190mm singelkrona, vad tror ni?

nebben00

Medlem
Nu verkar det som det går och få tag på M 66vf2 LT löst (www.bike-mailorder.de) , de som bara tidigare funnits på scotthojarna. Vart går gränsen? När flexar det mer än vad det ger, med en SC?! Hur mycket ökar påfrestningarna på ramen med en SC?. Det känns ju väldgt mycket med 190mm å andra sidan så var 150mm mycket för några år sedan...

nån som kan italenska kansk kan förstå detta och få ut något vettigt ur det....

http://www.bike-board.de/community/forum/archive/index.php?t-34545.html

Senast redigerad av en moderator:
Påfrestningarna ökar inte på ramen med en SC.

En DC-gaffel överför momentet från gaffeln mer effektivt till styrröret på ramen.

Jag tror inte att nån här på forumet har testat en SC-gaffel med mer än 170 slag?

Hade nog tagit den säkra vägen och kört en 888RC, Boxxer eller Travis.

Det ska nog funka, det är sällan som Marzocchi ligger på "fel sida av marginalerna". Manitou har ju sin Travis SC med 200mm, men då med den udda 1.5" storleken på styrröret.

/Leo

Jag tror att slaglängdshysterin på sc gafflar har stangerat nu då det böjar bli svårt att få ut mer slaglängd...
Manitou var först med 6"(150mm) , sen känns det som alla(Marzocchi & Manitou) ska försöka bräcka varandra.

Känns som 170mm var en bra längd att stanna på för SC-gafflar.
Behöver man mer slag än så är det nog läge att kolla in DC-varrianterna.

Skulle gärna vilja se uppgifter på detta, och inte bara forumsnack på italienska.
Vet att Scott har en cykel specad med 190mm-gaffel men det kan vara felaktiga uppgifter, sånt händer.
Är lite källkritisk, men det är helt klart intressant med takniskt skvaller.

Jag läste faktiskt Marzocchis manual för 66 (finns på marzocchi.com) och det finns flera 66:or som inte listas på websiten, bla 66 VF2 LT med 190mm slaglängd. Det finns även en 66 VF2 med ETA som verkar intressant då den enda andra 66:an med ETA är den dyra "Light" modellen.

ch: Var såg du den på Marzocchis hemsida? Kollade igenom alla OEM 2006 66:or för en halvtimma sedan och där fanns bara 66VF2 med 170mm...

/Leo

ps. Sedan så är Bike-Mailorder.de den sista affären jag kommer att beställa grejer ifrån numera, tack vare deras briljanta sätt att misslyckas med leverans av 20mm axeln till min Z1 Fr1 som jag köpte där för 1.5 år sedan. Det tog 51 dagar att få hem axeln som de "glömt" skicka med gaffeln, läs här: http://happymtb.org/forum/shops/reviews.php?s=102&cat=0&hide=0

Senast redigerad av en moderator:
Tjööööta! ;)

190.png

Cal: om du fixar gafffeln med photoshop får du förlänga ytterbenen också, eller menar du att innerbenen går igenom ytterbenen och håller på att ta i stenarna som ligger på marken?

cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> Cal: om du fixar gafffeln med photoshop får du
> förlänga ytterbenen också, eller menar du att
> innerbenen går igenom ytterbenen och håller på att
> ta i stenarna som ligger på marken?

det är ju teleskop-ben!

Tillbaka
Topp