1x-konvertering till frugan?

frezon

Medlem
Hej,

Frun harvar sedan några år tillbaka runt på stigarna hemma på en Specialized Fate Comp 29, som hon trivs bra med och gärna behåller.
För att rensa styret och undvika misstag, där hon som måttligt cykelintresserad ibland valt att växla med fel hand, tänker jag mig en konvertering till 1x.

Frågan är nu bara, vilken NW-krans passar, och vad kan vara en lagom kompromiss utväxlingsmässigt?

Specifikation på cykeln: Specialized Fate Comp 29

Vevarna har 104 BCD, så det borde finnas mängder av NW-klingor som passar. Lämplig utväxling beror väl en del på vilken typ av terräng hon kör. Om det är möjligt är det kanske värt att också investera i en kassett med lite större spann. Men bakväxeln pallar eventuellt bara upp till 36t.

Om jag fattat det rätt sitter det 10-delat M6000 Shadow+ bakväxel på cykeln, och den klarar bara max 36t. Motsvarande Deore-växel klarar faktiskt mer och kostar en femhundring eller så.

Tror 30 blir utmärkt. Ny kassett kan vi nog också kosta på vad det lider, om det visar sig behövas.

Något man behöver fundera på gällande offset? Gissar att man vill hamna nånstans mellan dagens två klingor för bästa kedjelinje?

Bör man ersätta den främre derailleuren med en liten kedjestyrare, som på min Scott Spark, eller klarar det sig ändå?

Tack för input!
Börjar med framklingan tänker jag. Visar det sig att det blir för tungt med 30t fram/ 36t bak så får jag fundera på hur jag går vidare.

det blir för tungt. om du köper oval klinga kan det eventuellt kännas lite lättare.

för cyklar till ovana användare brukar jag sätta en vit tejp på spaken de skall använda inför en brant backe. felväxlingarna minskar drastiskt. funkar för sjuåringar och vuxna.

Har du stämt av det hela med din fru? Jag gick nämligen i samma tankar men när jag helt självklart yttrade att "nu ska vi lösa ditt problem med lite nya prylar" fick jag mothugg och en utläggning om att det inte alls är något upplevt problem för henne och det behövde definitivt inte lösas med nya prylar. Så hon rullar nöjt vidare på sin (enligt mig) utslitna 3x drivlina.

Har du stämt av det hela med din fru? Jag gick nämligen i samma tankar men när jag helt självklart yttrade att "nu ska vi lösa ditt problem med lite nya prylar" fick jag mothugg och en utläggning om att det inte alls är något upplevt problem för henne och det behövde definitivt inte lösas med nya prylar. Så hon rullar nöjt vidare på sin (enligt mig) utslitna 3x drivlina.
Man kan inte fråga sin fru om sånt, det är bara att ställa inför fullbordat faktum och så är allt bra inom några dagar.

Tror 30 blir utmärkt. Ny kassett kan vi nog också kosta på vad det lider, om det visar sig behövas.

Något man behöver fundera på gällande offset? Gissar att man vill hamna nånstans mellan dagens två klingor för bästa kedjelinje?

Bör man ersätta den främre derailleuren med en liten kedjestyrare, som på min Scott Spark, eller klarar det sig ändå?
När det gäller kedjelinjen så har jag på de cyklar jag byggt om kört några brickor för att hamna mellan de två borttagna klingorna. Du kan behöva nya klingbultar i västa fall.

Är grejen att "växla med fel hand " problemet så så kanske det löser sig med lite vana

Haha, ja frugan är helt med på det. Speciellt efter att jag köpte Sparken med 1x blev det extra angeläget.

Tack för era kloka råd!
En konvertering innebär m a o ny kassett, framklinga och en derailleur...och kanske en kedja på det.

Tillbaka
Topp