3-dagars tur med ultralätt packning?

• Trådstartare Trådstartare NickeB
  • Start datum Start datum
N

NickeB

Guest
Tänkte cykla gästrikeleden-runt, ca 30 mil fördelat på 3dagar, i augusti.
Och ha så lite packning som möjligt. Köpa maten efter vägen. Sova i vindskydd eller liknande.
Vad ska jag ha med mig?
Ska rymmas i en 25-30 liters rygga. (Helst 20liters).

sovsäck (om du vågar och litar på vädret/tempraturen byt ut mot reselakan)
liggunderlag
tandborste + tandkräm
vattenflaska

Beroende på hur färdig mat du köper kanske ett kokkärl, brännare och gas (men då blir det nog trångt med 25-30 liter)

Jag har gjort en liknande tur i Norge för några år sen, fast jag lyxade till det lite genom att ta in på hotell / campingstuga för att slafa.

Du behöver svala kläder att cykla i, och varma kläder att softa i på kvällen. Jag skulle rekommendera en uppsättning cykelkläder, en uppsättning lager 1-underställ, en uppsättning lager 2-underställ, samt vind- och vattentäta överdragskläder. En varm mössa och farmors stickade yllestrumpor är ens utrymmessnåla kompisar i skymningen.

Min Norgetur gjorde jag med en mycket lätt rygga, < 5 kg. Jag hade nämligen varit på Gotland och hojat med en tyngre ryggsäck ett par år tidigare, och dra åt h---e vad ont i baken jag fick! Slutsats: ge dig INTE ut på en sån där tur utan att försäkra dig om att rumpa / rygg / axlar pallar med lasten. Det är inte kul att ha ont.

/Dag

Jag fyller på, för jag går i liknande funderingar.

Om man vill sova i vindskydd behövs förutom en massa vatten även stormkök, sovsäck, liggunderlag, när-man-inte-cyklar-kläder samt en ryggsäck som både går att få plats med grejorna i och att cykla med (långt under 10 kg(?) och vikten extremt lågt, tvärtom mot vandrarsäckar då man har vikten högt).

Är det möjligt att hitta ett sådant utrustningspaket? Det behöver inte vara top-of-the-line utan får tvärtom gärna vara billigt och halvbra, bara det funkar några gånger om året.

Hm, 30 mil med ryggsäck...Jag tror att du kommer ha ont i ryggen efter det. Finns det ingen möjlighet att montera på någon gammal pakethållare och få låna några gamla packväskor? Du kommer att njuta mer av turen, är jag övertygad om.

Skulle inte cykla så långt med en tung rygga om jag vore du, det mår varken ryggen eller hojen bra av. Du får hög tyngdpunkt och ganska stor hävstångsverkan, vilket är påfrestande för bl a sadelstolpen. Som någon redan tipsat om, försök att få på en pakethållare och montera packväskor på denna. Ett ännu mer omanligt tips är någon slags cykelkorg i fram, så du fördelar vikten.

Hur trist det än är att erkänna så är en modern mtb sällan vidare praktisk för just långfärdshojande med packning. Det finns helt enkelt ingenstans att göra av grejerna. Många äldre mtbs, dvs "mittemellanvarianten" med hyfsat grova däck och stänkor/pakethållare (eller i alla fall fästen för dessa), funkar däremot ganska bra. Kanske kunde funka med en begagnad sådan, som du fräschar upp lite med bl a nya däck och sånt?

Ett annat tips är att du tar en sväng på nåt överskottslager, du kan hitta många bra-att-ha-grejer där. Myggolja/stift brukar ju vara bra att ha sommartid i norrland. Kronans gamla snuskburksset är ju också ganska praktiska, med spritkök och allt, tar liten plats och väger inte så mycket. Duger dessutom för enklare matlagning. Frystorkad mat tar liten plats, allt som behövs är vatten, vilket du kanske har efter vägen? Brukar gå åt en hel del vatten på långfärdsturer, men det är samtidigt någonting man ofta glömmer att ta med i beräkningen. Lagningskit för cykeln är inte heller helt fel att ha med, IMHO.

Inga pakethållare.
Inget tält.
Inget stormkök.
men..
Lager 1 och kanske lager 2, låter bra.
Vatten såklart, cykel...självklart.
Pengar.
Inte laga mat själv, kanske köpa engångsgrill.Där man är just då.
Mössa o vantar - japp.
Sommarsovsäck eller lakan.
Liggunderlag? Vore skönt, kanske sån vacuumhistoria då.
Skavsårsplåster, plåster.
Sockor, cykelstrumpor, badshorts.
Egentligen bara bananer och kläder i ryggan.

http://www.naturkompaniet.se/Archive/Images/Resized images/400x400/324640_400x400.jpg

verkar smidigt tycker jag, 600 kr. Bor man i vindskydd kanske inte ett stort tungt trangia behövs.

Liggunderlag, nåt z-rest tillhör väl dom lättare. Vet inte om dom är så lätta att prisskillnaden till dom billigaste är befogad. Jag har ett från flisbergs för 49 kr, funkar sommar och vinter.

Sovsäck. Blir dyr om den ska vara lätt. Jag tycker bättre om dun än det andra, går att trycka ihop bättre.
http://www.globetrotter.de/de/shop/...+5+%B0C&GTID=a786fecceb3f1bca15cda6c5e89ea904
http://www.globetrotter.de/de/shop/...+5+%B0C&GTID=a786fecceb3f1bca15cda6c5e89ea904

Som vanligt blir allt billigare om man köper i Tyskland
Det här har diskuterats några varv på www.utsidan.se , nu blir det tipsat åt andra hållet. Jag ahr sett många som tipsas om det här forumet som frågar om mtb där.

Jag har inte provat nåt av det jag tipsar om men jag skulle nog fundera på dom här grejjerna om behov/pengar fanns.

edit

Efter att ha läst inlägget ovan:
Skit i ombyte om du ska vara lätt. Cykla lite långsammare sista biten eller gå lite när du kommit fram så torkar kläderna, sen ner i sovsäcken. Eller gör en eld och torka dom vid. Är det varmt häng upp kläderna över natten att torka, är det kallt ligg på dom i sovsäcken. Jag tycker alltid det blir varmare ju mindre jag har på mig i sovsäcken.

Tror dom uppblåsbara är tyngre än dom gamla hederliga. Här är ett som verkar lätt efter en snabb jämförelse:
http://www.addnature.com/default_redir.asp?url=product.asp?pf_id=THERM_ZREST

Senast redigerad av en moderator:
Jag har cyklat runt Dellensjöarna i Hälsingland för några år sedan med ryggsäck och var ganska slut i ryggen efteråt. Men det värsta var balansen som var kraftigt försämrad beroende på att tyngdpunkten kommer så högt upp. Du verkar ju ändå inte vilja lyssna så...Lycka till!

Bensu, om du har tänkt köra med stor och tung rygga, ta gärna med en extra sadelstolpe, utifall att den du har spricker... ;-) Någonting som ger stöd för ryggen kanske vore bra, typ sånt här bälte som muskelknuttar och sopgubbar brukar ha?

Hm.
Okej 35 liter är väl för mycket
Lite ombyte i en 25:a borde inte väga mer än 3 kilo.
Köper all mat efter vägen.
Det blir nog 20liters-rygga.
Blir det verkligen så tungt?

Senast ändrad:
Här är mina korvören:

Ryggsäck där du kan få ner tyngdpunkten lågt.

Ett bra midjebältet är ett måste annars kommer
för mycket vikt på axlarna och det frästar på
ryggen. Det ska vara ordentligt vadderat.

Bärremmarna ska också vara ordentligt vaderade.

Tunga saker lågt i ryggsäcken säger sig själv.

Ryggan bör ha remmar och stroppar som går att
spänna åt så att grejerna ligger ordentligt
stilla.

Fickor på sidan och i midjebältet så att du lätt
kommer åt prylar som du behöver.

Möjlighet att fästa extra förvaringspåsar/fickor
på bärremmar och midjebälte om du behöver.

Ficka för vattenblåsa och hål som du kan sticka
ut slangen igenom.

Oavsett vad du väljer rapportera gärna vad du
skaffar för rygga och hur den fungerar under
turen (och naturligtvisa en RideReport).

Lycka till.

Om du inte har en ryggsäck utan ska köpa ny tycker jag du ska lägga pengarna på en billig pakethållare och billigaste packväskan från Biltema. Det blir ungefär samma pengar som du får betala för en hygglig no-name ryggsäck. Har prövat både billiga pakethållare och Biltemas packväska och det funkar. Packa i plastpåsar så stoppar det regn bättre.

Angående pakethållare och mountainbike så är min uppfattning att det alltid är meckigt att montera pakethållare, men att man med lite hemmapul kan få till det ganska bra.

Ska man vara ute under tre dagar rekommenderar jag att man äter mat som inte behöver tillagas med värme, så spar du många sköna kilon. Frukt, nötter, fullkornsbröd, avocado, makrillfilé osv, det finns jättemycket bra saker att äta utan att behöva palta med spritkök. Förutom att det väger och tar plats, så tar det även tid att packa upp och att diska. Sök lite på "levande föda" så kan du säkert få en del bra tips.

Kolla på min packlista här, och plocka bort allt som du tycker verkar onödigt.
http://happymtb.org/forum/read.php/1/176125/page=2

har cyklat gästrikeleden från sandviken till mortens klack(vi talar om samma led va?) och förstår varför du ej vill ha packväskor på cykeln. det är rätt svårcyklat emellanåt.
skulle ha satt på mig cykelkläder, underställ, vind/vattentätt och slängt med en varm tröjja o ett par brallor, sovsäck, och lite småsaker som tändare, papper,pengar osv. i ryggan..

När det gäller cykling och ryggsäck så går min övre gräns på 5 kg (25-30L säck), och med minimalt med kläder och matinköp längs vägen (samt Oskars nämnda förslag om kallt käk) borde det funka. Om du har spritkök kan du ju ha T-rödflaskan i en flaskhållare på cykeln. Jag rekommenderar dessutom att använda en ryggsäck som är gjord för cykling, typ en stor Camelbak, Vaude eller Deuter. Dom har annorlunda viktfördelning och bärsystem mot vandringssäckar och går inte lika långt upp på nacken.

oxr´s lista lite redigerad, ska provpacka och sålla lite till:

Utrustningslistan ser ut så här på planeringsstadiet:
På cyklist:
Cykelbyxor
Kortärmad cykeltröja
Cykelstrumpor
Skor
Kortfingerhandskar
Hjälm
Solglasögon

Kläder: (ryggan)
Överdragsbyxor ?
Cykelstrumpa
Yllestrumpor, 1 par
T-shirt, syntet
Regnbyxor Regnjacka
Underställströja
Underställsbyxor
Kalsong
Badshorts

I necessär:
Myggmedel (rygga)
Tandkräm (rygga)
Tandborste (rygga)
Första förband (rygga)
(Elastisk binda)
Schampo (rygga)
Deo (rygga)

Annat:
Vattenflaskor, 2 st på cykel
Telefon (ryggan)
Kamera (Ryggan)
Karta (Styret)
Kompass (ryggan?)
Ficklampa (ryggan)
Toapapper (ryggan)

Sova:
Sovsäckslakan ?
Sovsäck ? (ryggan)(alt utanpå)
Sovsäcksöverdrag
Liggunderlag (utanpå ryggan)

Äta:
Lillkåsa (utanpå ryggan)
Tändstickor (ryggan)

Reparation:
Extra slang, 2 st (1 på cykeln)(1 i ryggan)
Pump (på cykeln)
Miniverktygsset (på cykeln)
Fickkniv (ryggan)
Däcksavtagare (cykeln)
Kedjeolja (ryggan)
Ekernyckel (ryggan)

Går det i en 20 liters?
Blir nog att välja mellan underställ(o sovlakan) o sovsäck.
Kommer tillbaks med viktfakta.

Packat klart.(Dvs med den redigerade oxr listan)
20 liters rygga.
4,4 kg med sovsäck.(Utanpå och under ryggan)
3,2 kg utan sovsäck. (Knaske en ny sommarsovsäck?)
Det kändes faktiskt bra, inte tungt.
Ska ta en provtur nån dag framöver.

Senast ändrad:
Varför inte prova nåt i den här stilen? <http://www.topeak.com/products/rack_001.html>
Med tillhörande väska, 10 kilo går det att lasta!

Hur hanterbar blir cyklen med 4-10kilo extravikt?
Är det bättre att ha vikten på cykeln eller på ryggen?
Alltså nu pratar vi om leder och stigar.Inte asfalt.

Bökiga stigar och pakethållare..........är det kul?

Det borde vara fullt hanterbart med 3-4 kg i en stor styrväska på styret. Topeakpakethållaren är sådär, det finns bättre/billigare pakethållare för sadelstolpen.

Fasen, jag som just sågat bort pakethållarfästena på Inbreden! Det hade nog varit stabilare än en sadelstolpsmonterad. Menmen, man får nog bara punka om man cyklar stig med en massa packning på cykeln.

Här kommer ett bättre förslag.

Gör det till en Happy Tur och se till att "Någon" kör ut mat och utrustning till de lämpliga övernattningsplatser som trots allt finns utefter gästrikeleden. Då kan man fokusera på cykelupplevelsen, sova gott, äta gott och kanske även dricka gott. Glöm det med sovsäcker och spritkök, gästrikland är inte större än att det går att ordna med utkörning. Nog vore det möjligt med ett sådant upplägg.

Väcker den här tråden inför våren 2013 :)

Fler som cyklat fjäll/skog med övernattning och ryggsäck?

Jag planerar en kortare tur på Högakusten-leden i vår.

35 liter ryggsäck
1.8kg enmanstält
650g MountainHardwear sovsäck
Gasbehållare och minikök ca 400g
Liggunderlag 400g
Verktyg, slang m.m 600g
Kläder ?? g
Mat och kok-kaffe ? g
Telefon
Vatten

Heldämpad cykel så inga väskor eller pakethållare, däremot funderar jag på att fästa tältet på styret. Vad tror ni om det?

fredrik168 skrev:
-------------------------------------------------------
> Finns ju pakethållare för sadelstolpe
> http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillbehor/St
> od-och-pakethallare/Pakethallare-for-sadelstolpe-2
> 7045/

Pakethållaren du visar funkar ganska bra. Ful och tung samt begränsad lastkapacitet men funktionell.
Funkar inte bra med sidoväskor eftersom de kan åka in i hjulet. Har haft en "onödigt att andra provar" upplevelse med en sån här pakethållare. Surrade last fel så att den i ett gupp lyckades snurra runt på pakethållaren och blev hängande undertill mot hjulet. Tvärstopp och SPD-vurpa, som tur var ingen trafik omkring mig.

Edit: Ofrivillig särskrivning städad.

Senast ändrad:
Biltemas pakethållare för sadelstolpe har gått sönder under bruk för åtminstone en av mina cykelbekanta. Jag skulle snarare rekommendera en sadelväska. Själv har jag en från bikepack.eu, som har fungerat bra. Den rymmer runt 10 liter och dit sätter man lämpligen lätta skrymliga saker typ sovsäck och liknande.

Tältet passar säkert bra på styrstången.

En 30 liters ryggsäck bör räcka, för du vill ändå inte ha mera än så på ryggen, då vikten börjar inverka ordentligt negativt på cyklingen när den kommer över 10 kg.

Själv övergick jag efter några turer med heldämpad cykel och ryggsäck till att lasta så mycket som möjligt på cykeln och så lite som möjligt på ryggen. För mig fungerar det bättre, också i krävande terräng, men det krävs ju en annan sorts cykel till det.

Hejsan,
Bifogat min checklista som växt fram efter några alpöverfarter och kanske kan vara till nytta. Ryggsäck 30 liter max 6kg räcker för att korsa alperna (tar ca en vecka) och cyklingen är fortfarande helt ok med det lasset på ryggen. Man vänjer sig snabbt, men tyngre och större vore nog inte bra. Det finns speciella transalp cykelryggsäckar avsedda för detta. Packlistan funkar om man tvättar sina cykelkläder varje dag och hänger på tork på ryggsäcken. Sova och äta i alpstugor och då behävs bara en liten lätt sovpåse och ingen sovsäck. Man kan ta bort vinterkläder från listan om man inte tänker cykla över 2000hm.

Non supported Alp Tour check list

• Have bikes in perfect shape before leaving from home. New chain, cassette and chain rings. New brake pads (metal pads for wet conditions). New strong and durable tires to avoid flats: Schwalbe Albert 2.25 UST tubeless with snakeskin side protection filled with tubeless milk. New shifter cables (inner & outer) with sealed o-ring end caps.
• If to ride above 2000m, allow for one day acclimatisation above 1500m before starting to bike.
• Pack ruck sack at home to know exactly what will fit.
• Follow known MTB GPS tracks to secure success. Avoid testing unknown tracks unless you have lots of time.
• Be sceptical about advise from others about tracks.. they don't know what we can ride and we don't know what they can ride..
• Plan for extra days in case it will rain & snow for a few days
• Be ready to run into snow and below zero temperatures and strong wind at high altitude, and be ready for quick weather changes.

In the ruck sack (not more than 30 litre <6kg…)
• 2 bike shorts
• 2 bike shirts
• 2 pairs of bike socks
• 1 pair thick socks in case it gets cold
• light Goretex jacket (e.g. Gor Alp X)
• light long gore tex trousers that dry fast (Gore Alp X)
• thin windjacket
• Plastic bags for the feet when it rains (gore tex socks are not water proof). Put on: sock + plastic bag + one more sock
• 1 pair of water tight warm gloves
• 1 long base layer underpants
• 1 long armed base layer undershirt
• 1 windstopper undershirt with long arms
• 1 windstopper hat
• 2 buffs
• 1 thin fleece pullover as emergency heater and for the evenings
• 1 water bottle on the rucksack filled with sport drink powder is enough for a week.
• Chain lubrication
• Extra rear shifter
• Extra rear damper
• Suspension air pump
• Lamp
• Sun cream
• Toothbrush and toothpaste
• Ass cream
• Antibacterial cream
• Contact lenses
• Ear plugs
• First aid kit including reflective aluminium blanket
• Light silk sleeping bag cover
• 1 light (non cotton) t-shirt for the evening
• 1 light pair of trousers for the evening
• 2 underpants
• 1 light t-shirt to sleep in
• light sandals for the evening
• Mobile phone with charger, or only the sim card if someone else brings a phone.
• Camera and charger or extra battery
• Rechargeable batteries for GPS + charger (Standard NiMH AA batteries self-discharge in a few days. Duraloop NiMH from Panasonic do not have this problem)
• Passport
• Money and credit card
• Water proof bag
• Case for bike glasses
• Normal glasses

On the bike
• Maps in water proof cover
• GPS
• Hear rate monitor
• 2 water bottles
• 2 inner tubes
• Puncture repair kit
• Tools
• Pump
• Extra brake pads (metal pads in case of wet conditions)
• Extra shifter cables
• Spare rear deraileur hanger
• Spare rear suspension bolts

On the body (i.e. does not have to fit in ruck sack)
• 1 bike short
• 1 bike shirt
• 1 pair of bike socks
• 1 pair of short bike gloves
• shoes that dry fast (no leather or thick textile)
• Helmet
• Hart rate sensor
• Bike glasses

Alternativ från LVG - kanske inte tillämpbart på skogscykling.

På styret har jag en regntät:
http://www.carradice.co.uk/index.php?page_id=product&under=range&product_id=54
;som rymmer JULA:s lätta sovsäck, uppblåsbart liggunderlag och lätta ombytesplagg.

Under sadeln hänger en:
http://www.carradice.co.uk/index.php?page_id=product&under=range&product_id=31
;som rymmer föda, dricka, pulver, sandaler och lätta ombytesplagg.

I ryggfickor på tröjan har man diverse smått efter behov.

Funkar bra på tex. 60-mila kreditkortstouring -
men jag cyklar bara på "vägar" (ber om ursäkt om någon känner sig kränkt).

Jag föredrar att ha vikten så centrerad som möjligt. (Detta är dock av mindre betydelse om terrängen är mindre teknisk). Därför sneglar jag på en custombyggd ramväska inför sommaren, http://www.alpkit.com/shop/cart.php?target=product&product_id=16786&category_id=324. Priset är ju inte direkt avskräckande...

Sen hade jag skippat tältet och kört med en tarp eller bivy eller hängmatta i stället. Då bör du kunna kapa minst ett kilo.

Tack för alla tips.
Ryggsäcken kommer inte att väga över 5-6kg.

Sidoväska-varianterna fungerar inte bra i skogsterräng som är bitvis "stökig".
Möjligtvis blir det en sadelväska och/eller styre-väska typ de Ari.m länkade till.

Första testet blir nog med enbart ryggsäck och en övernattning för att känna läget :)

Den här skulle rymma både mat och sovsäck: http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillbehor/Vaskor/Kylvaska-for-styret-27038/

Senast ändrad:
En ramväska är ju det absolut bästa stället att sätta de tunga och kompakta sakerna, men en heldämpad cykel har sällan plats för en sådan.

Ett kilo skulle lätt gå att spara från packlistan med lättare övernattnings- och kokutrustning. Speciellt innan myggen kommer räcker ju en tarp bra. En billig sådan (Alpkit Rig 7) väger ett drygt halvkilo och en dyrare kan ytterligare kapa bort 200 g.

Tarp istället för 1-manstält skulle kunna vara något, men jag tycker det är skönt och mysigt med tältet...
Kokutrustning tror jag inte går att få lättare, jag har inte vägt mitt men har typ sådant här:

http://www.naturkompaniet.se/Archive/bilder/produktbilder/omskalade/400x400/321483-1_400x400.jpg

Så tillkommer ju vatten/sportdryck i vätskeblåsan...

Sovsäck, 640g och minimal packstorlek för ned till någon minusgrad : http://www.mountainhardwear.com/Phantom™-32-(Regular)/OU8440_R,default,pd.html

Jag får testa. Återkommer till våren med ekipage och vikter :)

erito skrev:
...
> Kokutrustning tror jag inte går att få lättare,
> jag har inte vägt mitt men har typ sådant här:
>
>
> http://www.naturkompaniet.se/Archive/bilder/produktbilder/omskalade/400x400/321483-1_400x400.jpg
> ...

På en veckas tur vinner man en del vikt genom att ta ett litet vedkök (kök + kastrull 280 g), men vinsten är obetydlig på en några dagars tur och är knappast heller det bästa valet om vädret är övervägande regnigt. Annars tycker jag vedkök är kul:

P1030140.jpg

Yeti skrev:
> erito skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> ...
> > Kokutrustning tror jag inte går att få
> lättare,
> > jag har inte vägt mitt men har typ sådant
> här:
> >
> >
> >
> http://www.naturkompaniet.se/Archive/bilder/produk
> tbilder/omskalade/400x400/321483-1_400x400.jpg
> > ...
>
> På en veckas tur vinner man en del vikt genom att
> ta ett litet vedkök (kök + kastrull 280 g), men
> vinsten är obetydlig på en några dagars tur och
> är knappast heller det bästa valet om vädret
> är övervägande regnigt. Annars tycker jag
> vedkök är kul:
>
> https://lh5.googleusercontent.com/-nFjTs-92TsQ/T7c
> 3gXxoclI/AAAAAAAAI4M/HKk18n9hl6Q/s640/P1030140.jpg

Ved är onekligen nåt som finns "viktlöst" i de flesta miljöer. Men jag har aldrig sett nåt vedkök nånstans. Var kan man köpa såna och vad ska man tänka på med vedkök?

BFS skrev:
> ...
> Ved är onekligen nåt som finns "viktlöst" i de
> flesta miljöer. Men jag har aldrig sett nåt
> vedkök nånstans. Var kan man köpa såna och vad
> ska man tänka på med vedkök?

Mitt är köpt från en finsk internetbutik. Rimligtvis finns det att tillgå även i Sverige. Sök på BushBuddy eller BushCooker. Ett dylikt litet kök matar man med små pinnar, som finns i stort sett överallt, förutom högt uppe i fjällen där det inte finns något annat än isranunkel. En liten vattentät påse med näver eller liknande kan vara bra att ha, ifall man inte hittar något annat tändmedel. Jag brukar också ha några Esbit-tabletter med i reserv, ifall det råkar regna när det är dags att koka maten. En liter vatten kokas på knappt tio minuter i vindskyddat läge.

Nackdelarna med ett vedkök är att man inte kan låta det småputtra, det går inte att elda med genomblött material och man måsta mata in nya pinnar ganska ofta.

Tillbaka
Topp