Funkar denna cykelvagnen från Bikeshop på min QR-cykel?

DavidtheDoom

Aktiv medlem
Vänder mitt hopp till er på Happyride då butiken inte verkar sugen på att svara på mina mail.

Jag försöker förstå hur mycket extra vagnfästet hänger ut på utsidan av bakstagen på cykeln. Detta då min cykel har detaljer som sticker ut.
Jag misstänker det fungerar fint men med tanke på att frakten ligger på 150 kr och returfrakten säkerligen är dyr även den så skulle det vara skönt att veta innan jag köper vagnen.

Vagnen är för 135 QR, cykeln är 135mm QR baktill.

1662377317794.png
1662377322890.png

1662377289002.png

Dessvärre är det någon omstöpt OEM-produkt så någon instruktionsmanual har jag inte hittat.

Det står ju att vagnen ENDAST passar cyklar med 135 mm QR så oddsen att den passar din cykel med 135 mm QR är väl ganska goda.

Jag hittar ingen information eller fler bilder alls på den. Jag skulle vara rädd att kopplingsdelarna krockar med delarna av cykelram som sticker ut bakom och ovanför bakaxeln. Från bilden ovan gissar jag att kopplingen kanske är gjort för en helt flak infästning av bakaxeln.

Kontakta butiken är min rekommendation.

Jag har pratat med Bikeshop på deras chat om den är aktiv, då har jag fått bra svar snabbt på produktfrågor

Vagnen i övrigt ser ut som att vara som denna, men det kan ju vara så att smådetaljer specas annorlunda trots en oem-produkt

Kollar man där så ser ju vagnen ut att fästa "utanför" armen på snabbkopplingen, dvs att man byter sin snabbkoppling mot en annan som har fästet. Då ser det ju ut att klara sig utanför dina dropouts, men som sagt, jag skulle inte beställt hem ett sånt paket utan att dubbelkolla först

1662382537394.png

Senast ändrad:
Jag hittar ingen information eller fler bilder alls på den. Jag skulle vara rädd att kopplingsdelarna krockar med delarna av cykelram som sticker ut bakom och ovanför bakaxeln. Från bilden ovan gissar jag att kopplingen kanske är gjort för en helt flak infästning av bakaxeln.

Kontakta butiken är min rekommendation.
Jag tänker samma sak, risken är att den slår i ovanför min infästning. Butiken svarar dessvärre inte på mail. En vecka sen jag mailade senast. Känns som ett par bilder är kritiskt för att beskriva problemet men det är svårt att överföra på bra sätt via telefonsamtal.

Jag har pratat med Bikeshop på deras chat om den är aktiv, då har jag fått bra svar snabbt på produktfrågor

Vagnen i övrigt ser ut som att vara som denna, men det kan ju vara så att smådetaljer specas annorlunda trots en oem-produkt

Kollar man där så ser ju vagnen ut att fästa "utanför" armen på snabbkopplingen, dvs att man byter sin snabbkoppling mot en annan som har fästet. Då ser det ju ut att klara sig utanför dina dropouts, men som sagt, jag skulle inte beställt hem ett sånt paket utan att dubbelkolla först

Visa bilaga 579504

Jo, det är nog utbyte av snabbkopplingen som gäller. Det har jag nästan räknat med. Men hur mycket nu snabbkopplingen sticker ut är ju av väsentlig betydelse.

Jag får avvakta butikens förmåga att svara eller kika på någon ballare trailer.

Nu på morgonen fick jag detta glada meddelande:
Hei David!

Beklager seint svar.
Trygg cargo vil passe helt fint til din sykkel.

Ha en fin dag!
Med vennlig hilsen/Kind regards
Niklas - Bikeshop.no
Kundesupport
Så nu har jag beställt en trailer. Jag tog den i Aluminiumutförande och lite lägre vikt.

Jag provkörde vagnen till jobbet idag. Gick fint, passade på cykeln.
Kvalitén var väl inte helt 100 på väska/fit.

T ex går det inte att få ner vimpeln i hållaren i vagnen då vimpelstången slår i kanten på vagnens övre ram. Löste genom att sätta fast vimpeln i hållaren och skruva fast staget efteråt. Omöjlig att få ur nu utan att demontera vagnen.

Långsiktigt tänkte jag lösa det genom att 3D-printa vimpelhållare som kan fästas på vagnen istället. Väskan glider runt lite på flaket, Går nog att lösa om jag syr fast egna kardborreband på bättre ställen istället (och som inte är alldeles för långa).

För 2000 kr för aluminiumvagnen så var det väl inte några jätteoväntade tillkortakommanden. Allt som allt nöjd.

Tillbaka
Topp