29+ full suspension

Lillgammal

Aktiv medlem
29+ full suspension
Tror ni 29+ kommer få något fäste? Tycker semifläskon fått betydligt varmare mottagning än många andra nymodigheter i cykelvärlden, specialized stumpyn med semifatty har även fått väldigt bra omdöme med fokus på att ha roligt i skogen. Jag har blivit lite av besatt av tanken på maxad ytterdiameter på cykelhjulen, vilket har lett mig mot semifatties. 29+ verkar vara den ultimata monstertrucken. Gick i banorna på en Enduro 29a men nu har jag hittat något fetare, en dedikerad 29+

http://lenzsport.com/product/behemoth-frameset/

Den vidriga 90-talsfärgerna gör cykeln bara mer tasty, slänger gärna på blå sadel, silvervevar och sånt för att fullborda spykombon. Ska se om det finns europeisk återförsäljare för annars blir det inget vidare när man åker på tull och momspålägg.

Någon här som har testat 29+ stel eller full suspension som har feedback på hur det känns?

29+ full suspension
Personligen är jag lite rädd att en sån cykel kommer att kännas stor o klumpig när stigarna blir snäva och tekniska. Redan nu tycker jag att min vanliga 29a är i största laget, särskilt om jag jämför med min 27,5 a .

29+ full suspension
singletrack sa:
Personligen är jag lite rädd att en sån cykel kommer att kännas stor o klumpig när stigarna blir snäva och tekniska. Redan nu tycker jag att min vanliga 29a är i största laget, särskilt om jag jämför med min 27,5 a .

Det är lite det jag tänker på också, att när det väl blir långsamt, tight och tekniskt så tappar man all kräm. Men kan du tänka dig cykeln på öppnare stigar? Eller typ stenkistor? :D

29+ full suspension
29+ trevligt på helstela. Men det blir ju lite mer hjul att bända runt. På en FS är tanken att dämparna ska jobba och hjulen röra sig mer så där blir lätta snabbrörliga hjul viktigare. Man behöver ju inte heller studs-dämpningen som man får med det stora däcket, vilket man däremot gör på en helstel.

Sen är det förstås lite mer fäste och driv med de större däcken. Det är ju också kul. Men jag tror att en heldämpad 29+ blir en väldigt osmidig cykel jämfört med alternativen. Redan en smidig FS29 är en rätt osmidig cykel, som förstås tar sig fram alldeles lysande, men det är en relativt stor mackapär att åka på.

29+ full suspension
erik h sa:
29+ trevligt på helstela. Men det blir ju lite mer hjul att bända runt. På en FS är tanken att dämparna ska jobba och hjulen röra sig mer så där blir lätta snabbrörliga hjul viktigare. Man behöver ju inte heller studs-dämpningen som man får med det stora däcket, vilket man däremot gör på en helstel.

Sen är det förstås lite mer fäste och driv med de större däcken. Det är ju också kul. Men jag tror att en heldämpad 29+ blir en väldigt osmidig cykel jämfört med alternativen. Redan en smidig FS29 är en rätt osmidig cykel, som förstås tar sig fram alldeles lysande, men det är en relativt stor mackapär att åka på.

Så konsensus är att fläskiga 29or är lite väl fläskigt för svenska småstigar?

29+ full suspension
Kanske är en dum liknelse men är det inte lite som att jämföra en Mazda Miata(26"hardtail) med en Ford Mustang(fs29+). Dom har sina för o nackdelar men dom har sina egna nischer där dom passar bäst...

29+ full suspension
Namnet är kanske väl valt?

Metaphorically, the name has come to be used for any extremely large or powerful entity

Jag är på min andra 29FS och kan knappt föreställa mig att jag vill ha MER cykel, jag är en rätt stor kille på två meter dessutom.

27,5+ känns på papperet som en perfekt sula för en slack HT lekcykel.

Det är lite utdött nu men här på happy för sådär sju år sen handlade allt om hur breda 26"-ballongdäck man kunde knöla in i sin långslagiga slacka HT ram och det dog liksom ut med 29:orna och har inte riktigt kommit tillbaka med 27,5.

Det känns som den där Specialized Fuse antingen är överhypad/överprissatt eller en väl bevarad hemlighet som snart kommer explodera.

29+ typ Krampus verkar kanske kul men väldigt mycket en nisch av en nisch.

29+ full suspension
singletrack sa:
Kanske är en dum liknelse men är det inte lite som att jämföra en Mazda Miata(26"hardtail) med en Ford Mustang(fs29+). Dom har sina för o nackdelar men dom har sina egna nischer där dom passar bäst...

Jo du har rätt, det var en väldigt dum liknelse.

29+ full suspension
Lillgammal sa:
erik h sa:

Så konsensus är att fläskiga 29or är lite väl fläskigt för svenska småstigar?

Nej, jag har en stooge med 29+ fram. Fantastiskt, känns verkligen inte klumpig. Roligaste jag har cyklat, man kan ta sig fram överallt. Enda är att när det går snabbt och är stökigt så saknar jag dämpare aningens, men det går över fort.

29" behöver inte vara klumpigt, det handlar mer om geometri är min erfarenhet. Kanske om man är väldigt kort i rocken så kan det upplevas klumpigt.

29+ full suspension
Jag håller med, en 29+ fs kan nog kanske bli lite som en fatbike, jätterolig i exakt rätt miljö. men klumpig och trög resten av cykelturen.

27,5+ är nog en mera allround storlek.

Vem skulle inte tycka att en sån här vore mysig:
http://www.cannondale.com/en/USA/Bi...parentid=7e25df6c-5dba-4147-9dc5-a6e80d48a0f4

DSC_9599.jpg

obs. hela detta inlägg är helt hypotetiskt och har ingen evidensbaserad riktighet, jag har aldrig provat en 29+fs och bara tagit en kort sväng på en fatbike, så egentligen borde jag inte uttala mig överhuvud taget...

29+ full suspension
Har ett 29+ framhjul på min Trek Fuel EX och ett skapligt brett däck bak (fick inte in 3" i bak utan att slipa av färgen på insidan av kedjestagen).
Det är inte världens rappaste setup men däcket väger bara 850g så det är inte värre än vad många ändå släpar runt på i skogen, ger lite fatbikens odödlighetskänsla utan att bli så trög som en tjockis lätt blir.

29+ full suspension
det har varit lite trögt på 29+ fronten tycker jag. inte minst fs. de som kommit har varit för tunga i min smak.

åkte ihop med en kille på en 29+ ht stache i östersund förra året, han tog sig fram fantastiskt respektlöst habilt och har nog svårt att titta bakåt. berättade att de sålt bra där lokalt och var populära på fjällstigar.

har själv sen ett par år testat 29+ fs-konceptet på en 2013 cube ams som konstigt nog accepterar de slankare varianterna av tretumsdäck, har 40i fälgar. till samma hoj har jag en till uppsättning likadana fälgar som antingen går med vinterdäck eller 2,25 rocket ron/thunder burt. sen har jag likadana däck på en uppsättning crestfälgar.

så inför en runda kan jag välja fritt vilket hjulpar jag vill ha.

det blir sällan crest, men de passar fint till race med lite högre tryck. tretummarna är verkligen skön mumma på steniga fjällstigar, men också steniga och rotiga hellas. eller om man ska ut och reka med stor risk komma i oländig terräng. mellanmjölken 2,25or på 40i annars, typisk användning snabba klubbrundor med blandad svårighet, skulle säga 6 rundor av 10.

så den här hojen med olika hjul är som en schweizisk armekniv.

förstås rätt olika känsla beroende på uppsättning. när väl terrängen motiverar det skulle jag verkligen inte vilja vara utan tretummarna, men cykeln blir ju och känns tyngre. väger utfrån de olika hjulen 10-11,5 kg, ett par hekto till om sänkstolpen sitter på.

Bilagor

• 93A7895A-F038-4A37-BF99-463191168337.jpeg
    93A7895A-F038-4A37-BF99-463191168337.jpeg
    405.8 KB · Besök: 28
  • 565EA3C9-37A2-4A5B-A26F-F4125C1ED030.jpeg
    565EA3C9-37A2-4A5B-A26F-F4125C1ED030.jpeg
    430.2 KB · Besök: 37
29+ full suspension
treken kommer kanske med kinakål senare.

ledsen att tillbehören på min armekniv inte föll er i smaken. när bilderna togs satt ett par lampor undanvinklade på styret. batterier, pump och annat efter behov i väskorna. mest fyllda sommartid, i värmen är det skönt slippa svetten med rygga. kulhavy och jag kanske har liknande bäckenanatomi, vinklar jag upp sadeln mer sitter jag på paketet. det funkar bra sådär iaf.

det är ett stort nöje med tretummare på 29-fälg.

hoppas marknaden vaknar. den verkar försiktigtvis på väg dit i form av 2,6or.

29+ full suspension
kais01 sa:
treken kommer kanske med kinakål senare.

ledsen att tillbehören på min armekniv inte föll er i smaken. när bilderna togs satt ett par lampor undanvinklade på styret. batterier, pump och annat efter behov i väskorna. mest fyllda sommartid, i värmen är det skönt slippa svetten med rygga. kulhavy och jag kanske har liknande bäckenanatomi, vinklar jag upp sadeln mer sitter jag på paketet. det funkar bra sådär iaf.

det är ett stort nöje med tretummare på 29-fälg.

hoppas marknaden vaknar. den verkar försiktigtvis på väg dit i form av 2,6or.

Nä jag var faktiskt nyfiken, mest på det som satt på styret. Rygga slipper jag gärna med och om sadeln funkar så är ju det bra men ser väldigt obekvämt ut ur min synvinkel.

29+ full suspension
ja vinkeln är konstigt nog bekväm, glider inte av, och har aldrig domning eller smärta i underlivet. kör byxor utan blöja.

tänkte på en sak när jag såg den nya 29+ fs treken; rätt smala fälgar på den.

för att riktigt njuta av 29+ vill man ner i tryck, till runt ett kilo om man som jag väger 73 kg. det är gränsfall kan jag säga med mina mellanmjölk 40i fälgar, det som begränsar hur lågt man kan gå är känsla av sladdrighet där fram, och innan dess graden av självstyrning. skulle om jag köpte en 29+ insistera på bredare fälgar, absolut 45i och gärna 50i.

de smalare fälgarna på den nya treken kan tänkas fungera om man är tyngre och behöver högre däcktryck av den anledningen. problemet när man går upp i tryck med feta däck är att det blir studsigt.

östersundaren jag åkte med hade en äldre vanlig 29+ stache utan bakfjädring, hade levererats med bredare fälgar, men han nämnde att man senare fuskat bort dessa i någon uppgradering. han var uttalat nöjd med sina fälgar gissningsvis kring 50i, och var missnöjd med ändringen man gjort.

29+ full suspension
Jag vet att det är helt döfött, och på gränsen till ouppfostrat, att kommentera hur du sitter på cykeln. Men jag kan inte låta bli den här gången.
Du säger att du inte glider av, och slipper domningar - bra! Men du ska väl inte nöja dig där? Att ha sadeln rätt inställd handlar om mer.
Om du kan sitta lite bättre bör du kunna arbeta lite mer avslappnat med överkroppen (och du kommer bakom sadeln bättre (innan droppern kom för de lata)) vilket ska ge dig bättre kontroll och mindre statisk belastning från rumpan och uppåt.
En sån sadelvinkel du visar är till för att korrigeras, och jag är förvånad att du som verkar ha detaljkoll på prylarna annars inte ser det? Jag hade börjat med att vika paketet framåt eller åt sidan och provat så! ;-)

29+ full suspension
kaffe på g. freddie, du tror inte jag kollat alla andra tänkbara vinklar? det här är den vinkel vi vilken jag med min anatomi och mina sittknölars storlek slipper sitta på min penisrot. om du vill sitta på den, eller tvingas till blöja, så varsågod.

29+ full suspension
Jag vill inte sitta på din penisrot! Det vill jag vara väldigt tydlig med! :-)

Jag tror inte du har kollat alla tänkbara kombinationer av sadlar och rumpa, jag misstänker att du inte gjort allt för att öka din rörlighet i nedre delen av ryggen, osv. Om man har ett problem så finns det oftast något mer man kan prova. Jag tror att en mer horisontell sadel kan vara bra för din cykling, det som förvånar mig är att du verkar köpa läget?

29+ full suspension
jo cyklister med plan sadel och drop har en rejäl vinkel som man tar ut i ländryggen istället, för man tvingas vinkla bäckenet bakåt för att stå ut med sadeln. vi är några som upptäckt att detta inte är bra, och tom uci har insett detta och tillåter numera nedvinkling.

åter till trådämnet skulle jag säga:)

29+ full suspension
Jag tror nog I40 är en helt bra kompromissbredd för fälgarna. Själv körde jag på 50 mm fälgar när jag hade min Mukluk 29+ och tyckte även det var bra. Helt omöjligt att montera en vanlig klen ISP på så bred fälg dock, hade eventuellt kunnat gå på 40 mm fälg.
DSC01319.jpg

Vad gäller sadel är det något högst personligt. Själv har jag haft en Rido R2 på alla mina cyklar sedan 2010. Det kan eventuellt finnas andra som fungerar för mig, men jag har redan en fungerande lösning. Kan cykla långa dagar en vecka i sträck utan problem och utan att behöva andvända blöjbyxor. Inga problem med kallt underliv på vintern då belastningen kommer enbart på sittbenen.
P1000568.jpg

29+ full suspension
you are welcome freddie:) men pröva någon gång, det behöver inte vara för dig alls, men man vet inte på riktigt innan man testat. inte gjorde jag det iaf, säkert inte kulhavy heller.

och 29+ är ett kul sätt att ta sig fram, oavsett sadel eller vinkel. det var värt att prova tyckte jag, så då gjorde jag det.

men next level är bredare fälg än 40i.

Senast ändrad:
29+ full suspension
härlig 29+ rigg yeti! varför sålde du den?

isp är förresten på hemmaplan med 40i. har visat bilder i en tråd om fälgbredd.

29+ full suspension
kais01 sa:
you are welcome freddie:) men pröva någon gång, det behöver inte vara för dig alls, men man vet inte på riktigt innan man testat. inte gjorde jag det iaf, säkert inte kulhavy heller.

och 29+ är ett kul sätt att ta sig fram, oavsett sadel eller vinkel. det var värt att prova tyckte jag, så då gjorde jag det.

men next level är bredare fälg än 40i.

Envisaste gamlingen på forat?

Hur upplever ni gyroeffekten?

29+ full suspension
kais01 sa:
härlig 29+ rigg yeti! varför sålde du den?

isp är förresten på hemmaplan med 40i. har visat bilder i en tråd om fälgbredd.

Jag har varken tid eller plats för fyra cyklar. En Salsa Fargo tar hand om jobbpendling och grusvägar, en fatbike allt möjligt och en heldämpad 27.5+ med 150 mm fjädringsväg resten. 29+-cykeln var riktigt bra, men inte tillräckligt annorlunda. En heldämpad 29+ med tillräcklig fjädringsväg skulle definitivt få plats och då skulle 27.5+-cykeln säljas bort.

Tänkte väl också att 40i skulle vara bra för ISP. Den gick inte att montera på 50 mm fälg. Däckjärnen höll inte...

29+ full suspension
yeti, varit väldiggt nöjd med isp på 40i fälg, närmast så man tror de är gjorda för det. flytet på knagglig is är extrabra.

nickpick, gyroeffekten är kanske inte så ofta aktuell i farter i brötet, snarare kan den vara ett välkommet mothåll. är ju envis som jag är vän med 60-styre, inte upplevt att jag får ta i så det stör med plushjulen. motstyrningen kan kännas på asfalt om man gått ner i tryck, i skogen märks det mindre.

om man någon bränner på i fart nedför slätare underlagt som t ex tranebergsbron kan gyrot kännas, men inte upplevt den som störande. i det läget motstyr man snarare och styr cykeln med kroppstyngden ungefär som en snowboard eller mc.

29+ full suspension
Hur stora i diameter är dessa 29+ hjul med 3.0 däck?

26 x 4.8 på 80mm fälgar ligger runt 750mm vilket är väldigt nära en 29 x 2.3 på 25mm fälgar

29+ full suspension
mina 29x2,3 ger 730mm med 40i fälg, ganska precis 29 tum. och bombolonis 29/3,0 750 mm, 29,5 tum. med 1,1 bar i tryck. dessa 3,0 är dels rätt elastiska, dels ett par mm smalare än vissa andra 3,0,

29+ full suspension
Det låter rimligt. Surly anger 761mm för sina Dirt Wizard 29x3.0 på 50mm fälgar med max tryck dvs 30psi.

Jag mätte mina 29x2.3 på 25mm fälgar runt 740mm för övrigt.

Det betyder för mig att det lutar mot 29x3.0 fram på min fatbike som sommarhjul

29+ full suspension
det låter taget. om de får plats skulle jag titta på chupacabra. lätta, lättrullande men ändå som det verkar stryktåliga.

bombolonis som jag själv använder är kalas på stenrösen, men lite hårda i gummiblandningen och därför inte bästa grepp på våta rötter, och inte heller is. en bonus med bombolonis är att de är täta utan stansning, behövs alltså inte heller slang.

Tillbaka
Topp