2.0/1.8 vs 2.0/1.6 ekrar och hållbarhet?

Hej på er - och god fortsättning på det nya året!

För ca 100kr extra vid hjulbygge genom Actionsports kan man få DT Competition Race (2.0/1.6) ekrar. Då jag mestadels har kört med vanliga Competition (2.0/1.8) ekrar undrar jag nu om man törs ge sig på de tunnare ekrarna för att spara lite mer vikt på hjulen.

Hjulen kommer troligtvis vara byggda med DT nav och DT XR331 fälgar (27.5").

Hjulen ska användas till XC på stigar och grusvägar. Kanhända att cykeln lättar från marken i mindre (läs ganska små) gupp lite då och då ? Jag väger runt 70kg.

Så vad tror ni, törs jag använda de tunnare ekrarna?

Jag har DT Revolution, alltså 1,8-1,5, på min am-cykel. Det har hållit för både brötig stig och Åre för mig som väger runt 70 påklädd.

Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har DT Revolution, alltså 1,8-1,5,

Var har du köpt dem?
Den vanligaste dimensionen på DT Rev är nämligen 2,0-1,5
http://www.dtswiss.com/Components/Spokes/DT-revolution

Till TS:
Eftersom inte ens DT Rev-ekrar går av genom överbelastning kommer 2,0-1,6-ekrar att funka utan problem.
Under förutsättning att det är den enda skillnaden.

/Håkan

Byggde ett par räserhjul med DT revolution på bakhjulet och testade på min AM-cykel och bakhjulet blev ~1mm skevt efter 2st easyturer. Då körde jag inte lugnt, rakt ner i stenkistor med rötter och med bakhjulet fladdrandes som en flagga. Läs 10cm höga rötter och 40-50cm stora stenar utan att bromsa; göteborg.

1,6mm ska inte vara några problem alls.

Jag har Sapim D-Light (1,65) på en cykelns hjul och DT Comp på en annans och har inte märkte någon skillnad i hållbarhet. De är byggde med olika fälgar men både cyklar används till brötig stig. Jag väger lite mer också, runt 95kg.

Val av fälg lär väl påverka med. Tunna ekrar på redan vek fälg gör det kanske inte mindre hållbart men mer svajigt.

Jörgen_A skrev:
-------------------------------------------------------
> Val av fälg lär väl påverka med. Tunna ekrar
> på redan vek fälg gör det kanske inte mindre
> hållbart men mer svajigt.

Och vad sägs om ett par DT Swiss XR 331 fälgar?

Tillbaka
Topp