160cm, reach? och ETT?

Kung Stalle

Aktiv medlem
160cm, reach? och ETT?
Hallon!

Skall köpa en MTB till min son och sambo som till sommaren kommer vara ungefär lika långa. I detta fall 160cm. Det är ju som vanligt lite si och så med storleksrekommendationerna men så hur lång reach resp effektivt top tube är lagom för en person som är 160.

Det är ju främst hojjar som har storleken 15" eller XS som verkar vara lagom men ibland är det ju så att en kort S är lika lång/kort som en annan XS. Och likadant med 15" vs. 15".

Så vad skall man sikta på?

STalle

160cm, reach? och ETT?
Min sambo är 163 och sitter helt perfekt på sin Bird Aeris gen 1 i S. Geometrin finns på Google. Hon hade en äldre jätteliten och kort Santa Cruz Chameleon innan men den är är betydligt trevligare för henne storleksmässigt.

160cm, reach? och ETT?
385-405 mm i reach skulle jag kört på.
ETT måttet är inte jättepetigt, går ju alltid att lösa med sadelstolpe och sadelposition.

160cm, reach? och ETT?
Frugan är 162cm och har en cykel med 405mm reach. Hon har på senare tid börjat tycka den är för kort. Jag hade nog satsat på 430-440mm reach och modernt brant sadelrör. Bra om man slipper skjuta bak sadeln för att kompensera för en kort cykel. Helt värdelöst att sitta hängandes över bakhjulet för att inte ha styret i knät.

160cm, reach? och ETT?
SalkinL sa:
Frugan är 162cm och har en cykel med 405mm reach. Hon har på senare tid börjat tycka den är för kort. Jag hade nog satsat på 430-440mm reach och modernt brant sadelrör. Bra om man slipper skjuta bak sadeln för att kompensera för en kort cykel. Helt värdelöst att sitta hängandes över bakhjulet för att inte ha styret i knät.

Jo fast i så små storlekar så är ju sticker ju kedjestagen ut rätt långt i förhållande till hur lång cykeln är. Så det är ju inte jättekritiskt om man får flytta bakåt en bit.

Stalle

160cm, reach? och ETT?
Kung Stalle sa:
SalkinL sa:

Jo fast i så små storlekar så är ju sticker ju kedjestagen ut rätt långt i förhållande till hur lång cykeln är. Så det är ju inte jättekritiskt om man får flytta bakåt en bit.

Stalle

Inte bara vart hjulet hamnar som är intressant. Man vill ju inte heller ha vevpartiet för långt framför sadeln.

160cm, reach? och ETT?
Kung Stalle sa:
SalkinL sa:

Stalle
Flytta sadeln hjälper ju bara för den som sitter ner som en hösäck.

160cm, reach? och ETT?
Johan777 sa:
Gå efter benlängd istället kroppslängd säger inte så mycket. Small låter ju bra, kanske medium för någon med långa ben?
Varför ska nån med långa ben och därmed kortare överkropp per automatik ha en längre cykel? Ramens höjd är ju typ ointressant för upplevelsen. Benlängd och längd ihop är snarast rimligt. Bara benlängd nästan helt ointressant.

160cm, reach? och ETT?
Rattnalle sa:
Johan777 sa:
Gå efter benlängd istället kroppslängd säger inte så mycket. Small låter ju bra, kanske medium för någon med långa ben?
Varför ska nån med långa ben och därmed kortare överkropp per automatik ha en längre cykel? Ramens höjd är ju typ ointressant för upplevelsen. Benlängd och längd ihop är snarast rimligt. Bara benlängd nästan helt ointressant.

Håller med. Överkroppslängd är viktigt för reach, som är viktigaste måttet.
Men med korta ben kan standover vara problematiskt låg på många, och framförallt på tyska, MTBs.

160cm, reach? och ETT?
Sen när blev ETT-måttet helt ointressant eller "fel" med tanke på att 90% av alla Happyiter sitter ner minst 90% av tiden de befinner sig rullande på en cykel?

OBS! Jag förväntar mig inga svar, iaf inga vettiga. Så chilla. Berätta istället om du råkar vara ca 160cm och vad just du har valt för storlek på din cykel.

MVH

Stalle

160cm, reach? och ETT?
ETT är ointressant för att sadelröret är ofta inte rakt och vinkeln varierar mycket mellan MTB.

Köpte en MTB till en person som är 156 cm: 380 mm reach, 60 stam. Funkar bra till stigcykling. Tror att rekommendering av 385-405 mm från MatteXC är rätt.

Senast ändrad:
160cm, reach? och ETT?
Tänk oxå på att ett brett styre förkortar räckvidden. Jag är 168 och cyklar på en M (16,5" tror jag) med ett styre på 780mm. Dropperpost med 0 offset, fast sadel med offset i original. I början tyckte jag styret var på tok för brett (för att jag aldrig cyklat med sån geo tidigare), men nu känner jag att allt är perfekt. Röva hamnar rätt på sadel. Osv.

160cm, reach? och ETT?
Det är också skillnad på att vara nybörjare i plattskog och på GC-banor till skolan och att köra utför svarta DH-leder med 20 års erfarenhet i bagaget.

Jag ställer mig tveksam till reach på 430-440. Runt 400 låter rimligt, med resonemanget att en "storlek" betyder ca 25 mm skillnad i reach.

Sen tror jag att du ska kolla på stacken. Misstänker att den är rätt hög på de flesra hojarna. Det gör ju att positionen på hojen blir mer upprätt.

160cm, reach? och ETT?
H. sa:
Det är också skillnad på att vara nybörjare i plattskog och på GC-banor till skolan och att köra utför svarta DH-leder med 20 års erfarenhet i bagaget.

Jag ställer mig tveksam till reach på 430-440. Runt 400 låter rimligt, med resonemanget att en "storlek" betyder ca 25 mm skillnad i reach.

Sen tror jag att du ska kolla på stacken. Misstänker att den är rätt hög på de flesra hojarna. Det gör ju att positionen på hojen blir mer upprätt.

+1
En kompis på ca 168cm köpte min gamla (cruxets gamm-gamla) Stumpy evo 26" medium, hon ser ganska rätt ut på den tycker jag. Hon är nybörjare, så vi ville inte gå på något för extremt. Tror den har 415mm reach, 40mm stam, 780mm styre.

160cm, reach? och ETT?
Min sambo är absolut inget proffs ens jämfört med mig. Cyklar mycket mindre än jag gör. Går att locka nedför någon svart led ibland om det är rätt dag. För henne var längre reach ett stort lyft framförallt i hur mycket hon litar på cykeln.

Nu minns jag inte rakt av vad hennes gamla (marrans gamla, nu när han dök upp här) hade men en bit under 400 förmodligen. Dock inte riktigt jämförbart då det var en äldre geometri med flackare sadelrör mm. Birden har 430 om jag inte minns fel. Även om man inte vill gå all in på lång cykel så hade jag hållit mig en bit över 400 om det är en cykel med någorlunda modern geometri som är designad för längre reach.

Senast ändrad:
160cm, reach? och ETT?
marran sa:
H. sa:

+1
En kompis på ca 168cm köpte min gamla (cruxets gamm-gamla) Stumpy evo 26" medium, hon ser ganska rätt ut på den tycker jag. Hon är nybörjare, så vi ville inte gå på något för extremt. Tror den har 415mm reach, 40mm stam, 780mm styre.

Finns det liv kvar i dina hojar när du är klar med dem?

160cm, reach? och ETT?
Det finns ju ganska få "riktiga" juniorcyklar vad jag vet. Commencal har ju en med 27,5-hjul och skall gå upp till 160cm och den har 359 i reach.

Som referens.

Finns det fler "riktiga" juniorhojjar? Eller börjar man trilla över på vuxenhojjar vid 160 cm och det är därför det finns så få?

Stalle3

Senast ändrad:
160cm, reach? och ETT?
Bird Aeris One20 i small har reach 422, ett 580 och standover 697 enligt deras geotabell.
Antar att det är med 130 mm gaffel.
Tror det är svårt att få tag på lika stök-tålig cykel med såpass låg standover.
Kanske lite lång men sadel framåt o lite cockpit-trolleri borde kunna göra bot på det
Edit: jag vet att ta frågade om mått, inte cyklar, men som skrivits ovan: det finns kanske inte så många.

Senast ändrad:
160cm, reach? och ETT?
Luthman Photography sa:
marran sa:
H. sa:

+1

Finns det liv kvar i dina hojar när du är klar med dem?

Jag cyklar så försiktigt så...
Den Santan var odödlig! Mycket alu i den, och for reference var den sjukt pytteliten. Jag hade den och Propheten (strl s) samtidigt, och skillnaden var väldigt stor. Och då är Prophet inte precis en lång cykel, tror reach klockade in på en snudd över 400mm.

160cm, reach? och ETT?
Det roliga var att jag gick ut i verkstan och vad står där? Om inte en Scott Genius i storlek Small. Jag hade glömt bort att kompisen hade lämnat sin hojj på service. Så nu har jag ett testobjekt. :-)

Stalle

Tillbaka
Topp