½OT: Linser vs glasögon vid utomhusaktiviteter.

Lonewolf

Ny medlem
Fråga till Happy panelen.

Jag har som säkert många andra glasögon vilket är nödvändigt för att jag ska se bra, men det innebär ju också en del problem vid tex utomhusaktiviteter som mtb och båtliv, speciellt när det regnar så är ju sikten noll och intet. Dessutom blir det problem med solglasögon då man bara kan ha förhängen eller får köpa slipade solisar vilket blir dyrt, speciellt om man skrotar dem i en krasch.

Så jag har en tid funderat på att prova linser just vid dessa tillfällen men är lite feg då jag tycker det verkar svårt att sätta i och ta ur dem, är väldigt känslig i ögonen och misstänker att det kan orsaka problem.

För mig verkar det vettigast med engångslinser då jag inte kommer att använda dem jämt utan just vid nämda tillfällen, pratade med min optiker idag och fick veta att jag måste ha två olika styrkor då jag har brytningsfel och har + på ena ögat och - på det andra men det gick att lösa sa dem.

Dem vinster jag ser med detta förutom att slippa torka glasen stup i kvarten är att jag kan använda optimala solisar för olika förhållanden tex Ray Bans på sjön då dem är bäst på solglitter i vatten samt några bra men billigare vid mtb då jag sannolikt kommer att knäcka dem snart!

Så vad säger ni som har bytt från glasögon till linser av denna orsak eller annan, var det svårt och hemskt att lära sig att sätta i och ta ur??

Som vanligt mottages alla åsikter med tacksamhet.

Bosse

Jag är en glasögonorm med ett okomplicerat synfel - ren närsynthet (inget brytningsfel). I mitt arbete sitter jag typ 8 timmar per dag och tittar på en skärm, vilket gör att jag inte vill använda linser. Har provat med månadslinser, men 1) jag har ingen disciplin att hålla på med burkar och vätskor samt 2) Jag tappar linser ibland vilket blir dyrt med månadslinser.

Sålunda använder jag engångslinser. Dessa är mjuka som tusan och de märks inte när man väl fått in dem. Dessutom är de tillräckligt billiga för att du alltid ska ha med dig reservpar när du är ute (och cyklar, åker skidor mm mm). Det som är så skönt är att jag kan använda precis vilka sol/skyddsglasögon som helst, och engångslinserna är otroligt mjuka och följsamma - de blir bara bättre av lite tårar i ögonen pga fartvind...

Kontenta: Engångslinser är bra. I alla fall för mig med "ren" närsynthet.

Släpp hörnflaggan och kom in spelet. Om du inte provar linser vet du ju inte om det är något att ha, det är väl bara att sluta använda dem om det inte var nåt för dig. Jag har linser och använder dem nästan varje dag, även om jag inte ska sporta. Hur skönt som helst att slippa de där sakerna hängande på näsan.

I början rekommenderar jag starkt att köra månadslinser. Om du bara sätter in linserna just när du behöver dem kommer det bara ta längre tid att vänja sig vid dem och att vänja sig vid att sätta i och ta ut dem. Kör månadslinser ett halvår och använd dem några timmar varje dag, 6 dagar i veckan. Sen kanske man kan gå över till endags för att få ned kostnaden lite, eller för att få lite skönare linser.

/Kevin - som haft linser i uppåt 20 år

Jag tycker att det är skönt att använda linser då jag cyklar,för då kan det kännas som att glasögon bara är i vägen och hoppar på näsan.vilket kan vara irriterande ibland.

Och linser brukar inte ha tendensen att ramla ur heller,själv så kör jag med 2-veckors.
Men ska snart skaffa månadslinser,men det är en smaksak.

Erh,det var lite knepigt i början att få i linserna.Det gäller att du har tålamod i början,allt går om man bara vill!
Så ge inte upp,kör på tills du fixar det! Träning är det enda som krävs!

//Mvh Max.

Senast redigerad av en moderator:
Jag har använt månadslinser i snart 10 år, men numer använder jag dem nästan bara när jag cyklar eller tränar (så jag funderar på att byta till endagslinser). Hursomhelst är glasögon är bara i vägen vid dessa tillfällen så jag rekomenderar definitivt linser.

För att svara på frågan: Det är lite knepigt i början att lära sig pilla dit linserna men efter några gånger fixar du det i mörkret.

Jag har månadslinser till "vardags" och engångslinser vid tävlingar och liknande eftersom fartvind(?), damm etc har en tendens att torka ut ögonen med följden att linserna kan trilla ut. Listan över tappade tillbehör på Ränneslättsturen omfattade:
3 flaskor
1 flaskställ
1 lins (det blir väldigt intressanta syneffekter när man har full syn på ett öga och kass syn på det andra)

Jag tycker ändå att linser är att föredra när man håller på att cyklar, springer, åker skidor mm eftersom du slipper alla problem med imma, glasögon som halkar ner etc. Att pilla i linserna tar några gånger att lära sig men sen är det precis som Lisa säger.

Mvh
Urban

Engånglinser funkar superbra, men tyvärr är det lite dyrt. Speciellt om du har brytningsfel.
Jag har också brytningsfel och optikern ville att jag skulle köpa riktigt dyra engångslinser, men jag köpte istället några utan korrigering för brytningsfelet. Det visade sig vara en höjdare. Visserligen ser jag inte helt perfekt, men absolut tillräckligt bra för att hoja!

Fråga din optiker om du inte kan få testa en vecka med engånglinser. Du kanske kan testa både sådana för brytningsfel och andra?

f

Jag har kört ett bra tag med linser och det funkar kalasbra. En av fördelarna är att vanliga glasögon har en tendens att imma igen, medans "sportbrillor" ofta är väldans väl ventilerade. Nackdelen för egen del är att om jag tappar en lins, så måste jag kasta båda för mina linser samverkar för att ge ett sjysst seende - det gör att engångslinser är det enda alternativet för mig.

/Hassec

linser är inte svåra att handha..bara att träna ögat genom sensuell beröring.
Engångslinser är absolut att föredra,lite dyrare kanske men tunnare =mer syregenomsläpp

Jag slår ett slag för endagslinser!!!
jag har problem med "dold skelning" och höjdskillnad mellan ögonen, mina glasögon är svindyra sådet är inte tal om att använda de till några "våldsmma och leriga" aktiviteter.
Jag ser inte 100% bra med linser men tillräkligt bra för att klara mig i skogen när jag cyklar, rider, springer och gör andra fysiska aktiviteter. Eftersom man inte använder linserna varje dag räker de ganska länge.

Man lär sig snabbt att handha linserna så det är nog inga problem. Hos optikern får du en genomgång.
Mitt råd: Skaffa linser!!!!

Kelvinized skrev:
-------------------------------------------------------

> I början rekommenderar jag starkt att köra
> månadslinser. Om du bara sätter in linserna just
> när du behöver dem kommer det bara ta längre tid
> att vänja sig vid dem och att vänja sig vid att
> sätta i och ta ut dem. Kör månadslinser ett halvår
> och använd dem några timmar varje dag, 6 dagar i
> veckan. Sen kanske man kan gå över till endags

Instämmer helt med detta då det kan vara lite knepigt att vänja ögonen och hjärnan vid linserna den första tiden.

Sen om du ska ha endags eller månadslinser är ju helt en smaksak och vad just du tycker är bekvämt, har själv månadslinser som jag bär från morgon tills läggdags 6 dagar i veckan och jag sitter mycket vid dator på jobb, kör mc minst 6 mil om dagen och XC minst två gånger i veckan för att nämna något.

När det gäller att tappa linserna så har iaf inte jag någonsin tappat en lins så där bara ur ögat däremot om man håller på att pilla med dom så har det hänt att dom åkt ut.

Ta i och ur är som sagts en ren träningssak och inga större problem när första veckan gått, enl.mig iaf.

Jag har endagslinser som jag låter sitta i ca. 2 veckor - utan att ta ut dem. Detta har funkat fint för mig. Jag har aldrig haft något problem med att tappa linserna, krascher på skidor eller på cykel, de sitter kanon. Enda gången de åkt ut har varit om jag kliat mig lite för mycket i ögonen.

/Alfsomfan

urbnil skrev:
> 1 lins (det blir väldigt intressanta syneffekter
> när man har full syn på ett öga och kass syn på
> det andra)

Så har jag haft det i cirka 25 år. Man vänjer sig!

Jag har "vanligt" brytningsfel på höger öga, så vanliga linser går inte. Då får jag så konstiga ljuseffekter. Å med speciella linser för/mot astigmatisk tapapr sin funktion om de inte ligger exakt still.

På vänster har jag så kass syn, så det enda som hjälper är hårdlins, å de kan jag se de två översta raderna hos optikern.

Så jag har lite kass djupkänsla, vilket är en av anledningarna att jag fegar fid droppen. Jag kan beräkna avstånd, men med mtb gåre för fort, så jag hinner inte.

Har fått (!) linser från landstinget, för ett år sen. Men när jag ska träna att använda den, håda har lång invänjingastid, så kan jag under tiden inte göra nåt. Inte se på tv eller datorn.

Så jag har töttnat på linser. Att bara få se bra 20% av tiden de sitter är inte värt besväret.

Jag har haft linser i snart 20 år. Från början använde jag dem jämt, men nu använder jag glasögon mest efter som jag arbetar framför en datorskärm hela dagarna. Jag anväder dagslinser numer då jag sportar och tycker att den fungerar fint. De är lite dyrare om man anväder dem jämt, men är billigare om man tappar dem. Jag anväder alltid skydds/solglasögon när jag cyklar för att skydda ögonen mot stenar och grenar. Man blir också känsligare för damm, sand och insekter i ögonen när man har liser. Engångslinser är och så väldigt hygeniska då man slänger dem efter varje tillfälle. Använd aldrig linser när ni är förkylda för då är det lätt att få infektioner i ögonen. Håll en god hygien och slarva aldrig. Får ni problem gå till en optiker på engång.

Linser definitivt!!

Hade oxå svårt att sätta i och ta ur i början men man vänjer sig. Framförallt om man använder linser mycket (typ 7 dagar i veckan som jag) så vänjer sig ögat så nu kan man praktiskt taget sticka fingret i ögat utan att blinka. Jag kör för tillfället månadslinser eftersom jag använder linser så mycket så använda engångsliser skulle bli för dyrt men testa det först.. engångs alltså. Håller med Feffe att man inte behöver korrigera brytningsfelet (om man inte har ett sjuhelvetes brytningsfel vill säga ;)) utan testa ett par engångs utan brytnigskorrigering. Gå till en optiker och be att få testa lite olika engångslinser under ett par veckor, Det brukar de gå med på.. Min erfarenhet är nämligen att det skiljer en hel del i komfort mellan de olika linserna

/W

Verkar som jag är inne på rätt spår med andra ord, och många är ni som har samma problem med era glasögon så ni vet vad ni pratar om ;-)

Ska kolla om jag får prova lite olika och dem hade något prova på paket där det ingick synkoll och kurs i hantering samt test av linser vilket nog kan behövas.

Ska kolla om jag kan slippa korrigeringen för brytningsfel för det är inte så stort om jag minns rätt, men det får jag kolla.

Vet att jag klarade mig utan glasögon när dem gick sönder en gång, och då var jag ute på sjön och skulle köra hem samt läsa sjökort också, visst lite suddigt var det (detaljerna på kortet, och jag såg inte prickarna lika tidigt som vanligt men i tillräckligt god tid) man jag klarade mig så då är nog inte felet så stort eller vad tror ni?

Tackar för alla tips och goda råd.

Bosse

Optikern brukar kunna "korrigera" mindre brytningsfel med ändrad styrka på linserna, så om ditt brytningsfel inte är så kraftigt kan du säkert klara dig med vanliga endagslinser. Endagslinser finns sedan billigt på nätet, men det misstänker jag att du redan har listat ut :-) dock bör man låta optikern kolla över ögonen minst en gång per år (gärna halvårsvis).

/Urban

Det mesta är väl redan sagt så jag kan bara råda dig att PRÖVA!!!
Har själv levt med linser i 20 år, att sätta i och ta ur dem är en vanesak.Det var lite knepigt i början men du hittar snart rätt teknik och ögat vänjer sig. Optikern hjälper dig att hitta rätta snittsen. Moderna tunna linser känns inte i ögat och har så bra syregenomsläpp att du kan ha dem på hela dagarna utan problem.

Prata med din optiker så kan du säkert få test till ringa (eller ingen) kostnad.

Intressant ämne. Fick glasögen när jag var 7 år då det visade sig att jag såg väldigt dåligt. Min syn försämrades under ett antal år och vid sen tonår såg jag jäkligt dåligt (8-9 dioptri(stavning?)). Jag hade glasögen fram till att jag var 23 år och cyklade då väldigt mycket. Jag upplevde helt klart att glasögonen hindrade mig från många aktiviteter.
Tillslut kom linsutvecklingen ikapp min dåliga syn och jag kunde börja med månadslinser, detta var ett stort lyft för mig. Dom fungerade helt problemfritt i flera år tills jag började jobba då ögonen blev lite torra framför skärmen (dator inte cykelskärmen). Cyklandet gick däremot bra med månadslinser, man kan ju då som sagt var kombinera med sportglasögeon som sitter bra och skyddar mot lera å vind.

Sedan några år tillbaka kör jag nu med månads dygnet runt linser, hur jäkla bra som helst. Man ploppar in linserna och går en månad helt utan problem i princip för att sedan bara ploppa i nya. Upplever att det som irriterar ögat är just ploppandet ut och in med linser, är man dessutom pollen allergiker så är man extra känslig för fingrar i ögonen. Dygnet runt linser släpper igenom mer luft än vanliga och det är därför man får så fin komfort med dom.

Slutsats:
Dygnet runt linser rekommenderas.
+ Minimalt med pill i ögat.
+ Man tänker aldrig på dom (ok, en gång i månaden då), känner sig ohandikapad igen.
+ Man ser bra.
+ Ögat blir inte lika torrt som med andra typer av linser.
+ Skyddar mot pollen (gör iofs alla linser)
- Lite dyrare.

Jag använder normalt endagslinser (funkar jättebra) men provar just nu månads-dygnetrunt-linser (konstigt ord). Är inne på fjärde varianten nu och inga av dem funkar i mina ögon. Optikern börjar tro att jag helt enkelt inte kan ha den typen av linser. Vissa har tydligen så lite/"dålig" tårvätska att de inte kan ha linser alls.

Så mitt råd är: testa absolut linser (endags i första hand då dessa i mitt tycke är enklast, skönast och mest hygieniska) men var beredd på att det kan ta lite tid och att du i värsta fall kanske inte kan ha linser.

Hmmm... Nu har ni ju nästan fått mig övertygad att testa.

För tre år sedan var jag inne på det, men blev övertygad av optikern att det inte var en bra ide då det blev för dyrt. Förskjutna linser (i ögat), närsynt på ena, långsynt på andra och astigmatisk gör att det blir pilligt. Men skam den som ger sig. Får väl se om man kan hitta något som passar :)

Fast jag tycker egentligen inte att glasögonen stör, förutom när dom blir immiga.

Mattias L skrev:
> Fast jag tycker egentligen inte att glasögonen
> stör, förutom när dom blir immiga.

Å det blir dom bara när man stannar. Bara låtabli att stanna! ;~)

Jag kör också med dygnetrunt månadslinser med extra mycket syreinsläpp. De är klart att rekommendera. Speciellt grymt när man är ute och sover under en sten i skogen och inte är så sugen på att pilla med linser.

Använder engångslinser till och från. Upplevde precis som du att de var bökiga att få i och ur i början men ganska snabbt känns det enkelt och du kommer inte ens behöva en spegel för att få i eller ur linserna.
Ser inga nackdelar med linser, sålänge du kan använda engångslinser.
Använder jag inte linser så använder jag inget alls, har med andra ord aldrig använt glasögon.

jag har också provat dygnetrunt-linser men efter nån månad tyckte jag att de sög så jag bytte snabbt tillbaka till de billigare månadslinserna. Men olika ögon skiljer sig ju åt ganska mycket, annars skulle det inte finnas olika sorters linser, jag har testat ett gäng olika märken med resultatet att jag behöll de som jag använt sen första början.

jag har försökt börja med linser men hade alldeles för känsliga ögon. Så fort jag börjar nudda ögat med ett finger eller en lins så börjar jag blinka frenetiskt :P Har ni några supertips på hur jag ska avvänja denna reflex eller är det bara vanlig övning som gäller?

När du har fått ett par linser utprovade som du är nöjd med, så kan jag rekommendera att köpa de på nätet fortsättningsvis, exakt samma linser till väldigt mycket lägre priser.

Och lita inte på att just din optikers utvalda linsvätska är den bästa, jag har själv bytt till apotekets sort och tycker den är mycket bättre än optikerns...

le boucher skrev:
> jag har försökt börja med linser men hade alldeles
> för känsliga ögon. Så fort jag börjar nudda ögat
> med ett finger eller en lins så börjar jag blinka
> frenetiskt :P Har ni några supertips på hur jag
> ska avvänja denna reflex eller är det bara vanlig
> övning som gäller?

Testa att sätta in linsen lite på sidan istället för mitt på ögat. Där är det inte lika obehagligt, kanske för att reflexen är svagare där.

/Johan

Dewe skrev:
Testa att sätta in linsen lite på sidan istället för mitt på ögat. Där är det inte lika obehagligt, kanske för att reflexen är svagare där.

/Johan

Hmm.. Kan det verkligen funka, trodde linsen måste sitta mitt för pupillen för att funka inte på sidan om, men jag kan som sagt inget om det här med linser så jag har säkert fattat något fel.

Väntar med spänning på förklaring för jag är lika känslig i ögonene jag.

Bosse

Jag har glasögon/linser och tycker väl att det är OK att plaska med linserna om kvällarna, men jag har funderat på om man skulle kolla upp det här med att fixa ögonen kirurgiskt, så man slipper fler linser. Självklart finns det ju riske, samtidigt som jag tror att det, jämfört med en livskonsumtion linser och glasögon, kanske lönar sig ekonomiskt i längden.

Är det någon som vet nått om detta??

Jag drar ner undre 'ögonlocket' och tittar hårt uppåt och sätter sen in linsen (trodde att detta var en standard procedur som alla optiker lärde ut). Blinkningar besvärades jag mest av i början när jag inte tittade uppåt tillräckligt mycket och på så sett kom åt den riktiga linsen i ögat.

Linsen sätter sig självklart på plats i mitten när man blinkar till, oavsett om den sätts i från sidan eller underifrån..

Lonewolf skrev:
> Hmm.. Kan det verkligen funka, trodde linsen måste
> sitta mitt för pupillen för att funka inte på
> sidan om, men jag kan som sagt inget om det här
> med linser så jag har säkert fattat något fel.

Två blinkningar så hamnar linsen rätt på ögat. Den till och med vrider sig rätt, om man har så kallade toriska linser som måste vara roterade på ett visst sätt.

/Johan

linser är outstanding.. enda gången det är lite pyssel är när man sitter i tältöppningen, solen är vid horisonten, röken från elden svider lite och kl är 0230. då dyker frågan upp: ska jag plocka ut dem för ett par timmars sömn eller ska jag låta dem vara i och köra på med vätska när jag vaknar.. varje år samma sak när det är morgonvakande öring i fjällsjöarna.

jag har haft linser i drygt 10 år och har inte haft några problem med ögonen. sköter man dem rätt är det mer eller mindre problemfritt. ta ut på kvällen och stoppa in på morgonen, det blir en vana efter en vecka eller två.. =)

Aha så det var så det funkade, då hajar jag med ;-)

Toriska är det för oss med brytningsfel elelr vad?

mattel:

Onekligen ett delikat problem, men om öringen vakar så kan man ju inte sova oavsett tid på dygnet då är det bara att fiska på ju ;-)

Bosse

Lonewolf skrev:
> Toriska är det för oss med brytningsfel elelr
> vad?

Japp, det stämmer. Brytningsfel kräver linser som sitter behåller sin vridning. Detta får man genom att linsen är lite olika tjock (droppformad) så att varje blinkning roterar linsen rätt. Funkar fint.

/Johan

Lonewolf skrev:
> mattel:
> Onekligen ett delikat problem, men om öringen
> vakar så kan man ju inte sova oavsett tid på
> dygnet då är det bara att fiska på ju ;-)

helt klart.. därför blir det ofta att sova ett par timmar med linserna i och sedan skölja ur ögonen med vätska och blinka allt i ordning igen när det är dags. =) helt galet vad det kan vaka på småsjöar långt upp i fjällvärlden på sommaren, längtar redan efter känslan i UL-spöt! =) kanske inte optikerns råd men det funkar.

En kväll på rökig krog är värre för linserna (och ögonen) än ett par timmar under ögonlocken när man tar en tupplur... enligt min erfarenhet i alla fall.

/Johan

__a skrev:
> Jag har glasögon/linser och tycker väl att det är
> OK att plaska med linserna om kvällarna, men jag
> har funderat på om man skulle kolla upp det här
> med att fixa ögonen kirurgiskt, så man slipper
> fler linser. Självklart finns det ju riske,
> samtidigt som jag tror att det, jämfört med en
> livskonsumtion linser och glasögon, kanske lönar
> sig ekonomiskt i längden.
>
> Är det någon som vet nått om detta??
>
> /__a

Det finns väldigt många alternativ även där. Lasix är väl en av de snabbaste varianterna just nu. När jag jobbade som medicintekniker på St Eriks ögonsjukhus så höll vi på med excimerlaser och patienterna fick göra ett öga i taget. Sedan var dom sjukskrivna i en vecka och kom tillbaka för nästa öga. Idag gör man bägge ögonen på samma gång och rekommenderar patienten att stanna hemma på eftermiddagen. Snacka om att det inte var bättre förr.

Jag har funderat i omgångar (oftast på hösten eller våren) på att operera mig men det fastnar alltid på det där "jamen tänk om man skulle bli någon av dom där procenten som får biverkningar..."

Tillbaka
Topp