2.2 eller 2.25

2.2 eller 2.25
Hej! Jag har en fundering. Jag har idag Continental RaceKing 2.2 däck på min mtb. Jag har kollat på Vittoria mezcal xc-trail TNT G2 4C 55-622 (29x2.25") som jag tänkt byta till.

Min fråga är då: blir dessa däck för breda? Jag har det lite tight då det optimala däcket för cykeln är 2.1. Dock sa en polare att detta är olika på olika märken.. att 2.2 Continental lika gärna kan vara 2.1 eller 2.25 jämfört med t.ex Vittoria.
Har ni några tips om hur jag ska tänka? Kanske lika bra att köpa Conti RaceKing igen så det blir rätt. Det känns riskabelt att byta då jag inte vet om det passar.

Min cykel är en Crescent Freke Comp 29"

Med vänlig hälsning: Christian Bäckström

2.2 eller 2.25
Jag kollade lite snabbt på www.bicyclerollingresistance.com.
Bredderna verkar ganska lika där och jag antar att de mäter alla däck på samma sätt. Kanske kan du använda den jämförelsen för att få en uppfattning om ifall det kan funka. Fälgen de använder för mätningen är ganska smal men det är ju samma för alla däck så det borde ge en indikation tänker jag...

1614689140635.png

1614689161408.png

2.2 eller 2.25
Jag kollade lite snabbt på www.bicyclerollingresistance.com.
Bredderna verkar ganska lika där och jag antar att de mäter alla däck på samma sätt. Kanske kan du använda den jämförelsen för att få en uppfattning om ifall det kan funka. Fälgen de använder för mätningen är ganska smal men det är ju samma för alla däck så det borde ge en indikation tänker jag...

Visa bilaga 472778
Visa bilaga 472779
Tack för informationen och ber om ursäkt för sent svar.. ny på forum så glömde svara.. :) Det blev RaceKing RS med bärnstensfärgad sida. Jag vågade inte chansa ;). Sen har jag haft det däcket och är svinnöjd så varför byta :)

Tillbaka
Topp