2.6 / 2.8 gummi för Hellasåkning

Maggieboi

Medlem
Har skaffat ett extra hjulpar för att lätt kunna switcha mellan olika däckuppsättningar under året beroende på dagens underlag (trail/DH, blött/torrt, dubb/odubbat). De nya hjulen har 33mm innermått så tänkte testa 2.6 eller 2.8 däck för hellasåkningen. Har en Pike från 2019 som klarar 2.8, men Smugglern tar nog max 2.6 bak.

Nån som har erfarenhet av den storleken på 29"?
Tips på märke?
Är det värt det jämfört med en vanlig 2.35 MM/HD kombo?

Vad säger experterna?

Specialized Hillbilly fram och Eliminator bak blir ganska likt MM/HD. Alternativt två Eliminator. Alternativt två Butcher eller Butcher fram och Purgatory bak. Grid räcker för Hellas om du inte är väldigt tung/aggressiv. Alla finns i 2.6.

Annars är väl Maxxis WT populära men jag har dålig koll på deras modeller och varianter...

Jag har kört maxxis 29 2.6 i hellas, på ripmon.
Aggressor bak, dhf och hr2 fram. För hellas är dhf inte lika bra som hr2, dhf är nog mer ett högfartsdäck, och särskilt fort går det inte i hellas, utan hr2 är bättre fäste i helt enkelt. Inte sämre rull, fram i alla fall.
Aggressorn bak är ok, varken bra eller dåligt. Rullar ok, ok fäste med tanke på rull.
Men rullet är inte jättebra, fästet är inte jättebra, lite mellanmjölk. Tror hd har "samma" fäste, men bättre rull.

Tänkte testa nya hd/mm i 2.6 till våren.

Krompa sa:
Specialized Hillbilly fram och Eliminator bak blir ganska likt MM/HD. Alternativt två Eliminator. Alternativt två Butcher eller Butcher fram och Purgatory bak. Grid räcker för Hellas om du inte är väldigt tung/aggressiv. Alla finns i 2.6.

Annars är väl Maxxis WT populära men jag har dålig koll på deras modeller och varianter...
+1 på Specialized. Kommer inte gå tillbaka till Maxxis och Schwalbe i första taget. Butcher fram, Purgatory bak 2,6 är den ultimata kompromissen för mitt Hellasåkande. Typ inga nackdelar nånstans.

Man ska dock vara medveten om att de snarare är 2,5" i praktiken. Så vill man ha stor luftkammare kan det vara läge att gå på 2,8" och hur de beter sig har jag ingen aning om.

Makten sa:
Krompa sa:

+1 på Specialized. Kommer inte gå tillbaka till Maxxis och Schwalbe i första taget. Butcher fram, Purgatory bak 2,6 är den ultimata kompromissen för mitt Hellasåkande. Typ inga nackdelar nånstans.

Man ska dock vara medveten om att de snarare är 2,5" i praktiken. Så vill man ha stor luftkammare kan det vara läge att gå på 2,8" och hur de beter sig har jag ingen aning om.
Förutom att de håller ungefär lika länge som HR2 eller DHR. Men att byta däck ett par gånger per år är ju ok tycker jag!

roskai sa:
Förutom att de håller ungefär lika länge som HR2 eller DHR. Men att byta däck ett par gånger per år är ju ok tycker jag!
Av allt att döma slits de mindre vad jag kan se. Sen har livslängd på däck aldrig varit ett problem för mig:-)

Makten sa:
Krompa sa:

Vad jag har förstått så är Spez däcken mycket smalare än aviserat. Förvisso ett allmänt problem, men än mer hos Spez verkar det. Kör Minion idag och dom mäter 2.2 i verkligt mått, så kanske man kan anta att Minion 2.6 mäter 2.5 i verkligt mått?

Makten sa:
Krompa sa:

Fick med Butcher och Purgatory 2,6 or när jag köpte ett hjulpar i somras men inte kört dom, satte på dom för ett tag sedan med förhoppningen om lite halvfeta fläskiga snödäck men blev lite besviken när dom kom på. Har bara kört dom en gång precis när första snön kom och känndes som dom funkade i kallgrader iallafall. Nu när VL är över ska dom få bekänna färg på riktigt.

En fråga om Specializeddäcken: Hur är de i blött? Är de jämförbara med Magic Mary/DHF då? Tänker mest som framdäck och i rotig, stenig stigmiljö typ Hellas.

//Magnus

Intressant tråd, jag har kört på Butcher och Purgatory i 2.3" och varit nöjd i många år, nu har jag fetare fälgar och vill ha bredare däck föstås.

Någon som har 2.6 eller 2.8 och kan hinta om hur breda de är på en lagom bred fälg (mina är 32mm internt).

jomper sa:
Intressant tråd, jag har kört på Butcher och Purgatory i 2.3" och varit nöjd i många år, nu har jag fetare fälgar och vill ha bredare däck föstås.

Någon som har 2.6 eller 2.8 och kan hinta om hur breda de är på en lagom bred fälg (mina är 32mm internt).

2,6orna är runt 55mm på mina 34mm om jag inte minns helt fel, kan mäta ordentligt ikväll.

Det låter väldigt smalt, Maxxis Minions har jag läst mig till är 66 mm i 2.6. Och Maxxis har ju traditionellt varit rätt smala de med men det verkar inte plusdäcken vara.

MickeMud sa:
2,6orna är runt 55mm på mina 34mm om jag inte minns helt fel, kan mäta ordentligt ikväll.
Du måtte minnas jättefel. Jag har mätt ungefär 64 mm (2,5") på fälg som är 35 mm bred invändigt. Purgatory är liiiite bredare än Butcher, och ser klart högre ut (men det har jag inte lyckats mäta).

Sen är mina 27,5" och det kanske kan skilja lite mot 29".

Edit: 2,3:orna däremot skulle kunna vara 55 mm även om det också låter smalt.

Senast ändrad:
Agent_Cooper79 sa:
En fråga om Specializeddäcken: Hur är de i blött? Är de jämförbara med Magic Mary/DHF då? Tänker mest som framdäck och i rotig, stenig stigmiljö typ Hellas.

//Magnus

Jag har Hillbilly Grid 2.3 Gripton fram. Det påminner om MM fast med djupare mönster och smalare profil. Tycker det är klart mer stabilt än MM SnakeSkin som jag haft mestadels innan. Upplever greppet är bättre än MM och jag har inte stått på näsan i Hellas av att det glidit "på bredden" i blötan/isen/snön. Har dock inte testat någon variant av de nyare MM med det där färgade strecket...

Runt 65 mm för 2.6:orna verkar nog vara rätt lagom för mig, det kommer bli trångt men hoppas jag.

Nuvarande Purgatory/Butcher-kombo är vanliga Control och det har jag väl egentligen varit nöjd med. Vad kör ni med? Än har inte sidoväggarna pajat men de ser rätt slitna ut nu.

Jag kommer att köra på Kenda Hellkat Pro 29x2.6" fram och Kenda Nevegal2 Pro 29x2.6" bak kommande säsong. Rehabtränar knät efter op för närvarande så jag kommer nog inte igång med skogsåkningen förrän i slutet av april dock. Först då får jag se hur de är.

Fälgarna är 42/35 resp 38/32 mm ytter-/innerbredd.

Senast ändrad:
jomper sa:
Nuvarande Purgatory/Butcher-kombo är vanliga Control och det har jag väl egentligen varit nöjd med. Vad kör ni med? Än har inte sidoväggarna pajat men de ser rätt slitna ut nu.
Grid fram och bak. Känns ungefär lika dämpade/styva som Maxxis EXO 60 TPI, vilket är lagom för Hellas i min mening. Styvare än Magic Mary 2,35" Snakeskin (som jag dock tycker är funkis fram, men tvivlar lite på hur det skulle funka bak, utan att ha provat).

3,0 bomboloni är mumma i hellas när det är torrt. rotmattor och stenkistor ignoreras.

har nu även ett par nobby nic addix snakeskin 2,6 på 40i fälg, är ffa bättre på snö och våta rötter. och går lite lättare uppför.

MickeMud sa:
jomper sa:

Ja det var tokfel i minnet och säkert påverkat av besvikelsen att dom var obetydligt bredare än mina Forecaster 2,3 på 30mm fälg och Nobby Nicc 2,3 på 30 som mätte ca59mm nobbredd och 60 på bredaste punkten.

Butchet och Putgatory mäter bägge 60 bredd på mönstret och 62 på bredaste på 34 mm innerbred fälg.

Min Butcher/Purgatory är 61/60mm på 29mm fälg. Så på 32mm är dom 62mm. Specialized skriver på lådan 60/62/64mm på 25/30/35mm fälg. Bra att dom ger olika bredd på olika fälg, men det är mindre en 2.6 på alla och när man mäter är det ännu 1 eller 2 mm mindre. Men jag, och många andra happyiter, är jättenöjd med dom!

Berk sa:
Min Butcher/Purgatory är 61/60mm på 29mm fälg. Så på 32mm är dom 62mm. Specialized skriver på lådan 60/62/64mm på 25/30/35mm fälg. Bra att dom ger olika bredd på olika fälg, men det är mindre en 2.6 på alla och när man mäter är det ännu 1 eller 2 mm mindre. Men jag, och många andra happyiter, är jättenöjd med dom!

Jag hade 1bar fram och 1,5 bak när jag mätte vilket kan påverka.
Håller med, dom är bra om än smalare än vad dom borde vara ;-)
.

MickeMud sa:
Berk sa:

Jag hade 1bar fram och 1,5 bak när jag mätte vilket kan påverka.
Håller med, dom är bra om än smalare än vad dom borde vara ;-)
.

Jag kör 0.7/0.9 bar.

Makten sa:
jomper sa:
Grid fram och bak. Känns ungefär lika dämpade/styva som Maxxis EXO 60 TPI, vilket är lagom för Hellas i min mening. Styvare än Magic Mary 2,35" Snakeskin (som jag dock tycker är funkis fram, men tvivlar lite på hur det skulle funka bak, utan att ha provat).

Nya Grid verkar riktigt bra, det lilla jag testat dem så känns de precis rätt, följsamma men ändå styva nog att inte svampa igenom hela tiden. Håller med ovanstående om att de känns ungefär som EXO, inte som de gamla Grid vilka, enligt mig iaf, var för styva och svåra att hitta sweet spot på.

Tillbaka
Topp