25 vs 21mm fälgbredd (18 vs 15 inner), hur mycket bredare blir ett par 25mm däck

InlineOla

Aktiv medlem
25 vs 21mm fälgbredd (18 vs 15 inner), hur mycket bredare blir ett par 25mm däck
Hallå ja,

Tänkte utföra lite konstgjord andning på landsvägshojjen o köra den nåt år till. Bakhjulet har sett bättre dagar, speciellt efter förra årets cykelskovurpa i trappen...

Hursomhelst, har idag ett par gamla Campa Eurus hjul med 21mm ytterbredd, 15mm innerbredd. Funderar på att kitta upp mig med ett par eleganta Kinahjul med 25mm ytterbredd, 18mm inner...och nu till själva frågan: Hur mycket bredare kommer ett par 25mm däck bli på de nya fälgarna? Har inte jättemycket plats i gaffelklykan, ca 4-5mm per sida. Med mina nuvarande fälgar är 25mm däcken (GP5000) ca 24mm breda. Bonusfråga; Hur mycket frigång behövs mellan däck o gaffelben? Kanske svårt att svara exakt på dessa två frågor men även killgissningar tas tacksamt emot.

20210312_103700.jpg
20210312_103752.jpg

Senast ändrad:
Varierar beroende på däckmodell. Fälgens yttermått har dock ingen relevans annan än indirekt, det är givetvis fälgbanans inre bredd som spelar roll.

Grand Prix 4000 som det ser ut att vara på bilderna brukar svälla rejält på bredare fälgar. På mina Farsports kolfälgar med 18,5 mm innerbredd blir GP4K 700Cx25 verklig bredd cirka 28 mm.

Vet inte om nyare Grand Prix 5000 är mer true to size eller lika samma…

Varierar beroende på däckmodell. Fälgens yttermått har dock ingen relevans annan än indirekt, det är givetvis fälgbanans inre bredd som spelar roll.

Grand Prix 4000 som det ser ut att vara på bilderna brukar svälla rejält på bredare fälgar. På mina Farsports kolfälgar med 18,5 mm innerbredd blir GP4K 700Cx25 verklig bredd cirka 28 mm.

Vet inte om nyare Grand Prix 5000 är mer true to size eller lika samma…

Jo. Stor skillnad mellan gp4ks2 gp5k. 5k är betydligt smalare vid samma nominella bredd. På mina hjul och mina exemplar skiljde det 2mm.

OK, det är GP 5000 däck som sitter på. Kan såklart tänka mig andra däck men kört på 4000/4000S2/5000 senaste 10 åren. Tanken va väl 25mm GP5000 däck framöver.

Jag hade nog fegat ur och gått över till 23mm däck med bredare fälgar. Det går nog precis med 25mm med raka och väldishade hjul, men liiiite mer marginal tycker iaf jag känns tryggt. Du kan ju testa med befintliga däck när du får hem nya hjulen och blir det för trångt får du väl köpa 23or då? Det KAN ju också vara så att det fungerar med 25 bak men bara 23 fram - det går utmärkt att köra så också.

Jag hade nog fegat ur och gått över till 23mm däck med bredare fälgar. Det går nog precis med 25mm med raka och väldishade hjul, men liiiite mer marginal tycker iaf jag känns tryggt. Du kan ju testa med befintliga däck när du får hem nya hjulen och blir det för trångt får du väl köpa 23or då? Det KAN ju också vara så att det fungerar med 25 bak men bara 23 fram - det går utmärkt att köra så också.

Hm, ja det är ju en möjlig taktik, bak får jag lätt plats med bredare däck. Andra alternativet är att gå på samma tillverkares 23mm fälgar och köra 25mm däck men de hjulen känns lite "budget".

Hm, ja det är ju en möjlig taktik, bak får jag lätt plats med bredare däck. Andra alternativet är att gå på samma tillverkares 23mm fälgar och köra 25mm däck men de hjulen känns lite "budget".

Jag körde med 28 bak och 25 fram på en cykel tidigare. Fungerade utmärkt och eftersom det ofta ligger lite mer vikt på bakhjulet så ger ju det mer rullmotståndsmässigt att kunna ha lite bredare bak tänker jag.

och det oerhörda ökade luftmotståndet;)med 25 vs 23 gör mindre skillnad bak, som ju går i lä och/eller turbulent luftflöde oavsett.

en nackdel med olika däck fram och bak är att man inte kan byta hursomhelst mellan dem. på en pendlare vill man t ex ha minst slitet bak för det är mindre känsligt för punktering. men på mtb och racer vill man snarare ha mest slitet bak, för det rullar bättre. och på mtb vill man alltid ha fräscht gummi fram.

det kan också vara närmast svårt att slita ut ett framdäck innan gummit torkar.

typ.

Tillbaka
Topp