2012 scott spark rc 26" eller 29"?

tobbe83

Ny medlem
Jaha då när mina gamla cyklar är sålda, dröjde det inte länge tills man sitter och dräglar på nya.
När det gäller MTB så är det bara scott som gäller, men funderar på 29" efter att ha cyklat på 26" i alla år.
Personligen tycker jag det ser för jävligt ut med så stora hjul, men jag har hört så mycket positivt om 29ers att jag skiter i hur det ser ut och börjar fundera mer och mer på det.
Nu är det kanske svårt att förklara, men om det går - Vad är och hur känns skillnaderna på 26" och 29" när man väl är där ute och sliter på stigarna. Kommer jag bli besviken?

Funderar också på en scott genius lt10'a, men det är ett annat kapitel.

/Tobbe

Prova en 29:a så får du se. Jag tror inte du kommer bli besviken. Själv kör jag på en 26:a idag och är nöjd men kommer förmodligen köpa en 29:a nästa gång.

Det finns massor med trådar som beskriver skillnaden mellan 26 och 29, men bäst är nog att prova själv.

Jo, jag har hört det. Men varför inte? Vad är det som gör det så mycket bättre med 10+10+9? Får du ett annat flyt när du cyklar, känner du av rötter och stenar mindre när du cyklar över dem?

Jag hugger in denna tråd. Skall när som helst slå till på en Scott Spark 29 Expert

Gillar den starkt.
Har dock lite funderingar.

3X10 känns overkill och tänker be dom att bygga om till 2x10. Får visserligen byta framväxel(till XT), vevparti(till FC-M785) och triggers(till XT) men i övrigt ser den trevlig ut med en vikt på 11,5kg.

Känns som om det är en ram man kan bygga vidare på och så är den snygg!

Ram: Spark Carbon BB height adjustable,
100mm rear travelBakdämpare: DT Swiss M210
Framgaffel: Rock Shox Reba 29 RL Air,
Vevparti:Shimano XT, FC-M780, Hollowtech 2, 42Ax32Ax24A
TVäxlar Bak: Shimano XT, RD-M780 SGS, Shadow Type, 30 SpeedVäxlar
Fram: Shimano SLX, FD-M660-10E, DMVäxelreglage: Shimano SLX SL-M660-10, Rapidfire Plus, 2 way release, w/gear indicator
Bromsar: Avid Elixir 5S, 180/F and 160/R mm HS1
Hjul: DT Swiss XR39 Disc,
Svart/RödÖvrigt: 11,5kg

Bilagor

• 24_Scott_Spark_20_2012__78405_zoom.jpg
    24_Scott_Spark_20_2012__78405_zoom.jpg
    52.9 KB · Besök: 48
Oakhammer, om du bara vill köra 2x10 behöver du inte "bygga om" så värst.
Det är bara att ändra ändlägena på framväxeln så kan du köra 2x10 ändå.
Sen är frågan om du tycker att utväxlingen 42/32 som jag antar är standard om du inte byter klingor på de största två dreven funkar eller inte.
Jag kör själv 1x10 med bara mittenklingan kvar men har också kört 2x10 respektive 2x9 med ett vanligt tredelat vevparti respektive reglage för 3-delat fram. Stoppskruvarna fixar biffen.

Ja det är sant, men eftersom man ändå skall köpa den ny. Så känns det bättre att få den så original som möjligt utan behöva skruva själv direkt.
Butiken kan ju ta de andra grejerna i inbyte, så jag lägger ju bara mellanskillnaden. Gillar XT gruppen också, känns mer premium än SLX.

Hur är det egentligen med geometrin på scotts 29or. Det ser ju inte ut att vara väldigt flack gaffelvinkel. Detta i kombination med långa överrör och långa kedjestag borde ju ge en hjulbas som är enorm.

Bara för några år sedan så kritiserades ju många XC-hojar för att ha flacka gaffelvinklar vilket på den tiden sas blidka nybörjare.

Jag köper nog grisen i säcken där. Men va fan, det är ju bara en cykel. Bara att köpa och testa. Scott har nog koll på det där. Detta är ju en XC hoj i första hand.

Japp, vad jag läst och de intryck jag fått. Så är 29" inget man ångrar. Har faktiskt inte läst om någon som bytt tillbaka....

oakhammer skrev:
-------------------------------------------------------
> Det skiljer tyvärr 7k, vilket är över min
> budget. Har satt 30k som max.....

synd.
dubbel synd eftersom de inte hade någon modell med shimano och nude2 dämpare, trist..

Jag har en Spark 29 pro, har tidigare inte varit helt övertygad om 29er men efter att ha cyklat ett gäng med rundor så är jag övertygad, har tidigare tyckt att 29er känts lite klumpigt men det v erkar som dom hittat väldigt rätt med geometrin för man upplever inte dom stora hjulen på det sätt jag tidigare gjort.

ZzyyxX skrev:
> Jag har en Spark 29 pro, har tidigare inte varit
> helt övertygad om 29er men efter att ha cyklat
> ett gäng med rundor så är jag övertygad, har
> tidigare tyckt att 29er känts lite klumpigt men
> det v erkar som dom hittat väldigt rätt med
> geometrin för man upplever inte dom stora hjulen
> på det sätt jag tidigare gjort.

mm har sett din, den väcker ganska mycket ha-begär..
har tyvärr redan lagt ut på tok för mycket detta år på cykel så en ny fs får vänta till nästa höst, men kanske kan plocka upp en pro eller en expert på någon bra rea då

edit:
intressant att du upplever det så, har tittat lite på geometrier och de verkar ju byggda med en kort hjulbas vilket ger den effekt du beskriver. suget blev ju inte mindre..

Senast ändrad:
ZzyyxX skrev:
> Du får köpa min i höst :o)
>
> Dom har träffat riktigt rätt får leta efter 29
> känslan gör att hitta den.

alltså, så satans stor skillnad ær det inte på 26 o 29, jag har haft några stycken och visst de går som raketer øver stenar och røtter men, Spark 26" har 120mm dämpning och lär fungera grymt bra i den hallänska miljön speciellt runt Falkenberg. jag kör själv en 29er har i år haft både specialized, cannondale och lynskey kør en del grus och ganska teknisk åkning. en 29er HT är ett mellanting mellan en fulldämpad och en hardtail, men t ex för mig så tycker jag det är lite klumpigt ibland samtidigt som de flyter otroligt bra andra gånger. i spurter verkar dock 26" flyga fram, dock går det fint och hålla uppe trycket bättre på 29ern.

kanske du helt enkelt skulle køpt en Scott Scale 29er och en cannondale Claymore istället för genius LT vad du nu ska ha den till i ätran:-)

Var inne och kollade på Scale expert för att se färgen. Så snygg oxh så blev jag glatt överaskad av att det var Integrerade vevlager i ramen.
Bestämmer nog mig i veckan....som en julklapp till mig själv!

Kaptenen: Jag har lagt ner spark tankarna. Nu är en Scale rc 29er beställd, kommer någon gång i mars. Passar nog bra här på vishan.

oakhammer skrev:
> Leverans.......Juni.....Scheisse!!!

scott verkar ha sega leveranser överlag nu, som de där stackarna som beställer en foil, och så är det knas delux och ingen får träna på den innan VR verkar det som.. haha säger jag

Juni?? Är det så jädra galet med leveranstiderna.. Bara de inte har plussat på några veckor på min.
En jobbarkompis beställde en Canyon 29a för två veckor sedan, då var det leverans v.10. Har nu ändrats till v.15.

Så det är nog inte bara Scott som släpar efter.

Grannen skrev:
> oakhammer skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Leverans.......Juni.....Scheisse!!!
>
>
> scott verkar ha sega leveranser överlag nu, som
> de där stackarna som beställer en foil, och så
> är det knas delux och ingen får träna på den
> innan VR verkar det som.. haha säger jag

nu? sådär är de ju nästan varje år, i alla fall i vissa storlekar o modeller.

Jensen skrev:
> Grannen skrev:
> -----
> > oakhammer skrev:
> >
>
> > -----
> > > Leverans.......Juni.....Scheisse!!!
> >
> >
> > scott verkar ha sega leveranser överlag nu,
> som
> > de där stackarna som beställer en foil, och
> så
> > är det knas delux och ingen får träna på
> den
> > innan VR verkar det som.. haha säger jag
>
>
> nu? sådär är de ju nästan varje år, i alla
> fall i vissa storlekar o modeller.

god jul då?

Jobbigt att leta julklapp över hela sverige. Såg att cykloteket hade en storlek large iförsig. Men nu vågar man ju inte sälja sin innan man har en ny hemma.....

Kanske man skall vänta och se vad för 29er som dyker upp i vår. Konstigt att de tar sån tid på sig att leverera cyklar, men norden är väl en lilleputt marknad.

Ähhh, jag beställde en. Får se det som en långsiktig investering. Vad är 6mån då......

Testar min lokala LBS. De har varit suveräna hittills med mina önskemål.

Så god jul till mig själv! Hoppas presenten kommer till midsommar!

Antagligen tjänar dom kinesiska kolfiberfabrikerna bättre på att säja ramar direkt till slutkunder på ebay för 400 dollar styck, så dom har prioriterat ner leveranserna till dom stora cykelmärkena. ;)

smart o gå på scalen,

eh scott har väll fullt upp o sälja ut sig till xxl...

viktuppgifterna kan ni åtminstonde ta med en nypa salt på den där xt hojen.

Lingon skrev:
> Antagligen tjänar dom kinesiska
> kolfiberfabrikerna bättre på att säja ramar
> direkt till slutkunder på ebay för 400 dollar
> styck, så dom har prioriterat ner leveranserna
> till dom stora cykelmärkena. ;)

eller så äre scott som inte vågar beställa tillräckligt många, för att riskera stå med grejer över

Nu var förskottsbetalningen(10%) gjord och nu börjar nedräkningen. En bild till va ;)

Bilagor

• scott spark 2012.jpg
    scott spark 2012.jpg
    58.3 KB · Besök: 56
den här landade i mitt garage i början av november och har sedan dess gjort några osedvanligt charmerande avtryck i framförallt terrängen runt lugnet i falun. glädje är total och hjulen stora, -köp den idag, den kanske inte kommer förrän till sommaren.

Bilagor

• scott scale pro 29.jpg
    scott scale pro 29.jpg
    54 KB · Besök: 48
Du saknar en dämpare ;)

Jäkligt fin. Scale är grym, men jag går aldrig tillbaka till HT igen. Alla mina problem med tygg försvann när jag bytte till FS. Det passar mig helt enkelt.

grejen för mig är att jag var helt inställd på att konvertera mig själv till heldämpat vid nästa cykelbyte, men efter att ha fått möjlighet att testa ett antal storhjulingar, både ht:s och fs:s, vid evalds mtb´s testdag på kinnekulle insåg jag att ht 29-tummare bäst passade mina behov. hallelujamoment!

Kaves skrev:
> har forskat lite i Scotts sega leveranser efter
> lite dålig info från WW's forum.
> tydligen så har foilarna blivigt lite efter i
> produktion pga att sadlar sjunker. vilket visade
> sig orsaka något av en oro och samtliga ramar har
> kollats och förseningen ett faktum, sen hörde
> jag något mer, men det vågar jag inte tro på
> och anser vara en fabrikation av sanning och det
> tänker jag inte sprida öppet

vadå? att en hade fått en spricka vid sadelinfästningen? eller att de fått designa om ramen pga. att sadelklämman inte riktigt klämde åt tillräckligt för att hindra stolpen från att glida ner på vissa exemplar :D detta var alltså foil som det syftas på. sånt här kan hända alla företag, stora som små. men scott har haft problem me att leverera vissa hojar 2-3 år nu, även utan sånna här problem me att göra om en konstruktion

Senast ändrad:
oakhammer skrev:
> Nu var förskottsbetalningen(10%) gjord och nu
> börjar nedräkningen. En bild till va ;)

fint, du kommer få sjukt kul på den där

Tillbaka
Topp