[29er] Minitest av Kenda Nevegal

• Trådstartare Trådstartare sog
  • Start datum Start datum

sog

Ny medlem
Intressant däcksnyhet, Kenda Nevegal 2.2
På Mtbr finns ett par test men det handlar om slickrock i moab och trails i australien. Jag tyckte att de behövde testas i ett rotigt, blött och lerigt hellas. Ett tack till CC som fick fram däcket nästan lika fort som det kom ut i USA.

Jag har tidigre kört på WTB Exiwolf och Nanoraptor och testat boes apa med Maxxis Ignitor. Exin är snabba och har hyffsat stor luftkammare men blötgreppet är riktigt uselt. Ignitor har bättre grepp men ganska liten luftkammare

Direkt upp på vågen:
nevegal_vikt.jpg ht=430

810 gram är 60 gram lättre än mina exiwolf non-folding

En liten jämförelse med Exiwolf:
nevegal_exi.jpg ht=430

Mycket större dobbar än exin

Nevegalen är 53mm över casingen och 60mm över dobbarna. Gummit är mjukt och fint, hemma känns de bra :)

Nåja, mot skogen.
På väg dit kan man konstatera att det rullar på förhållandevis bra på asfalten lite mer "taggande" än de båda WTB däcken men helt ok.

Startade i lerträsken i sicklaskiftet, greppet i leran kändes bra och de rensar ordentligt. Dock suger de fast på de blöta och mjuka stigarna, min 32-18 utväxling kändes tung. Men allteftersom vänjde jag mig och hittade ett tempo och det kändes bra. Nästa test blev blöta rötter och hällar på ulvsjöslingan och gröna, här kommer däcket till sin rätt, när cykelkamraterna klagar på dåligt grepp i nobby nic och albert sitter nevegalerna riktigt bra i underlaget. Blöta rötter var för första gången nästan njutbart..

Det känns att luftkammaren är mindre än exin men den räcker ganska väl till, ett tryck på runt 2 bar kändes bra för mina 90 pannor men jag ska testa lägre och högre tryck nästa gång. (Kenda rekomenderar 2.1-3.5 bar)

jag vet att boe väntar på ett Panaracer Rampage, ska bli intressat att se det... Sen måste man ju testa WTB Weirwolf LT 2.55 också

återkommer
/olle

Ja, rullmotståndet är inget att hurra över.
Dock är det tvärt om med greppet i väta.
Kenda Nevegal är kanske inte det ulitimata skogsdäcket.
Det rullar som sagt sämre än en traktor.

Dock är 2,5orna väldigt lämpade för utförsåkning då man
inte behöver bry sig lika mycket om hur det rullar.
Satan vad kul jag hade när det var blött och halt på stjärnstigen i Åre i somras.
För att inte tala om the Canyon i Lesgets. Full av blöta rötter och stenar.

kan tänka mig det eric, dock är detta inte Stick-E varianten utan DTC, kanske lite mer lättrullade =) typ minitraktor

Frågan är hur lika dom är 26" varianten som Eric snackar om över huvud taget.

CC är slöa med Rampage, det blir nog ett par Nevegals också. Vore kul att jämföra greppet på blött mot Maxxis Ignitors nån dag.

Canyon. Aaaarrrggghhh *homerdreggel*

Du hade oförskämt bra fäste med Nevegal när jag körde riktiga lerdäck för stora pengen. :)

Eric W skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja, rullmotståndet är inget att hurra över.
> Dock är det tvärt om med greppet i väta.
> Kenda Nevegal är kanske inte det ulitimata
> skogsdäcket.
> Det rullar som sagt sämre än en traktor.
>
> Dock är 2,5orna väldigt lämpade för
> utförsåkning då man
> inte behöver bry sig lika mycket om hur det
> rullar.
> Satan vad kul jag hade när det var blött och
> halt på stjärnstigen i Åre i somras.
> För att inte tala om the Canyon i Lesgets. Full
> av blöta rötter och stenar.

Tillbaka
Topp