2 frågor om Hydrauliska bromsar

eldrift

Ny medlem
Har problem med min ena (bakre) Shimano Broms på min Scott som efter 4 månader knappt tar något alls. Antar att det kommit in luft i den och då undrar jag hur det kan hämna? Jag pratade med cykloteket där jag köpte den och sa att de kan hända med våld (om man t.ex. vurpar) eller kyla (Om man lämnar den ute i flera månader i minusgrader).

1. Har inte gjort något av detta så undrar om det finns någon att sätt det kan komma in luft eller läcka olja? Kan de vara feltillverkade/felmonterade?

De har livstids service garanti på cykloteket så tänkte att de kunde som säkert fixa men att justera/lufta hydrauliska bromsar ville dom inte göra gratis (kostar 300 kr) trots att det borde vara inom ramarna för såväl 1 års garantin som deras service garanti.

2. Borde jag få betala fastän cykeln bara är 4 månader gammal och bara gått 70 mil? Hur går det till hos era cykelbutiker?

Om de var dåliga från början skulle jag säga garanti, men har det uppstått efter hand så är det sånt som händer. Typ som att man ibland får punktering.

Shimanos hydrauliska brukar vara väldigt driftsäkra. På min frus cykel sitter ett par gamla deore som vi inte rört på 8 år och de funkar perfekt.

Är det båda bromsarna eller bara den ena?

Senast ändrad:
Har du gått på det där med hydrauliska bromsar?? Vad lättlurad du är, det är en konspiration som tillverkarna hittat på för att skinna oss.

Om det är luft är handtaget segt (sviktar).
Om den bara tar dåligt fast handtaget är stumt så är det beläggen (som är geggiga eller kärvar).

Vernersson skrev:
-------------------------------------------------------
> marr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > http://www.epicbleedsolutions.com/
> >
> > Beställ ett kit och börja lufta.
>
>
> Och därmed bli en del i industrins konspiration
> för att blåsa konsumenterna på pengar för
> prylar som bara är ren skit?
>
> Nej nej nej... Skärp dig! :-P

Tänkte inte på deee....

Bör gå på garantin om det inte är beläggen som är slut livstids service vad är det då menar dom? Om dom nu inte kan lufta bromsar så får dom väl hosta upp nya tar 2-4 minuter om dom har rätt grejer...

emmer skrev:
> Om det är luft är handtaget segt (sviktar).
> Om den bara tar dåligt fast handtaget är stumt
> så är det beläggen (som är geggiga eller
> kärvar).

Kolla det här först. Beläggen känns mer troligt än luft med tanke på att det står Shimano på :-)

Rattnalle skrev:
> emmer skrev:
> -----
> > Om det är luft är handtaget segt (sviktar).
> > Om den bara tar dåligt fast handtaget är
> stumt
> > så är det beläggen (som är geggiga eller
> > kärvar).
>
> Kolla det här först. Beläggen känns mer
> troligt än luft med tanke på att det står
> Shimano på :-)

+1

Går handtaget in till styret och det är därför de inte tar, eller känns det bra i handtaget men du får ingen bromsverkan? Två olika problem, med två olika lösningar.

Använder du sprayflaska för att olja kedjan är det den första boven, det stänker och det blir en tunn hinna olja precis överallt, till exempel på bromsskivan. Detta har jag sett alltför många gånger hos folk som tror de behöver lufta sina bromsar.

Sen låter ju Cyklotekets "Livstids service" fullständigt värdelös, om inte bromsluftning är service vet jag inte vad som är.

Skitsvagt av Cykloteket, detta borde dom självklart fixa oavsett om dom själva anser att det är garanti eller ej.

Inte undra på att folk köper hojar på nätet.

eldrift skrev:
> Jag pratade med cykloteket där jag köpte den och sa att de kan
> hända med våld (om man t.ex. vurpar) eller kyla
> (Om man lämnar den ute i flera månader i
> minusgrader).

[edit: Jag glömde tillfälligt bort att det handlade om Shimano, som ju har mineralolja. Se längre ned i tråden. Så det kanske(?) inte var så tramsigt trots allt.]

Det andra påståendet är rent trams. Hade det varit sant så hade ingen vågat köra bil. Hundratals miljoner bilar och andra fordon står i minusgrader stora delar av året utan att bromsarna slutar fungera.

Om det hade berott på en vurpa så hade du ju fått ett hål någonstans och systemet hade tömts ytterligare för varje gång du tryckte in handtaget. Då hade du snabbt kommit till ett läge att du inte haft någon bromsverkan alls.

Mer troliga förklaringar på vad som hänt har du redan fått i tråden. Hade jag varit du så hade jag gått tillbaka och bett att få prata med någon som vet hur en hydralbroms fungerar.

Senast ändrad:
Aron skrev:
> Hundratals miljoner bilar och andra fordon står i
> minusgrader stora delar av året utan att
> bromsarna slutar fungera.

Fast dom har ju riktig olja.
Och det pallar inte dom tätningarna som är i Shimanobromsarna.
Fast så länge det inte är under -10 veckovis så ska till och med Shimanobromsar funka.
(Vilket alla med Citroën och "riktig" fjädring vet... :-) )

Hmm, jag tänkte slarvigt. Det är ju klart att det inte går att göra en direkt jämförelse mellan DOT i bilarna och Mineraloljan i Shimanobromsarna.

Men då innfinner sig nästa stora fråga: Finns det något vetenskapligt belägg för att a) mineraloljebromsar förstörs av kyla? b) Förlorar effekt i svenska vintertemperaturer?

Om a) är sant så skulle det innebära att alla som förvarar sina cyklar i ouppvärmda lador, kallföråd, fristående garage etc riskerar bromshaverier när som helst.

(Jag har googlat mig fram till att fryspunkten för mineralolja ligger kring -40)

Aron skrev:
> Men då innfinner sig nästa stora fråga: Finns
> det något vetenskapligt belägg för att a)
> mineraloljebromsar förstörs av kyla? b)
> Förlorar effekt i svenska vintertemperaturer?

Den blir trögflytande och tungjobbad (vilket du som nämnt kan kolla upp på något Citroënforum då deras hydraulolja till fjädringssystemet är mineraloljebaserad).

Aron skrev:
> (Jag har googlat mig fram till att fryspunkten
> för mineralolja ligger kring -40)

Just därför föredrar Kanadensiska fatbike-åkare mekaniska skivbromsar med vajrar, eftersom vinterkyla med 40 - 50 minusgrader förekommer på vissa orter med jämna mellanrum.

T skrev:
> Aron skrev:
> -----
> > (Jag har googlat mig fram till att fryspunkten
> > för mineralolja ligger kring -40)
>
>
> Just därför föredrar Kanadensiska
> fatbike-åkare mekaniska skivbromsar med vajrar,
> eftersom vinterkyla med 40 - 50 minusgrader
> förekommer på vissa orter med jämna mellanrum.

Precis då måste dom ut och cykla ;-)

RasmusH skrev:
> T skrev:
> -----
> > Aron skrev:
> >
>
> > -----
> > > (Jag har googlat mig fram till att
> fryspunkten
> > > för mineralolja ligger kring -40)
> >
> >
> > Just därför föredrar Kanadensiska
> > fatbike-åkare mekaniska skivbromsar med
> vajrar,
> > eftersom vinterkyla med 40 - 50 minusgrader
> > förekommer på vissa orter med jämna
> mellanrum.
>
> Precis då måste dom ut och cykla ;-)

Exakt, det skulle jag rekommendera användaren H. - även på vintern! ;)

Tillbaka
Topp