26" MTB / glapp i hjullager

Herr Thomas

Aktiv medlem
Jag har en gammal 26" MTB som lever ett hårt liv som vinterpendlare. Framhjulet (Shimano) har börjat glappa i hjulagret. Jag har provat att spänna åt lagret men glappet kvarstår.
Är lagerbanorna nedslitna och det är bara att kasta hjulet?
Eller kan man byta kullagren och få bort glappet?

Det låter konstigt. Är du säker på att du skruvat åt lagret korrekt?

Även dålig lager brukar gå att få glappfria, men de rullar då illa och man har sönder dom med för högt tryck... Bättre köra med lite glapp.

Om du ändå är där och justerar kan du kanske kosta på dig att inspektera lagerbanor och fett. Shimano brukar inte gå att byta lagerbanan i navet på har jag för mig. Men kulor och konor kan du byta lätt.

det är nog som ovan skrivna inlägg. Plocka isär helt och rengör kulor, konan och lagerbanan. Det syns tydligt om lagerbanan/konan slitits och då är det som beskrivet att kullager och kona kan bytas men lagerbanan är inte bytbar dvs skrot...
Vinterpendling kräver lite dedikerat underhåll med extra fett på utsatta lager för att förhindra det djävulska saltet/gruset/slasket att tränga in och rosta skiten ur lagret.....
lycka till
/C

Lagerbanan brukar väl vara en itryckt skålad "plåtbit"? Är det någon som tryckt dit den går den att ta bort och byta ut.
Sedan är det ju frågan om man lyckas få tag i någon ny.

Tillbaka
Topp