Byta till narrow wide på barncykel eller annan lösning

Simon23

Medlem
Hej. Dum nybörjarefråga kanske, men men....
Grabben har en orbea laufey 20 h20 som överlag har funkat väldigt bra med tanke på hur mycket använd den är. Ett problem är dock att kedjan gärna hoppar av när det blir stökigt. Kedjestyraren som sitter på fungerar inte 100% trots alla injusteringar. En tanke var att försöka byta till nw klinga fram men eftersom nuvarande klinga verkar vara fastsvetsad på armen så misstänker jag att man behöver byta hela "vevparti" och det verkar vara en stor djungel av vad som passar vad.

Finns det något som passar rätt av eller är detta en idiotisk idé från början? Jag behöver säkert ta isär och identifiera vad för typ av vevlager å bös som sitter på just nu men är det ens värt det?

Jag kanske är fel på det, man kanske ska kolla på annan bakväxel eller andra kedjestyrare istället?
Som ni fattar så har jag dålig koll på sånt här så tips mottags gärna.
Kan tillägga att jag inte bryr mig om jobbet att sätta på kedjan varje gång utan mer att grabben kan skada sig om den hoppar av precis i samband med hopp/dropp som gör att jag vill få ordning på det.

Br Simon

Styrare borde väl funka och växel med clutch kan väl hjälpa lite.

Är det 130mm vevarm? Det finns olika alternativ beroende på vad man vill betala och hur breda de måste vara

Skulle jag absolut göra - finns ett gäng olila vevpartier på aliexpress som även har korta bsrnvänliga vevarmar. Men du måste som du säger först ta reda på vad det är för standards på ramen.

Hade styrare på grabbens Norco 24" - hur man än ställde den hoppade kedjan och ju tightare desto svårare var det att sen få tillbaka den på plats. Uppdateringen till nytt nw drev gjorde susen. Så även styrare om det är en så. top guide bara kan brista.

köp en annan kedjestyrare, som stödjer på båda sidor av kedjan.

är förresten ganska lätt att bygga själv, som här..
.
IMG_0175.webp

Hej. Dum nybörjarefråga kanske, men men....
Grabben har en orbea laufey 20 h20 som överlag har funkat väldigt bra med tanke på hur mycket använd den är. Ett problem är dock att kedjan gärna hoppar av när det blir stökigt. Kedjestyraren som sitter på fungerar inte 100% trots alla injusteringar. En tanke var att försöka byta till nw klinga fram men eftersom nuvarande klinga verkar vara fastsvetsad på armen så misstänker jag att man behöver byta hela "vevparti" och det verkar vara en stor djungel av vad som passar vad.

Finns det något som passar rätt av eller är detta en idiotisk idé från början? Jag behöver säkert ta isär och identifiera vad för typ av vevlager å bös som sitter på just nu men är det ens värt det?

Jag kanske är fel på det, man kanske ska kolla på annan bakväxel eller andra kedjestyrare istället?
Som ni fattar så har jag dålig koll på sånt här så tips mottags gärna.
Kan tillägga att jag inte bryr mig om jobbet att sätta på kedjan varje gång utan mer att grabben kan skada sig om den hoppar av precis i samband med hopp/dropp som gör att jag vill få ordning på det.

Br Simon
En bra fråga ! Jag hade samma problem med pojkens 24". Jag provade med olika kedjestyrare. Ingen funkade utan skapade bara trassel eller gick sönder.
Provade även med NW framklinga utan 100% framgång.
Det som löste problemet tillslut var ny bakväxel med "clutch" så kedjan hålls spänd. Då kunde jag även uppgradera från 8 till 10 växlar vilket pojken tyckte var fantastiskt (typ "these ones go to eleven" 😁)

Ny bakväxel !

Men om 10 har samma range? 11 är ju högre!

Det är ju smidigare att börja med att byta växel om man har möjlighet. Laugey förtjänar nog bättre än altus.

Zee är poppos men det var en varianterna som inte gick att få tag på?

Men om 10 har samma range? 11 är ju högre!

Det är ju smidigare att börja med att byta växel om man har möjlighet. Laugey förtjänar nog bättre än altus.

Zee är poppos men det var en varianterna som inte gick att få tag på?

Men då behöver man: ny bakväxel, ny reglage, ny kassett och ny kedja.

Man behöver bara köpa SunRace bakväxeln jag länkade till för att lösa problemet.

att bakväxeln spänner upp ordentligt är förstås viktigt.

min erfarenhet är att det som får kedjan att hoppa av framklingan är en pisksnärt som uppstår i övre kedjehalvan när man med viss måttligt stor belastning växlar till mindre bakdrev. ett litet gupp typ ned för en trottoarkant i samma sekund hjälper till.

en annan faktor är sidodrag, alltså låg eller hög växel.

en tredje är sidoslitage av taggarna på framklingan. vilket får kedjan att lättare hoppa av. den avsmalningen uppåt i sidled är från början inbyggd i framklingor tänkta för framväxel, vilka därför ställer till utmaningar när sådana skall gå som singelklinga. det kan ändå funka men kräver i princip kedjestyrare. förr köpte man därför framklingor med raka tänder när de skulle gå som singelklinga. nw kan sägas vara en vidareutveckling av det konceptet.

slutligen är drivlinan illa smord hoppar kedjan av lättare, särskilt om den är sliten.

Jäklar va bra tips! Tusen tack.
Jag slog till på bakväxeln som Berk tipsade om. Det och en ny typ av kedjestyrare får bli första åtgärden. Kommer problemet kvarstå så blir det nog en beställning av vevparti. En än gång, tack för input från alla som tog sig tid.

Trådlyft! Sunrace växeln funkade bra, vi är inne på andra paret. Grejerna lever ett hårt liv i vår familj. Dock så blev det inte 100% och eftersom framdrevet är ganska slitet(och lite skevt) så tänker jag att det kanske är lika bra att satsa på ett nytt vevparti. Som Jonte noterade så sitter det ett BSA 68mm om jag har måttat och läst spec rätt. Om jag jämför mått med grejerna som Simson länkade till så verkar det stämma hyffsat. Just nu har jag 86mm mellan insidan pedalerna(dom sitter på sån där fyrkantig axel) och den har 98mm så jag kanske behöver tillverka distanser. Har jag missat något uppenbart eller är det bara skicka pengarna till kina och hålla tummarna?

Trådlyft! Sunrace växeln funkade bra, vi är inne på andra paret. Grejerna lever ett hårt liv i vår familj. Dock så blev det inte 100% och eftersom framdrevet är ganska slitet(och lite skevt) så tänker jag att det kanske är lika bra att satsa på ett nytt vevparti. Som Jonte noterade så sitter det ett BSA 68mm om jag har måttat och läst spec rätt. Om jag jämför mått med grejerna som Simson länkade till så verkar det stämma hyffsat. Just nu har jag 86mm mellan insidan pedalerna(dom sitter på sån där fyrkantig axel) och den har 98mm så jag kanske behöver tillverka distanser. Har jag missat något uppenbart eller är det bara skicka pengarna till kina och hålla tummarna?
Du köper ett bsa vevlager. Det är samma för 73 o 68mm och det följer med distanser.

Däremot är ett shimano lager 96mm och jag mäte som följde med goldix till 97mm. Blir lite meck med pre-load men det går

Kolla även om de smalare passar som jag länkar högre upp. Onödigt med 170mm Q om det inte behövs

Tack för svar Jonte. Med risk för att verka trög, båda länkarna innehåller bsa lager eller? Jag tolkar det som att den "enda" skillnaden mellan länkarna är q-värdet? Han har just nu 150 om jag ögonmåttar, är det värt 250 spänn att hålla det måttet?

Tack för svar Jonte. Med risk för att verka trög, båda länkarna innehåller bsa lager eller? Jag tolkar det som att den "enda" skillnaden mellan länkarna är q-värdet? Han har just nu 150 om jag ögonmåttar, är det värt 250 spänn att hålla det måttet?
170mm är vuxen bredd. BSA är mot ramen. Bsa lager för 24mm axel ska du ja. Dvs vanlig shimano

Bara vev kostar 409 mot 332 i 127mm längd. Det är det nog värt om det passar. De är lättare också

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp