27.5+ i praktiken!

27.5+ i praktiken!
fred_sv sa:
Makten sa:
larsaw skrev:
-------------------------------------------------------
> Fick just ett tips från "min" ramtillverkare att
> min nuvarande 29FS sväljer 27,5x2,8" räknas det
> som +size?
> Nu är ju cykeln och framför allt fälgarna nya,
> men när jag bucklat till dom framöver (ska strax
> ner o mangla dom i alperna...) så kanske man
> skulle konvertera till +size :)

Skulle tro/påstå att diametern blir rätt mycket mindre än 29-tumsfälgar med någorlunda normala däck. Således lär din vevlagerhöjd sjunka en betänklig skvätt.

Jämförde precis 29" NN 2.25 med 27.5 NN 2.8. Ca 10mm skillnad

Vad händer när du sätter dig på cykeln? Jag gissar att däcken kommer sagga lite olika mycket

27.5+ i praktiken!
Mätte aldrig med belastning. Kan tänka verkade inte sjunka ihop så mycket mer än mitt magicmary 2.35
Skall sitta i en OnOne codeine 29" med 150gaffel. Så de 10mm i förlorad BB höjd kompenseras hälften med 10mm längre slaglängd fram än orginal.

27.5+ i praktiken!
Klavikel sa:
Oj. Inte mer??
Nu har jag inte räknat ut vad 0.55" är i mm men visst låter lite konstigt att det bara skiljer 1 ynka centimeter...
Inte mkt till plus egentligen. 2.25 är ju värsta XC-däcket.. Typ CX =0)

Tänker du inte fel? plus däcket sitter ju på 27.5 tums fälgen och blir nästan lika stor som NN på 29 tummaren då. ;)

27.5+ i praktiken!
Ibis menar på att en 29/27.5 kombo är fel, de har mätt och fått omkretsen på 27.5+ att vara samma som 27.5 med en 2.3/2.4 däck. Det med de däckstryck du kör för de olika komborna och specifikt NN och något däck till. Så, de kör 27.5/27.5+ kombo. på sina mojos.

27.5+ i praktiken!
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Codeine 29" 150mm pike
DT M1700 Spline2 27.5" rims
Nobby nick 27.5 2.8

27.5+ i praktiken!
Tja, tillslut blev också min Sobre DAD med 27,5+ i form av trailblazer 2.8or på FunWorks Trailride 35. Vad än all internetcykling säger tycker jag det blev grym skillnad på hojen jämfört med NNs 29x2,35. Det ÄR bredare däck. Luftkammaren ÄR en hel del större. Det GÅR att köra mycket lägre däcktryck. Cykeln blev helt klart roligare och flytigare. Dock är diametern på hjulen något mindre än 29or.. Det är inte mycket utrymme kvar i SIDen, men det funkar. Tveksamt om det går på 3.0. Baktriangeln tror jag kan fixa det...

image.jpeg

27.5+ i praktiken!
Wåhlis sa:
Klavikel sa:
Oj. Inte mer??
Nu har jag inte räknat ut vad 0.55" är i mm men visst låter lite konstigt att det bara skiljer 1 ynka centimeter...
Inte mkt till plus egentligen. 2.25 är ju värsta XC-däcket.. Typ CX =0)

Tänker du inte fel? plus däcket sitter ju på 27.5 tums fälgen och blir nästan lika stor som NN på 29 tummaren då. ;)

Kan mycket väl hända, jag tolkade det som att det var bredden som jämfördes och inte höjden.
Kul att folk laborerar iaf.
Jag tror att lätta midfat-plusdäck kommer finnas ett bra tag.
Gärna nåt 2.5-2.6" med bra casing så man slipper noja över clearence eller sladdrigt och punka.

27.5+ i praktiken!
@fred_sv hur går den? har funderat i samma banor =)
köpte du separat kassett eller flyttade du den? antar att du har kvar dina 29" hjul?

27.5+ i praktiken!
Kassetten flyttade jag över. Har inte hunnit prova nya fälgarna då jag inte varit hemma, men dom är färdigbyggda å riktade. 29e hjulen är återställda till sina 9mm QR nav. Då dom används på min xc hoj.
Kommer rapport när jag provkört?

27.5+ i praktiken!
image.jpeg

Dom passa som en smäck??. Har bara rullat runt kring huset ännu men det känns bra. Skall bara byta en bussning i bakdämparen så är det nästan klart.

27.5+ i praktiken!
Är det där light-bicycles asymmetriska 33.6/40mm fälgar? Jag satsade själv på ett par sånna och har nu kanske avverkat 40mil med dom. Grymt nöjd med kvalitén och 2.8" däcken gör sig riktigt bra till den storleken. Trodde man skulle få lite väl mycket "ballong" effekt på däcket när jag gick från 40/45 fälgar, men icket!

27.5+ i praktiken!
Då är man snart tjockhjulad igen. Skönt att slippa Schwalbe däcken den här gången;)

Bilagor

• image.png
    image.png
    55.1 KB · Besök: 29
27.5+ i praktiken!
Första provrundan körd.
+ Rullar lätt (kändes lättare än mina 27.5 HAsse 2.35ts)
+ Grymt grepp i alla lägen, går att lägga ned djupt med bibehållet grepp.
+ Fjädringenvägen kändes ännu längre.
- mycket gyroeffekt
- mycke av Fatbike känsla men med dämpning och absorbering av underlaget.
- lite tungstyrd å tågkänsla.

Sammanfattning. Trotts bara 2.8or kändes däcken väldigt stora och mycket traktorkänsla, rullar på bra å greppar grymt, inget jag skulle vilja köra nån endurotävling på men som vår/vinter/höst cykel här hemma på de blöta/leriga stigarna blir den nog grym.

27.5+ i praktiken!
Kör strax under 1kg tror jag, pumpen är inte jättepålitlig. Har ej cyklat på den så mycket med + hjulen då en av fälgarna paja i ekerhålet så jag fick vänta på en garantifälg. Tröttnade på väntan å lagade fälgen själv och ekrade upp det igen, när hjulet var klart kom den nya fälgen ?

Den känns som en 29 över småhinder men rötter osv känns knappt jämfört med 29 hjul?

27.5+ i praktiken!
Tillbaka
Topp