Köpråd pendlarcykel +cykelvagn

Hej happyride,
Är säkert inte den första, men kanske inte heller den sista att fråga om köp i just denna klassen.

Vi ska flytta och kommer bägge gå från jobb och förskola på gångavstånd till ett relativt bekvämt pendlingsbart avstånd på 5-6km. Är en lång och seg backe, annars cykelbana och platt hela vägen. För detta ändamål ska cyklar plus vagn köpas in, både för mig, sambon och barnen.

Våra förutsättningar är:
Något begränsad budget. Mellan 15-20 allt som allt. Då ska vagnen ingå. :)
Vagn blir troligen en Hamax outback twin. 6k på xxl. Thule är för dyrt. Återstår då 9-15k till cyklar.
Jag: 186cm, 74kg
Sambo: 170cm, 58kg (ovan vid sportig cykling)
Vagn: 20kg + 15 + 11 för ungarna i nuläget.
Vi bor i Umeå och tänker försöka pendla maximalt med cykel och vagn. Innebär mycket snö, is och kalla dagar = rejäla stänkskärmar.

Söker spontant efter något driftsäkert och så underhållningsfritt som möjligt. Skivbromsar känns rimligt (men rätta mig om jag har fel!). Samtidigt väger vagnen med barn plus eventuell handling mycket så jag räknar ut min nuvarande single speed. Men utanpåliggande växlar…?
Vi avskyr bägge överdragskläder så vill helst ha kedjeskydd (är det bara klassiska dam och herrcyklar som funkar då?).

Bonus om cyklarna kan använas till längre turer då då och kanske någon enklare cykelsemester = pakethållare samt möjlighet att fästa väskor utan problem.

Kikat lite på xxls white-cyklar. Låter som okej komponenter till det priset men samtidigt blor det utanpåliggande växlar och smutsiga byxben…

Tacksam för input från andra cyklande dads och moms on a budget!

För liknande ändamål kör jag med en gammal (10+år) CX (begagnatköpt här på Happy) där drivlinan bytts och anpassats för uppförbackecykling med cykelvagn med två barn i (46/36 fram, 11-42 bak). Kostnaden bygger i stort på hur villig man är att man meka själv och hur pass petig man är med vad cykeln ska ha för utväxling/delar.

Mitt bygge har kostat ~5-6000 med hydrauliska skivbromsar, 11-delad lvg-grupp, rejäla stänkskärmar, pakethållare, etc. Cykeln går som pendlare året runt och med cykelvagn (thule) när det är dags för utflykt.

Utanpåliggande växlar resulterar i smutsiga byxben om man smörjer för mycket. Annars tenderar det inte att vara ett problem.

Tillbaka
Topp