100% OT - Jag vill göra eller köpa en spiskråka

Intermezzo

Ny medlem
Ibland kommenteras att OT frågor på happy besvaras snabbare och bättre än om man postar på rätt forum.
Jag har letat på div forum och postat samma fråga lite här och var utan att få någon vettigt svar så nu testar jag happy.

Jag gjorde ett svetsjobb åt en kund på den tiden jag hade bilverkstad.
Han kom ner med några rör och böjar i rostfritt och ville att jag skulle svetsa ihop bitarna till en spiskråka.

Det jag svetsade ihop blev ett C där det undre benet var längre än det övre.
Kunden hade inte testat själv så det var ett test att pusha ut lite extra värme ur den öppna spisen.

Jag fick aldrig någon återkoppling om det fungerade eller inte, vilket är synd eftersom jag funderar på att göra en da capo och göra en åt mig själv.

Har försökt att googla och hittar en del diskussioner, men inga bilder, inga ritningar och som alltid mycket delade meningar om det är bra/effektivt eller inte. Det påstås också att det finns en viss koloxid risk, vilket gör att kråkor inte är något man köper över disk.

Vad vet jag, jag skulle gärna vilja ha en ritning på en fungerande kråka alt bilder på någon som fungerar (nej inte bilder på fågeln kråka, det luktar om man lägger dem i öppna spisen), tips och åsikter.

Nån som vet?

/putte

det verkar ju inte så svårt, men det verkar också vara lite Darwin-award-varning.

Varm metall och korrosiv aska borgar för kort livslängd.

Någon särskild ritning funkar ju inte, du bör ju anpassa kråkan efter den aktuella spisen. Kan se ut som ett C elelr ett E (om man tar bort strecket i mitten). Man kan ha en av grovt rör i mitten eller ett par klenare vid sidorna. Använd gärna fyrkanstsrör eller rektangulära så blir det stadigt. Se till att det nedre röret sticker ut ordentligt ur eldstaden så att kråkan inte suger åt sig koloxid från brasan och blåser ut i rummet. Av samma skäl bör svetsarna bli hyfsat täta. Lycka till! För övrigt bör det inte lukta om man eldar upp en kråka i spisen, då har man för dåligt drag.

Intermezzo skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad vet jag, jag skulle gärna vilja ha en ritning
> på en fungerande kråka alt bilder på någon som
> fungerar (nej inte bilder på fågeln kråka, det
> luktar om man lägger dem i öppna spisen), tips
> och åsikter.

Till skillnad från kolmonoxid som är helt luktlöst!

Den länken jag skickade verkade ha lite tips och trix.

Prövade ett tag med en på landet, två ganska grova fyrkantsrör. Var mest fult och funkade sådär. Sällar mig till de som i länken ovan inte är impade.

Kanske nåt sånt härnt kan funka. Plus är att du har den utanför gaserna.
Minus är att det kanske blir svårt att matcha på en renodlad öppen spis.
Men på kamin eller vedspis funkar det perfa.
http://www.caframo.com/ecofans.htm

Bilagor

• 800nickel.jpg
    800nickel.jpg
    22.7 KB · Besök: 1,408
mzi skrev:
> Intermezzo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad vet jag, jag skulle gärna vilja ha en
> ritning
> > på en fungerande kråka alt bilder på någon
> som
> > fungerar (nej inte bilder på fågeln kråka,
> det
> > luktar om man lägger dem i öppna spisen),
> tips
> > och åsikter.
>
> Till skillnad från kolmonoxid som är helt
> luktlöst!
>
> Den länken jag skickade verkade ha lite tips och
> trix.

Jo den länken var en av de jag hittade när jag googlade, men det säger inte så mycket hur det bör se ut eller hur kråkan fungerar, trots allt.

Den jag byggde åt en kund en gång har jag svårt att fatta funktionen av. Det var ett längre rör nertill precis som Anders H nämner dock var den nog inte speciellt lång, kanske 40 cm en mjuk 90 graders böj uppåt och kanske ett 30 cm lodrätt rör. Slutligen en 90 gradare till som styrde tillbaka (övre delen av C:et) och den var då betydligt kortare, kanske 25 cm.

C:et stod mer eller mindre på spisens golv, det vill säga, vi svetsade ditt 2 tvärgående tunnare rör bara så att C:et stod upp.

Jag antar att idén bygger på självcirkulation dvs att värme stiger och därmed skjuts varmluften ut i det övre röret.

Någonting liknande det här såg den kråka som jag gjorde ut men som jag inte vet fungerade

Spiskrka.jpg ht=289

rören var runda, men jag är sk..tdålig på ritprogram så det fick jag inte till :-)

Om nu underdelen är lång nog så den hamnar utanför spisen och alla svetsar är täta, borde det fungera, tycker jag....

Precis. Några liknande har jag gjort för länge sen. Funkade ganska bra vad jag minns.

Topp, då kanske det är värt ett försök. Jag kan börja med att göra en test prototyp i halvsniken 'fyrkantsrörsprofil' och om det lirar, göra en lite grövre material som är lite mer beständigt.

Tanken med 'kråkan' är att bättre utnyttja en öppen spis i ett utrymme som värms av en luftvärmepump så det är ingen stor grej, bara ett effektivare utnyttjande av mysbrasor som stödvärme till LVP:n

/putte

s skrev:
> Här får du ett kanontips!
>
> Sätt LVP:n ovanför skorstenen.
>
> Bra va?

Det sitter ju redan där :-D

Ojdå, och jag som skojade.

Ser det inte väldigt knasigt ut? Blir det inte för varmt när du eldar?

s skrev:
> Ojdå, och jag som skojade.
>
> Ser det inte väldigt knasigt ut? Blir det inte
> för varmt när du eldar?

Jag har satt innerdelen och ytterdelen på samma ställe så blir det för varmt sätter jag på kylan....

Har inte testat men antar att det är viktigt att undre röret sticker ut tillräckligt så att det dra in luft fri från koldioxid etc. och att det övre röret sticker utanför spisen så att den uppvärmda luften inte far ut genom skorstenen. Sedan borde väl någon form av flänsar på rören göra att de tar upp värme bättre. Rostfritt låter inte som något höjdar matrial eftersom att det leder värme dåligt, koppar är väl optimalt men aluminium borde väl funka oxå.

putchi skrev:
> Har inte testat men antar att det är viktigt att
> undre röret sticker ut tillräckligt så att det
> dra in luft fri från koldioxid etc. och att det
> övre röret sticker utanför spisen så att den
> uppvärmda luften inte far ut genom skorstenen.
> Sedan borde väl någon form av flänsar på
> rören göra att de tar upp värme bättre.
> Rostfritt låter inte som något höjdar matrial
> eftersom att det leder värme dåligt, koppar är
> väl optimalt men aluminium borde väl funka oxå.

Tanken är inte att använda rostfritt, det var visserligen det material som min kund bad mig svetsa för ett antal år sedan. Idag har jag bara tillgång till en ren MIG med rörelektrod så rent bonnjärn är det som gäller.

Jag är helt enig med dig att undre delen skall sticka ut tillräckligt för att suga ren och sval luft men vet inte hur det skulle påverka om övre röret sticker ut lika långt. Jag får för mig att det normalt sett skall vara kortare.

Kan iofs göra dem ordentligt långa från början, inte värre än att kapa en liten bit i taget av det övre röret om det inte skulle fungera.

Nu börjar jag bli riktigt sugen på att testa, synd att man är upptagen i helgen...

/putte

Mina föräldrar hade en sån, luftflödet från den kunde väl med stor välvilja kallas måttligt. Sen hittade jag en radialfläkt hos clas ohlson, så jag fixade lite forcerat flöde genom kråkan åt dem. Blev bra mycket bättre, fast fläkten surrade ju lite förstås.

Vill du inte använda en fläkt(en kylfläkt från en pc/laptop borde funka fint) så gäller det att att lägga lite möda på att få självdraget genom kråkan så bra som möjligt, dvs: stor innerarea i rören, mjuka böjar(2x45 är bättre än 1x90), inte för långa, och låt toppröret luta uppåt på sin väg utåt.

dabac skrev:
> Mina föräldrar hade en sån, luftflödet från
> den kunde väl med stor välvilja kallas
> måttligt. Sen hittade jag en radialfläkt hos
> clas ohlson, så jag fixade lite forcerat flöde
> genom kråkan åt dem. Blev bra mycket bättre,
> fast fläkten surrade ju lite förstås.
>
> Vill du inte använda en fläkt(en kylfläkt från
> en pc/laptop borde funka fint) så gäller det att
> att lägga lite möda på att få självdraget
> genom kråkan så bra som möjligt, dvs: stor
> innerarea i rören, mjuka böjar(2x45 är bättre
> än 1x90), inte för långa, och låt toppröret
> luta uppåt på sin väg utåt.

Någon fläkt tror jag inte att jag kommer att använda, utan jag är mer ute efter att prova vad många hade förr och som åtminstonde gjorde ett hyfsat bra jobb, men som verkar vara mer eller mindre utdött idag.

Jag har en väl fungerande tyst och bra luftvärmepump som räcker gott och väl till att göra jobbet.
Den öppna spisen jag har är riktigt snygg och välmurad, men som alla öppna spisar med en enda skorstenspipa drar det mesta av värmen rakt ut.
Så min ide med spiskråkan är inte av den nivån att den måste bli rå-effektiv på något sätt, utan varför inte utnyttja en trivselbrasa att spara ännu mer uppvärmningskostnad än vad LVP:n gör idag.

Däremot så eldar jag inte speciellt frekvent i den och definitivt inte för att värma huset.

Jag tror jag köper din idé med att luta övre röret lite uppåt, borde ge lite bättre självdrag.
att inte göra rena 90 gradare i prototypen är självklart, utan jag har räknat med att göra 4 45 gradare med en bit emmellan så att det mer ser ut som ett C än ett [.

Det kommer att bli i någon for av fyrkantsrör (borde heta fyrkantsprofil tycker jag men det är vad man kallar det...) med rätt dåligt med materialtjocklek.

Fungerar det dåligt lägger jag ner, fungerar det bra kommer jag att labba vidare och slutprodukten skall jag göra i något kraftigare material. Jag har en gammal hedehös-byggställning litter under en press på tomten. Den består av riktigt grova järnrör som kan bli grundmaterialet..

Det här är ett vinterbonat fritidshus vi talar om som jag räknar med att permanentbo i inom gissningsvis ett år eller så. Det kan mycket väl bli så att jag sätter in en spisinstats i gjutjärn med inbyggd fläkt, finns runt 10K och är mycket effektiv. Men jag hoppas att det inte behövs eftersom en klassisk öppen spis ger i alla fall mig en betydlig högre mysfaktor. Det är därför jag flummar med spiskråkediskussionen.

/putte

Tillbaka
Topp