25 vs 28 Racerdäck?

LilleB

Medlem
25 vs 28 Racerdäck?
Har köpt en Merida cx 500 och ska sätta på racerdäck. Jag väger ca 95, innerbredden på fälgen är 17 mm. Är novis på landsvägscykling men tänkte genomföra klassikern 2021, mao skall jag cykla Vätternrundan.. Vilken däckbredd är att föredra? (jag förstår att cykeln inte är den optimala, men jag är jättenöjd med den och den är köpt för att ha ett liv efter VR också, så inget cykelbyte aktuellt!) Så 25 eller 28 mm?? "Novisfinländaren"

25 vs 28 Racerdäck?
Har köpt en Merida cx 500 och ska sätta på racerdäck. Jag väger ca 95, innerbredden på fälgen är 17 mm. Är novis på landsvägscykling men tänkte genomföra klassikern 2021, mao skall jag cykla Vätternrundan.. Vilken däckbredd är att föredra? (jag förstår att cykeln inte är den optimala, men jag är jättenöjd med den och den är köpt för att ha ett liv efter VR också, så inget cykelbyte aktuellt!) Så 25 eller 28 mm?? "Novisfinländaren"

Båda fungerar. Eftersom du är förhållandevis tung äe nog 28 ett bättre val för dig. Köp bra däck

25 vs 28 Racerdäck?
Jag bytte precis från 23mm till 28mm och är helnöjd. Upplevde 23 mm som väldigt stötiga medans 28orna suger upp ojämnheter bättre.
Jag köpte Specialized s-works turbo som var nedsatta i pris på cykloteket. Märker ingen skillnad i rull på de två storlekarna.

25 vs 28 Racerdäck?
Jag bytte precis från 23mm till 28mm och är helnöjd. Upplevde 23 mm som väldigt stötiga medans 28orna suger upp ojämnheter bättre.
Jag köpte Specialized s-works turbo som var nedsatta i pris på cykloteket. Märker ingen skillnad i rull på de två storlekarna.

Ja mina händer har slutat somna och bli konstiga av vibrationerna sen jag gick upp till 25 och längre luft

25 vs 28 Racerdäck?
Låter fint, har du 17 mm innermått på fälg också?

25 vs 28 Racerdäck?
25 vs 28 Racerdäck?
Även om det är viktigare att däcken är bra än att de är breda bör du i så fall I så fall följa rådet i #8

GP5000 i 32mm är både bra och komfortabla.
Continental GP5000 32mm 36,75 €
Finns även som slanglöst: Continental GP5000 TL 32mm 47,26 €
Det finns även ännu bredare, bra och komfortabla däck, tex René Herse 700c tires
Ok, intressant! Tänkte gå på just Conti GP 5000, fast 28:an. Funkar det bra att lägga 32 på 17mm innermått på fälg?

25 vs 28 Racerdäck?
Även om det är viktigare att däcken är bra än att de är breda bör du i så fall I så fall följa rådet i #8

GP5000 i 32mm är både bra och komfortabla.
Continental GP5000 32mm 36,75 €
Finns även som slanglöst: Continental GP5000 TL 32mm 47,26 €
Det finns även ännu bredare, bra och komfortabla däck, tex René Herse 700c tires
Men snart kommer det väl någon fälgbromsracercyklist och hävdar att 28 mm rullar sååå mycket snabbare än 32 mm. :geek:

25 vs 28 Racerdäck?
Men snart kommer det väl någon fälgbromsracercyklist och hävdar att 28 mm rullar sååå mycket snabbare än 32 mm. :geek:

Rent personligen hade jag gärna sett att de funnits som 30mm istället. Eller med andra ord ungefär lika breda som 4k i "28 mm". Nu är ju 5k, ge och ta lite, u ngefär som 4k "25 mm".

Men men. Jag kör på med 25mm 5k - för det är snyggare med däck och yb på fälg som blir slätt. Och sen är jag så pass lätt att det fungerar bra utan genomslag trots bekvämt tryck. Är man tyngre, hsr sämre status på vägarnas slitytor är vikten av bredare däck större.

25 vs 28 Racerdäck?
Rent personligen hade jag gärna sett att de funnits som 30mm istället. Eller med andra ord ungefär lika breda som 4k i "28 mm". Nu är ju 5k, ge och ta lite, u ngefär som 4k "25 mm".
Det beror till stor del på vilka fälgar de är monterade på
Mina GP4k S II 28mm monterat på en 18mm (17,9mm) fälg mäter i verkligheten >31mm
GP4000S2_28_LB_55.jpg

Mina 28mm Conti GP5000 (för slang) mäter på samma fälg under 29mm
GP5k_28mm_LB_18c_aug.jpg

Är man tyngre, hsr sämre status på vägarnas slitytor är vikten av bredare däck större.
+1
I det här fallet har ju TS en cykel som är gjord för däck >30mm och prioriterar komforten
Komforten är prio i början.

25 vs 28 Racerdäck?
Det beror till stor del på vilka fälgar de är monterade på
Mina GP4k S II 28mm monterat på en 18mm (17,9mm) fälg mäter i verkligheten >31mm
Visa bilaga 420436

Mina 28mm Conti GP5000 (för slang) mäter på samma fälg under 29mm
Visa bilaga 420437

+1
I det här fallet har ju TS en cykel som är gjord för däck >30mm och prioriterar komforten

Det är en lätt djungel det där med däcksbredder på olika breda fälgar. Men som sagt - 32mm varianten kan säkert bli bra för TS. Känns bara oartigt att säga det då man i linje med tidigare kommentar verkar antyda att TS vore... lite mullig.

Men men.

25 vs 28 Racerdäck?
Däckbredd är verkligen en jävla djungel. Det är intressant att den reella bredden på däck numera krymper (pga bredare "normalfälg") vilket tydligt åskådliggörs av Continentals skifte mellan GP4000 och GP5000, så min gamla käpphäst att man borde mäta den "platta" bredden på ett däck (bead-to-bead, som cykelamerikanskan kallar det) verkar ha fått liiiiite fäste hos vissa återförsäljare. Nu tror jag inte att en surgubbe i ett litet fiskeläge strax söder om polcirkeln har makten att påverka Big Tire i nämnvärd utsträckning att ändra sitt sätt att mäta, men...

Tillbaka
Topp