27,5" vs 29"

AndersJB

Aktiv medlem
27,5" vs 29"
Har grunnat och funderat länge på om jag skulle prova 27,5" hjul på min Scott Genius.
Har väl egentligen inte "problem" med 29",men alltid kul att prova nya saker som självklart gör mej snabbare och uthålligare som alla nya prylar man köper gör,eller hur?

Skämt åsido,hur stor skillnad blir det?
Gillar ju lite "kvicka" 2-hjulingar,om det fladdrar lite i styret bekymmrar mej inte.
Kör ju mest skogsstigar,gärna där det går att stå på,men ingen Stravaraket på något sätt,utan mer som man kör Enduro med Mc.
Farten är det som är grejen....fort mellan stock och sten,gärna nerför,och det är där jag stundtals känner att jag skulle vilja ha mer rapp respons utan att behöva byta hoj.
Geniusen är jag jättenöjd med,men man vill ju alltid uppgradera. :giggle:

Så....är det värt att köpa t.ex ett par nya DT-Swisshjul,eller är det mest placebo,som en medelålders glad skogscyklist egentligen inte märker skillnad på?

27,5" vs 29"
För det fartfyllda du beskriver tycker jag 29” låter mer rätt. Jag har kört alla vanliga storlekar och skillnaden är liten, men just förmågan att få med farten på snabbare partier upplever jag bättre med stora hjul.

Du ska inte ta och köpa ett par lätta finhjul? Låg roterande vikt tycker jag kan göra att en hoj upplevs rapp, men det är väl lite vad man lägger för värdering i ordet.

27,5" vs 29"
Köp ett 27,5 bakhjul och prova mullet! Leta ett begagnat eller du kanske har en kompis som lånar ut ett åt dig! Jag upplever att jag får runt cykeln lättare med mullet, kanske placebo men den annars rätt döda endurosläden blir lite mer lekfull och roostar fint när man vill ?

27,5" vs 29"
Stort Tack för input!!
Som jag sa,är ju nöjd med den som den är egentligen,men är ju skadad och vill prova andra prylar ifall det blir "roligare"!
Har ju koll på K&S,vill ju helst köpa beg bara för att testa,så kommer ha koll och se vad som dyker upp!
Och Flipchip finns det på den,är ju gjord för att köra antingen 27,5 och 29.

Tillbaka
Topp