26 eller 27,5"

Päär

Medlem
26 eller 27,5"
Tjena,

Håller på att leta cykel till sonen som snart fyller 12.

Han vill mest köra downhill, men hemmabacken har bara öppet en gång i veckan och ligger en liten bit bort så han kommer säkert cykla en del stig/enduro också.
Han är ca 150 cm, bör vi satsa på en 26" eller 27,5" tycker ni?
/ Pär

26 eller 27,5"
vuxencykel i small. Gärna 27.5 eller mullet om det är utför.
Definitivt inte 26 eller junior 27.5

EDIT. Mullet eller 29 har ju fördelen att det mesta passar på nästa cykel.
Tack för ditt svar Jonte!
Hur ska man tänka kring dämpare, när det är barn/ungdomar som inte väger så mycket?

Kan man tänka att det räcker med 140-150 mm slag? Eller bör man ha lite mer för att det ska funka bra för downhill som är det han tycker är roligast?

26 eller 27,5"
Jag vet inte hur behovet av slag påverkas av att det är ett barn men det är svårt att får att funka om man väger för lite. rebound blir gärna långsam vid lågt tryck.

Enduro måste väl räcka men 150 eller 170 slag är frågan. Om det gäller park så uppskattas kanske 170mm.

Det är down country som cyklas hemma så har inte fördjupat mig i barn-DH.

26 eller 27,5"
Tack för ditt svar Jonte!
Hur ska man tänka kring dämpare, när det är barn/ungdomar som inte väger så mycket?

Kan man tänka att det räcker med 140-150 mm slag? Eller bör man ha lite mer för att det ska funka bra för downhill som är det han tycker är roligast?

Det berör mycket på vilken typ av DH han kör. Men om det ska cyklas stig också skulle jag inte har mer än 150 mm slag.

26 eller 27,5"
Nej tävlas i riktig downhill kommer det nog inte göras. Mestadels maskingrävda leder hittills med mycket hopp, säkert mer stök vart det lider. Men just nu en bra cykel att ha skoj på på många olika sätt även om fokus är nedför så snart som möjlighet ges.
Tack för råd!

Tillbaka
Topp