31,8 mm framväxel på 28,6 rör

Ingemar

Medlem
Jag skulle vilja montera en 31,8 mm framväxel på ett 28,6 mm rör. Finns det adaptrar för det här? Hemma hade jag bara en adapter för 28,6 - 34,9 och jag fick inte med någon heller. Växeln är egentligen gjord för lött fäste så 31,8 är måttet på klämman jag köpte till.

Går det att fixa det här på nåt smart sätt eller ska jag köpa en ny klämma?

Jaha det heter alltså shim. Dom som jag har hemma ser helt annorlunda ut men det där måste ju funka!

Senast redigerad av en moderator:
28,6 mm är annars i princip detsamma som 1 1/8 tum, alltså standardmåttet för styrrör. De spacers jag har hemma verkar dessutom ligga väldigt nära 34,9mm i yttermått.

En vanlig styrrörsspacer skulle alltså kunna funka lika bra som den shim som visades förut. Kanske är lättare att hitta. Du får kapa en slits, eller i värsta fall dela den i två bitar för att få dit den.

Tack Harald, ditt tips gjorde att jag slapp köpa en ny framväxel! Jag tog en hög spacer av aluminium, filade till två motsatta sidor av den (så att den passar in i klamman), sågade itu den med bågfil genom de nerfilade sidorna, och la in halvorna innanför klammerns halvor. Som sagt var spacerns inre radie perfekt men den yttre var någon tiondels millimeter för stor. Kan ta ett foto på resultatet ifall någon är intresserad.

Tillbaka
Topp