120mm-gaffel på Epic 29?

Mjölner

Medlem
120mm-gaffel på Epic 29?
Funderar på om det funkar att byta (egentligen komplettera) till 120mm-gaffel på min 2014 års Epic Comp 29? Jag är ute efter lite bättre alp- och fjälltursegenskaper och ursprungsplanen var egentligen att byta till nåt mer långslagit. Men av praktiska skäl blir det nog inte av.

Har kollat lite på nätet och ute i stora världen råder lite delade meningar om lämpligheten. Mest positiva dock. Någon här med främst praktiska erfarenheter? Om det funkar, bästa gaffeln: Pike, SID eller Revelation?

120mm-gaffel på Epic 29?
En Pike 120 på en epic blir nog lite som att sätta monstertruckhjul på en Lamborghini. Kung Stalle körde runt med en 120mm Reba på sin har jag för mig. Det duger nog gott. En pike blir nog onödigt tungt.

120mm-gaffel på Epic 29?
Luthman Photography skrev:
-------------------------------------------------------
> En Pike 120 på en epic blir nog lite som att
> sätta monstertruckhjul på en Lamborghini. Kung
> Stalle körde runt med en 120mm Reba på sin har
> jag för mig. Det duger nog gott. En pike blir nog
> onödigt tungt.

Reban är ju såklart ett alternativ, men vad tror du om SID RCT3? Finns för hyfsad peng på wiggle har jag för mig.

120mm-gaffel på Epic 29?
Pike är förvånansvärt lätt, bara en sisådär 200g tyngre än en SID. Har ingen aning om lämpligheten dock.

Jag har bytt till en 120mm gaffel på min Anthem, och upplever det som en förbättring, och andra på internet som gjort samma sak verkar hålla med. Men det är ingen natt-och-dag-skillnad, i neutral position skiljer det 9mm i positionen eftersom jag passat på att gå upp från 25% till 30% i sag. Det är snarare på nivån att det är svårt att uttala sig om hur mycket som är placebo.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp