Barncykel med fotbroms eller inte?

stirrah

Medlem
Mina barn är 4 och 5. Båda har lärt sig att cykla på Honom respektive Frogbike-cyklar dvs cyklar med handbroms.
Dessa tenderar att vara ganska dyra och nu har vi skilt oss och behöver köpa två cyklar till så barnen kan cykla hos båda. Just nu är det knapert och vill inte lägga 6000kr för en barncykel.

Tror ni det är svårt att växla mellan? Jag kanske har letat dåligt men hittar inte cyklar med handbroms som inte kostar skjortan.

Det går att växla.

Är det 16 och 20'' det handlar om? Kolla white på xxl. 20'' är nog ok-ish

Edit. Även superior med flera på cykelkraft

6000kr för en barncykel.
Det är tydligen för dyrt. Det finns gott om begagnade cyklar till salu i gott skick för mindre pengar (tänk om miljön :-))

Även en ny cykel med två handbromsar finns för mindre än 3000-4000 kr om jag googlar för 2 minuter:

https://www.xxl.se/bits-super-20-2025-barncykel-5-8-ar-vit/p/1230961_1_Style

Fotbromsar är onödiga förutom kanske på vissa tandem- och brukscyklar.

Senast ändrad:
Barn lär sig rätt fort, men man får nog räkna med någon vurpa om de råkar trampa bakåt och låsa bakhjulet bara för att de är vana att det går när man har enbart handbromsar. Vi råkade ut för det. Spontant borde det finnas schyssta beg med handbromsar.

det är ju inte ovanligt att klara av att cykla både tralla och mtb....

Hur som helst finns det skapligt fina 20' utan fotbroms från 3500 speciellt om man inte har krav på däckbredd.
16'' kan vara svårare då det i princip är olagligt att sälja. Även olagligt att sälja i US där de säljer konverteringskit separat .

Mina barn är 4 och 5. Båda har lärt sig att cykla på Honom respektive Frogbike-cyklar dvs cyklar med handbroms.
Dessa tenderar att vara ganska dyra och nu har vi skilt oss och behöver köpa två cyklar till så barnen kan cykla hos båda. Just nu är det knapert och vill inte lägga 6000kr för en barncykel.

Tror ni det är svårt att växla mellan? Jag kanske har letat dåligt men hittar inte cyklar med handbroms som inte kostar skjortan.
Vi körde 12 o 14 tum begagnade med fotbroms o en handbroms, sedan två handbromsar/fälgroms på en ny 18" som han nu växer ur. Inga problem, bara att köra lite bromsskola ett tag. Dags för 20/24" m växlar bak o skivbroms i år.

Min erfarenhet är att båda bromsvarianterna funkar fint och det inte är problem att växla mellan. Kör bara en kort bromsskola innanså är det inga problem.
Barn är klipska och snabblärda 😃

Min yngsta (som fyller fem i maj) gick precis från en cykel med fotbroms och oanvändbart dålig frambroms till en med skivbromsar och ingen fotbroms. Det tog kanske 10-20 minuter för honom att vänja sig vid att använda händerna istället, och nu har han mycket bättre bromskontroll än innan. Barn lär sig såna saker snabbt.

Sladda, med fotbroms och Duomatic... det var tider det! 😎 Kul med lite olika. n+1
Ibland hur överlevde man 80 talet. Fotbroms på cykeln, limpsadel, ingen handbroms men brett och slopat styre. När man väl fick cykel med handbroms. Så tog den ändå inte.

Inte förrän vid 14 så fick man v-broms som funka "ok".

Duomatic nu börjar vi snacka om att planera växlingar. 😃.

Tillbaka
Topp