2 x 10 setup med fyrkantsvevlager?

David_J

Aktiv medlem
Hej Happy,

Jag har ett litet bekymmer som jag hoppas det finns tips och idéer på hur man kan lösa.

Jag vill bygga upp en HT lite modernt med en 2 x 10sp setup.
Jag är dock tyvärr av olika anledningar tvungen att hålla mig till fyrkantsvevlager. (Jag vet, "modernt" faller lite här)..
Jag har svårt att hitta komponenter till detta "på hyllan" när jag letar runt.
Nån som vet om detta går att finna och vad jag bör leta efter?

Är det kanske så att jag måste kika på ett äldre vevparti (alt mer low end) och byta ut klingorna till 10sp kompatibla?

Tacksam för all input!

Länkar mottages tacksamt.

/David

Kolla upp Middleburn, de borde fortfarande göra till fyrkant om jag inte minns tokigt.

Om inte just fyrkant är viktigt utan snarare internt vevlager så fanns xtr952 med 2-delad spider om man letade på rätt ställe, tror Middleburn gör såna spiders också. Fast då får du Octalink-vevlager och inte fyrkant

Köp ett 4-kantsvevlager med kortare axel.
Släng lillklingan.
Klart.

De "olika anledningarna" måste vara helt galna dock.

Tackar för input.
Skall undersöka Middleburn.
"De olika anledningarna" är att det skall bli en elcykel och i detta fall sitter momentsensorn i vevlagret. Tillverkaren av dessa har bara fyrkantsvevlager.. Trist.

Om man kör på alternativet (om det nu är ett alternativ men det känns som det borde funka) att införskaffa ett 3-delat vevparti för fykantsvevlager, 3 x 8 eller liknande, och ta bort lillklingan (byta ut mellan och storklingan till 10sp) hur mycket kortare skall axeln vara då? Finns det nån tumregel här att luta sig mot här?

Hit me!

Mät avståndet mellan två drev på vevarna och skaffa ett vevlager med en axellängd som är samma mått kortare.

Om du har otur så tar klingor och/eller vevar i ramen, så du bör kolla innan att det får plats.

David_J skrev:
-------------------------------------------------------
> Tackar för input.
> Skall undersöka Middleburn.
> "De olika anledningarna" är att det skall bli en
> elcykel och i detta fall sitter momentsensorn i
> vevlagret. Tillverkaren av dessa har bara
> fyrkantsvevlager.. Trist.
>
> Om man kör på alternativet (om det nu är ett
> alternativ men det känns som det borde funka) att
> införskaffa ett 3-delat vevparti för
> fykantsvevlager, 3 x 8 eller liknande, och ta bort
> lillklingan (byta ut mellan och storklingan till
> 10sp) hur mycket kortare skall axeln vara då?
> Finns det nån tumregel här att luta sig mot
> här?
>
> Hit me!

Om du är en snäll pojke o betalar portot själv kan du få ett komplett och så-gott-som-nytt Alivio-set 3X8 av mig. Alivio har fyrkantfäste.

Kolla om det är JIS eller ISO också, det kan bll svajjigt i onödan om du kombinerar fel. Stonglight, Sugino och Ta Specialities är några som fortfarande tillverkar fyrkantsvevar.

Tillbaka
Topp