2.20 däck på 30mm fälg

Stigcyklist

Aktiv medlem
2.20 däck på 30mm fälg
Hej jag har i daxläget Maxxis recon 2.80 på mina 30 mm fälgar!
Och jag undrar om det skulle funka att köra med 2.20 ikon eller racing Ralph (tubless)för att få lite lättare rullmotstånd,då jag ofta kör grusväg och en del asfalt!
Eller vilka däck rekomenderar ni?

2.20 däck på 30mm fälg
Det fungerar, men mönstret blir rätt kantigt om du frågar mig. Men för sjutton kör på ?
Förr körde jag 1.95 breda på 30mm breda fälgar. Mycket däcksida exponerad och kantig profil men det gick kalasbra annars.

2.20 däck på 30mm fälg
Kör du en Spark som kanske ditt nick antyder och 27.5+ som frågan antyder så kommer cykeln bli jävligt låg med extremt med pedalislag.
Annars om du bara har högt BB nog så bör inte fälgbredden ställa till några jätteproblem, blir kanske lite väl platt med 2.2 men Racing Ralph/Racing Ray finns ju i 2.35.

Kör du en Spark7xx+ så är det nog till att skaffa nya 29" hjul istället

2.20 däck på 30mm fälg
2.2 eller 2.35 kommer bli jävligt lågt på en cykel som redan med 2.8 är ordentligt låg.
Så länge du kör asfalt/grus i tractionläge kommer det nog inte vara något problem men det kommer nog bli för lågt i open mode i skogen.

2.20 däck på 30mm fälg
Skillnaden i höjd är mindre än man tror då ett plussäck i regel har avsevärt lägre tryck och sjunker ihop mer.

Men lågt kommer det att bli. +1 på att skaffa 29” hjul om du vill ha smalare däck.

2.20 däck på 30mm fälg
Ok,hur mycket kan det skilja i höjd mellan 2.80 -2.35/2.4

Vart brukar gränsen till låg markfrigång vara?mäter man från navets undersida eller lägsta punkt på trampan?

2.20 däck på 30mm fälg
Micke spark sa:

Vart brukar gränsen till låg markfrigång vara?mäter man från navets undersida eller lägsta punkt på trampan?

Har du kikat på den här?

https://www.bikecalc.com/wheel_size_math

Tabellen korrigerar inte för lufttryck eller fälgbredd men bör ge ett hum. Du kanske hade hittat något bättre som grund för dina 5mm? Tycker spontant att det låter lite.

Edit: enligt tabell är skillnaden ca 30mm i diameter. 30/2=15mm lägre BB höjd. I verkligheten lägre tryck i 2,8 med större mage på däcket så kanske landar det på runt 5mm trots allt?. Svårt att veta men förmodligen är tabellen superteoretiskt framräknad i vakuum och sfäriska däck..

Senast ändrad:
2.20 däck på 30mm fälg
Snelhest sa:
Micke spark sa:

Har du kikat på den här?

Tabellen korrigerar inte för lufttryck eller fälgbredd men bör ge ett hum. Du kanske hade hittat något bättre som grund för dina 5mm? Tycker spontant att det låter lite.

Edit: enligt tabell är skillnaden ca 30mm i diameter. 30/2=15mm lägre BB höjd. I verkligheten lägre tryck i 2,8 med större mage på däcket så kanske landar det på runt 5mm trots allt?. Svårt att veta men förmodligen är tabellen superteoretiskt framräknad i vakuum och sfäriska däck..

Jag tappar ungefär 5mm mellan 2.8 och 2.6 NN mätt vid sag på i35 så en rimlig gissning torde väl i alla fall ligga runt centimetern från 2.8 till 2.35.
Nu minns jag inte riktigt måtten på Rekon+ på i30 som cykeln kom med mer än att de var små och närmare 2.6 än 2.8 så den reella sänkningen kan bli både större och mindre.

2.20 däck på 30mm fälg
såkket sa:
Snelhest sa:
Micke spark sa:

Har du kikat på den här?

Jag tappar ungefär 5mm mellan 2.8 och 2.6 NN mätt vid sag på i35 så en rimlig gissning torde väl i alla fall ligga runt centimetern från 2.8 till 2.35.
Nu minns jag inte riktigt måtten på Rekon+ på i30 som cykeln kom med mer än att de var små och närmare 2.6 än 2.8 så den reella sänkningen kan bli både större och mindre.

Nu har jag monterat racing Ralph och racing ray 2,25 (tubeless)på mina 30mm fälgar,Och det funkade riktigt bra!Som du sa vart den kanske 3-5 mm lägre!Men jag är supernöjd,och vilken fruktansvärd skillnad i rullmotståndet??

2.20 däck på 30mm fälg
Micke spark sa:
såkket sa:
Snelhest sa:
Micke spark sa:

Har du kikat på den här?

Nu har jag monterat racing Ralph och racing ray 2,25 (tubeless)på mina 30mm fälgar,Och det funkade riktigt bra!Som du sa vart den kanske 3-5 mm lägre!Men jag är supernöjd,och vilken fruktansvärd skillnad i rullmotståndet??
Din Spark 740 har väl samma geo som min Spark 710 Plus? Cykeln kom med Rekon+ 27.5x2.8" på 584x35 mm fälg. Jag har bytt till 29x2,35" däck på 622x29 mm fälg.

2.20 däck på 30mm fälg
TS: Är det i30 yller y30? Låter som lite gränsfall för 2.8" däck!? Har Minion 2.8" på en hoj med i35 och enligt Maxxis egen spec får jag inte cykla på det viset :(

Nu har jag ett par 3" på i47, ett par 47mm på i25, som senare kommer bli med 2". Det känns ju lite bättre. Men såg i en annan tråd någon som hade 28-däck på y28-fälg. Det var fett! Kanske det man ska ha. Lika brett fälgyttermått som däcket!? :)

2.20 däck på 30mm fälg
Sambal Oelek sa:
TS: Är det i30 yller y30? Låter som lite gränsfall för 2.8" däck!? Har Minion 2.8" på en hoj med i35 och enligt Maxxis egen spec får jag inte cykla på det viset :(

Nu har jag ett par 3" på i47, ett par 47mm på i25, som senare kommer bli med 2". Det känns ju lite bättre. Men såg i en annan tråd någon som hade 28-däck på y28-fälg. Det var fett! Kanske det man ska ha. Lika brett fälgyttermått som däcket!? :)

Vad menas med i och y 30?

https://www.runandride.co.uk/9364/products/2018-scott-spark-740-full-suspension-mountain-bike.aspx

Min cykel!

Tillbaka
Topp