PiotrM
Medlem
[1/2 OT] skatteavdrag för cykel till jobbet
Tänkte bara höra efter ifall det är någon som gör detta avdrag.
Följande går att läsa på skatteverkets sida:
> Cykel till och från arbetet
>
> Krav för avdrag:
>
> * Att man använt sig av cykel för resor mellan bostaden och arbetsplatsen.
>
> Avdrag medges för 250 kronor per år. Om cykel har använts för del av sträckan till och från
> arbetsplatsen bör avdrag ändå medges för kostnad för cykel, som om den har använts för hela resan.
>
> Observera att avdrag för cykel medges endast om den sammanlagda kostnaden för resorna mellan bostaden > och arbetsplatsen överstiger 7 000 kronor.
Så ifall jag skulle bli tvungen att köpa månadskort för t-bana så skulle det gå på 7200/år och då är det lugnt att göra avdraget?
Och till sist vart fyller man i detta?
Ifall jag gjorde avdraget för SL kortet så skull jag ha skrivit 7200 på "Resor till och från arbete", så hur specar jag detta?
Tack på förhand :)
//Piotr
Följande går att läsa på skatteverkets sida:
> Cykel till och från arbetet
>
> Krav för avdrag:
>
> * Att man använt sig av cykel för resor mellan bostaden och arbetsplatsen.
>
> Avdrag medges för 250 kronor per år. Om cykel har använts för del av sträckan till och från
> arbetsplatsen bör avdrag ändå medges för kostnad för cykel, som om den har använts för hela resan.
>
> Observera att avdrag för cykel medges endast om den sammanlagda kostnaden för resorna mellan bostaden > och arbetsplatsen överstiger 7 000 kronor.
Så ifall jag skulle bli tvungen att köpa månadskort för t-bana så skulle det gå på 7200/år och då är det lugnt att göra avdraget?
Och till sist vart fyller man i detta?
Ifall jag gjorde avdraget för SL kortet så skull jag ha skrivit 7200 på "Resor till och från arbete", så hur specar jag detta?
Tack på förhand :)
//Piotr