28-ekrat

Rumpestumpen

Ny medlem
28-ekrat
Dags för mörka vindterkvällar och därmed även hjulbygge.
Har fastnat för ett 28-ekrat alternativ denna gång och undrar lite över gången i bygget. Hittar inget speciellt i byggtips på just 28-ekrat. Någon annan som har koll på läget. Är tillvägagångssättet lika med 32- eller 36-ekrat. Eller blir det till att utnyttja även mörka nätter till att pröva sig fram?

28-ekrat
Det ska inte vara någon skillnad såvitt jag vet. Är det till lvg du bygger med 28 ekrar? För jag har lite svårt att tänka mig att mtb klarar så få ekrar. Det blir för hög belastning på varje eker.

28-ekrat
Japp det är ett lvg-hjul. Har planer att även bygga ett MTB-hjul med 28 ekrar (lätt xc). Tror inte det skall vara några problem. Finns ju ett flertal fabrikshjul med färre ekrar än så.

28-ekrat
Johan S: mina mtbhjul är 24ekrade. Formula Xero, med de årets lättaste skivnaven sas det. Värsta är med de hjulen är att de är väldigt svårt att byta fälg eftersom det inte finns några fälgar med 24 ekrar vad jag vet.

Lycka till med bygget.

28-ekrat
Rumpestumpen (vilket nick:wow!) och cerro: Det är inte fabrikshjul ni avser nu? Fabrikshjulen kan inte jämföras med självbyggehjul. Jag har själv ett 20-ekrat lvghjul.

28-ekrat
Jag kör med 28 håls på min cross, tål hur mycke stryk som helst, dvs det blir ganska begränsat med en cross. Det var inge problem att bygga nya hjul men ingen butik hade 28-håls hemma och det var inte så många att sorter att välja på heller.

28-ekrat
cerro skrev:
-------------------------------------------------------
Värsta är
> med de hjulen är att de är väldigt svårt att byta
> fälg eftersom det inte finns några fälgar med 24
> ekrar vad jag vet.

Cannondale bygger många MTB med 24 håls Mavic 819 (UST) fälgar.
Tas hem av C-dale handlare.

Tillbaka
Topp