20X4.0 däck med 20X4,2 innerslang är konstigt

Så här blir det med mitt nya däck. Var innerslangar med till däcken men de passar inte. Går på framhjulet med orginal innerslangen som är 20X4,2 men med den medföljande 20X4.0 blir det som på bilden. Tyvärr är original slangen till bakdäcket för trasigt för att laga men testade att laga och då poppade inte däcket ur men kom ju bara 1 km. Fick bära hem cykeln sedan. Det var kämpigt kan jag tala om men däcket höll sig på plats så nu vet jag vad problemet beror på. Inte däcket det är fel på, bara innerslangen. Men hittar ingen som säljer 20x4.2 slangar. bara 20x4.0

däck3.webp

Något är konstigt här…

En smalare slang (4.0” istället för 4.2”) bör väl inte kunna kränga av däcket?

Även en felaktig storlek borde inte kränga av däcket om inte däcktrycket är *väldigt* högt.

Jag skulle vara otroligt nojig att det skulle hända vid hög fart och dåligt läge (t.ex. i biltrafik) och orsaka en rejäl olycka om jag inte hittade en bättre förklaring än att slangen var 5% fel. Slangar är väldigt flexiga generellt sett så storleksangivelserna är inte så exakta…

Har du helt rätt däckdimensioner för fälgen?

Vad är ERTRO-måtten på gamla vs nya däcket?

Är kanttråden på detta däck skadat i frakt (vikt kraftigt vid packning trots att däcket inte har vikbar kanttråd?) eller pga att du har pumpat alldeles för högt tryck? Isåfall är det bara att kassera däcket.

Vilket är det maximala trycket du pumpat med detta däck?

Finns det skador på fälgen?

Det där borde inte ske, så något är lurt!

Jag tolkar ditt foto nu när jag kollar igen som att du hade tidigare CST BFT 20” och håller nu på att byta till ett annat däck med bruna däcksidor och som ger dig dessa problem.

Vad är det mer exakt som du köpt och varifrån?

Håller med om att det inte kan bero på slangen.
Kolla också däck dimension, det finns flera varianter av 20” har jag för mig, dvs olika ETRO. Kolla tabellen en bit ner på denna sida https://www.sheldonbrown.com/tire-sizing.html
Om däcket är av på pappret rätt storlek kan det ändå bli sådär ibland om man monterar snett, dvs att en del av däcket sitter för långt in i fälgen och en annan del för långt ut, kolla att det ser helt jämnt ut innan du blåser upp det sista. Mina Nokian vinterdäck på pendlarhojen är så, det kan bli snett, men får man bara på dom så funkar det hela vintern och har gjort så i över 10 år.

Om däcket är av på pappret rätt storlek kan det ändå bli sådär ibland om man monterar snett, dvs att en del av däcket sitter för långt in i fälgen och en annan del för långt ut, kolla att det ser helt jämnt ut innan du blåser upp det sista. Mina Nokian vinterdäck på pendlarhojen är så, det kan bli snett, men får man bara på dom så funkar det hela vintern och har gjort så i över 10 år.
Du hade rätt. Fungeraade. Lite långsamt svar av mig men tog ett tag för mig att kunna logga in igen efter lite detektivarbete.

Tillbaka
Topp