde, förutom att hon hade varken bakpulver eller vispad grädde i dem. Men ramlösa hade hon.

Jo det var äggvåfflor jag provade, men de blev så 'stabbiga'. Just nu dietar jag och promenerar så mycket jag kan.. så jag inte knäcker min nya landsvägare. Men när jag är i rätt vikt.. då jävlar ska jag sluka våfflor!

Upp med bilder! Har inget recept att bjuda på. Men kommer väl testa recepten som kommer upp. Kommer tyvärr inte ihåg eller har ned skrivit min farmors recept. Det var bättre för!

En viktig faktor är järnet. Ett modernt, energisnålt, svalt på utsidan, järn med nonstick-beläggning blir inte varmt nog för att göra en frasig våffla. Själv kör jag med ett gammalt husqvarna som alltid ger frasigt resultat.

Peppeluns skrev:
> ...2,75 dl kall ramlösa/loka etc, naturell såklart. Man köper en flaska och tar en
> klunk och häller ner resten helt enkelt.

Eller så byter man slokan mot en god öl (med ganska mycket kolsyra). Betydligt godare, både i vöfflan som innanför västen.

Jag har svårt för de där smakfattiga pannkakorna förklädda till våfflor som många verkar äta. Riktiga våfflor ska ha socker i sig! I princip tar man en sockerkakssmet och häller i våffeljärnet.

Ska våfflor bli frasiga behöver man bubblor i, och det fixas på varierande sätt.
Typ bakpulver, jäst, bikarbonat, loka eller som en kompis alltid körde: Samarin.

Min kära mamma jobbade i Laisaliden utanför Hemavan i sin ungdom, på den tiden var det svårare att ta betalt för fika än det är i dagsläget, så det var tvunget att vara nånting riktigt extra..
Deras våfflor gjordes på följande recept:

1 liter grädde som vispas hårt, blanda 7dl mjöl och 4 dl iskallt vatten och rör ner försiktigt i den vispade grädden.
Provgräddning rekommenderas..

Senast redigerad av en moderator:
lleberg skrev:
> Ska våfflor bli frasiga behöver man bubblor i,
> och det fixas på varierande sätt.
> Typ bakpulver, jäst, bikarbonat, loka eller som
> en kompis alltid körde: Samarin.

Nä med bakpulver blir det sådär frasigt faktiskt, mest degigt.
det där receptet med så mycket grädde verkar smarrigt.

Snakepit sa:
Kolla bagarenochkocken.se. De hade bra deals nyss iaf.

Edit: sluta trollcitera, Örjan :|

Vadå trollcitera, det finns faktiskt ANDRA som kan uppskatta tips. Dessutom är det faktiskt Våffeldagen idag, vilket tydligen miljoner människor har missat!??

? ? ?

Bonzo sa:
Örjan Lax sa:
Scubamike sa:
Vart hittar man ett järn som ger lite tjockare våfflor än de där vanliga tunna?

Kolla i en belgisk butik.

Jävlar vad nöjd Scubamike är nu när han suttit och F5:at i 8 år och äntligen fick svar på frågan. ;)

Fast jag tackar så mycket för tipset. Jag vill också ha ett belgiskt våffeljärn.

Haha precis min tanke! Han har nog fått byta F5 knapp mer än en gång! :-)

Alt kan man (om man bor i Västsverige) ta sig till Torpet Freden på lite våfflor på hoj eller bil:
https://www.friluftsframjandet.se/r...ngar/partille/torpet-freden/vaffel-servering/

Idag blir det våfflor till middagen, med glass å sylt å chokladsås! *Flöt*

lindengbg sa:
Bonzo sa:
Örjan Lax sa:
Scubamike sa:
Vart hittar man ett järn som ger lite tjockare våfflor än de där vanliga tunna?

Kolla i en belgisk butik.

Jävlar vad nöjd Scubamike är nu när han suttit och F5:at i 8 år och äntligen fick svar på frågan. ;)

Fast jag tackar så mycket för tipset. Jag vill också ha ett belgiskt våffeljärn.

Haha precis min tanke! Han har nog fått byta F5 knapp mer än en gång! :-)

Alt kan man (om man bor i Västsverige) ta sig till Torpet Freden på lite våfflor på hoj eller bil, fast frågan är om de har öppet på Våffeldagen. Normalt sett bara på Söndagar:
https://www.friluftsframjandet.se/r...ngar/partille/torpet-freden/vaffel-servering/

Idag blir det våfflor till middagen, med glass å sylt å chokladsås! *Flöt*

Det var två kockar.... en smet

Körde ICA's recept, brukar inte ha vatten i, men det ska det visst vara, blev bra iaf:

https://www.ica.se/recept/grundrecept-vaffelsmet-292887/

Ingredienser

125 g smör eller margarin
2 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 ägg
1 tsk bakpulver
2 dl iskallt vatten

Bilagor

• _1000386.jpg
    _1000386.jpg
    96.8 KB · Besök: 134
Senast ändrad:
toshiba sa:
En viktig faktor är järnet. Ett modernt, energisnålt, svalt på utsidan, järn med nonstick-beläggning blir inte varmt nog för att göra en frasig våffla. Själv kör jag med ett gammalt husqvarna som alltid ger frasigt resultat.

+42

Man kan använda torrjäst istället för bakpulver också, krävs lite mer förberedelser. Men jag har inte märkt någon större skillnad så jag gav upp det experimentet.

Sambal Oelek sa:
GurraG sa:
toshiba sa:

+42
Instämmer. Jag har ärvt mitt järn av farmor

Farmor även för mig! Funkar fortfarande bra åtta år senare...

Sambal Oelek sa:
Man kan använda torrjäst istället för bakpulver också, krävs lite mer förberedelser. Men jag har inte märkt någon större skillnad så jag gav upp det experimentet.
Förlåt min okunskap, men vad ger jäst som inte bakpulver ger? Jästsvamparna dör väl så fort smeten är hetare än 45 grader?

ejma sa:
Sambal Oelek sa:
Förlåt min okunskap, men vad ger jäst som inte bakpulver ger? Jästsvamparna dör väl så fort smeten är hetare än 45 grader?
Det var tänkt det skulle bli frasigare våfflor.
Det jäser innan man gräddar.
Annars skulle man ju inte kunna baka bröd heller om man jäste i ugnen.

En portion våfflor eller ugnspannkaka.

3 ägg
20 g rostade solroskärnor
10 g kokosflingor
10 g havregryn
10 g vetemjöl
100 g vispgrädde
kanel, kardemumma och salt

Separera två äggvitor och blanda två äggulor med det sista ägget. Rör i övriga ingredienser förutom grädden och äggvitorna. Låt gärna svälla en halvtimme eller längre.

Vispa äggvitorna och sedan grädden. Vänd i äggvitorna och hälften av grädden i smeten. Den andra halvan av grädden till servering. Grädda!

Senast ändrad:
Sambal Oelek sa:
ejma sa:
Det var tänkt det skulle bli frasigare våfflor.
Det jäser innan man gräddar.
Annars skulle man ju inte kunna baka bröd heller om man jäste i ugnen.
Aha, smeten skall jäsa till dubbla storleken, det fattade inte jag.

Om du vill ha extra frasigt är smet med grädde enkelt och bra. Inget jäsmedel behövs.

4 dl grädde
1 dl kallt vatten
3 dl vetemjöl
1-2 krm salt
1 tsk vaniljsocker (mest för doften)

Jag ber om ursäkt till zinkpasta, Snakepit, och Scubamike mfl att jag lyfte denna tråd igår inför våffeldagen. Det var ju totalt fel tajming i kalendern... Jag borde ju ha läst på först!

Hoppas ni kan hitta några RIKTIGA extremist-kråkor på Flashback att hata istället för mig som bara är kärlekens budbärare. Hat och feg gruppmobbing hör INTE hemma på Happyride!

Senast redigerad av en moderator:
Örjan Lax sa:
Jag ber om ursäkt till zinkpasta, Snakepit, och Scubamike mfl att jag lyfte denna tråd igår inför våffeldagen. Det var ju totalt fel tajming i kalendern... Jag borde ju ha läst på först!

Hoppas ni kan hitta några RIKTIGA extremist-kråkor på Flashback att hata istället för mig som bara är kärlekens budbärare. Hat och feg gruppmobbing hör INTE hemma på Happyride!

Dags att glömma? Tycker det är ganska jobbigt att det dyker upp hela tiden.

Jimel sa:
Örjan Lax sa:

Visst, jag kan glömma. Känner mig bara så orättvist påhoppad av en gök från Göteborg.

Örjan Lax sa:
Jimel sa:
Örjan Lax sa:

Visst, jag kan glömma. Känner mig bara så orättvist påhoppad av en gök från Göteborg.

Ja jag förstår det men det du håller på med hjälper inte utan sprider bara dålig stämning i vardagsrummet.

Tillbaka
Topp