2024-2025 UCI Cyclocross

2024-2025 UCI Cyclocross
Men vad är definitionen på ftp då? Annat än gneta runt i en timme ungefär? Liggandes nära max hela tiden?

Den enda andra sporten jag kan direkt jämföra cx med är halvmaran. Tempolopp är tex oftast kortare och med längre stigningar, osv, osv

Jag tror vi nog missförstår varandra om vad som menas med ftp men jag får väl upprepa mig.

Cykla jättefort i en timme är en nisch och en av dem som är överlägset bäst där är MvdP
Effektmässigt (FTP) varierar det oerhört under hela loppet. Mycket på, av, på av. Pulsmässigt (THR) varierar det endast några slag över och under tröskelpulsen. Iallafall för egen del där syreupptag är den begränsande faktorn.

2024-2025 UCI Cyclocross
Vilken dominant helg för Alpecin-Premier Tech och Fenix-Premier Tech, alla pallplatser båda loppen för herrarna och dubbelvinst för Puck i damernas.

2024-2025 UCI Cyclocross
Har Mvdp ändrat sin fysiska profil eller bara ändrat taktik?
Förr stack han iväg som en raket i starten och ledde med 50m in i första böjen.
Nu "nöjer" han sig med att ligga runt sjätte plats några varv innan han bestämmer sig för att köra o försvinna i fjärran.

2024-2025 UCI Cyclocross
Jag tror att han numera kör tävlingarna som en del av sin träning inför vårklassikerna snarare än att ha fullt fokus på att vinna. T ex i Benidorm körde han 3h landsväg före tävlingen.

2024-2025 UCI Cyclocross
VM i Hulst i full gång. Kul bana. Herrarnas U-23 lopp blev riktigt bra.
Guld till Aaron Dockx Belgien. Ännu en grym CX-talang för Alpecin. Fick jaga fransmannen Aubin Sparfel som gick tidigt länge innan gick om. Punkteringen i olyckligt läge hjälpte också förstås, men han såg ut varit den starkaste även utan det.

Snart dags för Elitdamerna. Rätt öppet nu med Brands mindre bra form på sistone, och Alverados och Pucks stigande dito.

2024-2025 UCI Cyclocross
Hon var för bra ändå Brand för göra det riktig spännande. Även om Pucks vurpa ev kanske gjorde det lättare än varit utan. A Full pott på pallen för de oranga igen.

2024-2025 UCI Cyclocross
Ja det ju ungefär så spännande som väntat när gäller guldet. Men alltid ett vackert se MvdP dominera i CX. Inte för det var någon tvekan innan heller, men nu har han ju definitivt skrivit in sig som den störste någonsin.
Spännande kamp om silvret. Men börjar bli många gånger Nuys tappat en kamp om placering pga ett sent tekniskt misstag.

2024-2025 UCI Cyclocross
Man borde precis som när nån springer in med en fackla till OS, ha nån som åtminstone symboliskt springer in med lite sand till cxvm.

2024-2025 UCI Cyclocross
Man bygger efter de förutsättningarna som finns på platsen och Hulst ligger inte direkt vid stranden. Det var iallafall tur att det kom lite regn, så det blev lite tekniskt även om det inte var djup lera.
Jag har uppfattningen att de lägger upp några lastbilsflak med sand om de vill ha en sandfålla, men det blir ju inte samma längd, eller volym, som där det faktiskt finns sand sen innan.

2024-2025 UCI Cyclocross
Jag har uppfattningen att de lägger upp några lastbilsflak med sand om de vill ha en sandfålla, men det blir ju inte samma längd, eller volym, som där det faktiskt finns sand sen innan.
Ja, man kan göra det, men jag tycker iallafall det är roligast om man utgår från de lokala förhållandena. Då får olika banor olika karaktär. Sedan skall man förstås undvika att lägga banor där det inte passar alls, som EM-banan i Silvelle för några år sedan som bara var leråker.

Tillbaka
Topp