10-delat med gammal xtr växel?

cykelbud

Ny medlem
Hej!

Jag har tagit upp cyklingen igen efter några års uppehåll, men nu har jag märkt att jag måste byta en massa grejjer på min gamla hojj,

bla tänkte jag byta växelreglage som nu är 9-delade lx.

Såg att det verkar vara 10-delat som gäller nu, passar min gamla bakväxel till 10-delat? Det är en gammal xtr (M952 tror jag). Tänkte köpa reglage XT SL-M780 för 10 delat.
Vad mer måste jag byta förutom kassett ovh kedja? Måste jag byta framdreven också?

Mvh Anders

på LV (shimano) funkar 9 del bakväxel med 10 delade reglage o kassett. Men har för mig det i annan tråd konstaterats att det är annorlunda på MTB.

Synd, gamla xtr bakväxeln är ngt av det snyggaste som finns (alla kategorier, inkl. kvinnor)

ok, synd att man måste byta den också.. känns som att det drar iväg om man måste byta precis allt, kanske ska nöja mig att köpa reglage för 9-delat...

Är det någon skillnad i funktion mellan 9 och 10-delat? Alltså driftsäkerhet, slitstyrka, känsla?

är väl inge problem hitta delar för 9 del MTB?

har du flyt kan du nog hitta skitfina beggade 9 del reglage för en spotstyver

De nya 10-delade bakväxlarna som heter Shadow+ (obs plustecknet!) är ett klart lyft. De har en bromsad kedjesträckare som gör att kedjan inte slamrar mot kedjestaget. Fungerar mkt bra.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp