29er däck med bättre grepp och däcktryck?

MikaelL2016

Aktiv medlem
Hej,
Efter runt 10års paus av MTB köpte jag ett par månader sedan en ny 2015 canyon nerve 7.9 då jag upplevde den som en bra allrounder då jag visste inte riktigt hur mitt cyklande kommer att bli . Cykeln är jättetrevlig men jag upplever däcken väldigt hala, speciellt när det är regnigt och lerigt väder och man ska cykla över rötter och stenar etc. Det sitter standard CONTINENTAL MOUNTAIN KING II RACESPORT 2.2 | CONTINENTAL X-KING RACESPORT 2,2 på cykeln. Jag tror att största delen av mina vurpor har att göra med min dålig teknik(viktfördelning mm). Men jag har fallit omkull så mycket nu genom att jag tappat greppet, som jag inte gjorde 10 år sedan iaf med min 26a, och redan innan lider lite av SPD skräck så nu har mitt MTB-självförtroende påverkats en del av det och jag har börjat stiga av cykeln oftA där det är blött och rötter då jag vet att jag har inge grepp.
Men tror ni att bättre greppande däck skulle göra en större skillnad och vilka däck ska man köpa isåfall? Jag har cyklat rätt mycket rätt så långsamt stig så rullande är inte så jätteviktigt(man får ju lite bättre kondition då man måste trampa lite extra :-)).

By the way vad kör ni med däcktryck och vad skulle ni rekommendera mig?(väger 72kg) just nu kör jag typ med 1.8-2.0 bar

Tack förhand!

/Mikael

Ps. Lite knäskydd etc finns också på shoppinglistan... :-)

1,8-2,0 skulle för mig kännas som stenhårt. Kör ~1,5 med samma dimension på däck och egen vikt.

Testa dig fram, brukar vara bra att hitta det som fungerar för en själv. Vad andra tycker är precis som det låter deras åsikt.

Jag skulle tro att det inte är däcken som felar. Det är nog snarare så att du får sikta på att jobba mer med din egen känsla och självförtroende än hoppas på däckförbättringar som kommer lösa det åt dig. Men också träna kurvteknik och annat för att bli säkrare på cykeln. MK och X-King i Racesport-version har fullt tillräckligt grepp för vanlig svensk stigcykling. Däcktrycket däremot kan du låta krypa ner mot 1.6, det kommer göra mer för greppet än att jaga andra däck.

Kör med Maxxis Ardent både fram och bak, 2.4" fram och 2.25" bak. Kör med ca 1.5-1.8 i tryck beroende på väglag typ av skog. Är det mycket grusstigar så har jag lite hårdare men ska jag cykla blandat med rötter stenar m.m släpper jag ut för bättre fäste.

Sänk trycket i framför allt framdäcket. Eftersom du inte väger mer än 72 kg kan du ha under 1,5 där. Testa dig fram.

Jag kör med maxxis DHF fram och ardent fram båda med 1,1-1,2 bar . Så sänkt trycket att börja med och se om du får mer grepp, jag väger 80 kg utan utrustning.

Tack för svaren! Ska testa sänka däcktrycket först...

Det är väl så att det är mest fel i cyklisten...men det är skönare att tänka att felet ligger i utrustningen...så nu måste jag bara hitta "felet" annanstans i utrustningen. ;-)

MikaelL2016 sa:
Tack för svaren! Ska testa sänka däcktrycket först...

Det är väl så att det är mest fel i cyklisten...men det är skönare att tänka att felet ligger i utrustningen...så nu måste jag bara hitta "felet" annanstans i utrustningen. ;-)
Har resonerat likadant. Köpte mer grova däck men rötterna var exakt lika hala efter det... Rutin, spårval och tur gör mycket.
:)
Brukar ha 1.7 bar på 70kg cyklist. Ska nog testa att sänka lite.

Jag har en nerve o kör med mk2 2.4 fram o xk 2.4 i bak. Brukarha mellan 1.3-1.0 i dom...
Är det blackchilli blandning i dina?
Kör även nobby nic o racing ralph 2.3 på båda med samma tryck!
Jag väger ca 84 kg...

Har det hänt någont med däckstryckstrenden under vintern? 1 bar med över 80kg cyklist låter lite. Själv kör jag 1.5 fram och 1.6 bak i mina tb 2.25 på 25mm fälgar. Väger 68kg.

Tack för alla svaren,

klunken sa:
Jag har en nerve o kör med mk2 2.4 fram o xk 2.4 i bak. Brukarha mellan 1.3-1.0 i dom...
Jag väger ca 84 kg...

Vet inte om gummiblandningen....tror inte det...

MikaelL2016 sa:
Tack för alla svaren,

klunken sa:
Jag väger ca 84 kg...

Vet inte om gummiblandningen....tror inte det...

RaceSport har BlackChili.

Betydligt bättre grepp i blackchilli gummiblandningen!
Man får testa sig fram samt läsa på detta kanonforum.... så hittar man det som passar till slut ! :)

Cannondale jekyl 1000 sa:
Har det hänt någont med däckstryckstrenden under vintern? 1 bar med över 80kg cyklist låter lite. Själv kör jag 1.5 fram och 1.6 bak i mina tb 2.25 på 25mm fälgar. Väger 68kg.

Det beror på en rad faktorer. Främst hur smutt man cyklar skulle jag tro. En del sitter ju ner och bara tjongar rakt in i saker och då funkar det inte med lågt tryck. Jobbar man lite med kroppen så går det utmärkt att köra 1 bar åtminstone fram, om man inte kör jättehårt.
Sen har vi återigen ämnet fälgbredd. Om du menar 25 mm inner så bör det funka med lågt tryck, men är det ytterbredd så blir det nog lite vääääl. Och då tänker jag på ~2,4"-däck. Mindre däck kräver såklart högre tryck.

Själv har jag gått upp en smula i tryck när jag börjat cykla snabbare, till kanske 1,2 fram och 1,5 bak. Är det snorhalt så sänker jag dock, för det går ändå snabbare att ha grepp och ta det lite lugnare än att halka som en vante överallt. Väger ~80 i strumplästen.

----------

Mitt stående tips för den som vill ha bra grepp fram och cyklar "normal stig" med sten och rötter, men inte kör som ett skållat troll utför, är On-One Chunky Monkey. Inte nog med att det är billigt, det är verkligen strålande bra dessutom. Har inte provat något bättre, nånsin.

Har precis samma problem som du, med samma däck, trots lågt däcktryck. Speciellt när det blir en aning blöta tappar jag väldigt ofta greppet med bakhjulet. Kan det vara så att mountainking/raceking mer är gjorda för väldränerade alpstigar och inte västkustska blöthål? Tror inte problemet har med mönster eller däcktryck att göra, snarare gummiblandning.

fdpettersson sa:
Har precis samma problem som du, med samma däck, trots lågt däcktryck. Speciellt när det blir en aning blöta tappar jag väldigt ofta greppet med bakhjulet. Kan det vara så att mountainking/raceking mer är gjorda för väldränerade alpstigar och inte västkustska blöthål? Tror inte problemet har med mönster eller däcktryck att göra, snarare gummiblandning.

Det finns MÅNGA andra däck ute på marknaden som har bättre grepp än MK/RK.
Är du riktigt harig, och stark i benen, så rekommenderar jag Maxxis Minion DH Super Tacky (23E).
En lite mindre extrem åtgärd är att försöka med Schwalbe Hans Dampf. Med lågt tryck.

Har du fortfarande problem med fästet efter det så rekommenderar jag annan typ av cykelsport.
Velodrom kanske? Det har jag hört är väldigt väderokänsligt.

En däckkombination som boostat mitt självförtroende är Hans Dampf TrailStar fram och New Nobby Nick PaceStar bak. Aningen tungrullat men greppet är riktigt bra.

Nu har jag däremot satt på ett par Conti Race King, vi får se hur länge självförtroendet håller i sig...

Tillbaka
Topp