48 cm racer, mäter jag rätt?

Jokss90

Medlem
Köpte en cykel på blocket. Killen sa han var 177, jag är 176.

Jag kände direkt den var liten. Tog för fan nästan i knäna med styret när jag cykla.

Jag mätte ramen till 48 cm. Alltså från sadelstolpen till styrstammen. Är det så man ska mäta? På min gubbcykel blir överramen 56 cm och den är betydligt större.

Killen hävdar att cykeln jag köpte är 56.

Vem har rätt?
Bild på hur jag nätar http://www.bilddump.se/bilder/20190328214054-78.73.63.40.jpg

CC och horisontellt så säg 50 i överrör och det låter lite litet (borde vara en ram med 48 sadelrör (center vevlager till ovankant klämma) och de brukar kallas för storlek 40 eller 50 eller så...
Med längd 176 borde du ha ett överrör runt 535... (för racer/cx)

Du mäter från vevpartiets mitt till överkant av sadelröret, det är det vanligaste sättet. Det du mäter är överrörets längd.

konscious sa:
Du mäter från vevpartiets mitt till överkant av sadelröret, det är det vanligaste sättet. Det du mäter är överrörets längd.

Men vad spelar det för roll? Är ju bara höja sadeln. Måttet mellan sadelstolpen och styrstammen kan man ju inte ändra

Jokss90 sa:
konscious sa:

Men vad spelar det för roll? Är ju bara höja sadeln. Måttet mellan sadelstolpen och styrstammen kan man ju inte ändra

Som sagt så är det oftast från vevpartiets mitt till överkant av sadelröret som definierar ramstorleken. Och det stämmer ju mycket riktigt att avståndet mellan sadelstolpen och styrstammen är svårt att ändra på. Men som sagt, om säljaren hävdar att det är en 56cm ramstorlek så är det vevparti till sadelrör som oftast menar.

jakobdahl sa:
Jokss90 sa:
konscious sa:

Som sagt så är det oftast från vevpartiets mitt till överkant av sadelröret som definierar ramstorleken. Och det stämmer ju mycket riktigt att avståndet mellan sadelstolpen och styrstammen är svårt att ändra på. Men som sagt, om säljaren hävdar att det är en 56cm ramstorlek så är det vevparti till sadelrör som oftast menar.

Det var ju ett konstigt sätt att mäta. Som att mäta hur höga skor är för att se om dom passar.

Men vad ska jag ha för storlek då?

Jokss90 sa:
jakobdahl sa:
Jokss90 sa:
konscious sa:

Det var ju ett konstigt sätt att mäta. Som att mäta hur höga skor är för att se om dom passar.

Men vad ska jag ha för storlek då?

På ramar i modern tid pratar man om höjden på ramen som sen blir till storlek, inte alltid optimalt men vedertaget, då en ram förenklat består av en främre och en bakre triangel så hänger resten av måtten med när höjden på sadelröret ökar.

Detta blir bara schablonmässigt eftersom hur man sitter, rörlighet i höfter, hur man böjer eller inte böjer sin rygg påverkar, men någonstans runt stl 54 skulle jag börja om jag vore du.
På din beskrivning så låter det som den cykel du köpt snarare är 50?

Din cykel är nog inte en racer, utan en äldre cyclocross, om man tittar på bromsarna.
De är, om jag fattat rätt, ofta korta å höga i sin geometri så det skulle kunna förklara saken.

Annars är stack å reach bra mått på cykelns verkliga storlek. Lite lurigt att mäta så det är enklare om man hittar tillverkarens geometritabell.
geograph.jpg

frid!

Senast ändrad:
Jokss90 sa:

Jag kände direkt den var liten. Tog för fan nästan i knäna med styret när jag cykla.

Jag mätte ramen till 48 cm. Alltså från sadelstolpen till styrstammen. Är det så man ska mäta? På min gubbcykel blir överramen 56 cm och den är betydligt större.

Vem har rätt?
Bild på hur jag nätar http://www.bilddump.se/bilder/20190328214054-78.73.63.40.jpg

Frågan infinner ju sig genast -om du tyckte den var (för) liten, varför köpte du cykeln ?
Eller du köpte den utan att ha sett eller provat i verkligheten?

Jokss90 sa:

Vem har rätt?

Jag är 181 och mina cyklar är runt 54,5 cm i effektiv topprörslängd och varierar i angiven storlek mellan 54-56 (förutom mina De Rosa, dom har egna mått då är det strl 53). Höjden på sadelstolpen är oväsentlig.

Jo det är en cyclocross, kan jag se nu. Den är dock större i ramen än TS påstår. Överrör 52-54, skulle jag tro, mäts ju centrum till centrum å horisontellt, så sadelrör 56 kan nog kanske stämma ändå. Skulle bli bra mycket för stor för nån som är 160 cm lång, om jag fattat rätt.
Det är ju inte lätt att veta om man aldrig haft en dylik cykel förut. :)

https://happyride.se/annonser/ad.php?id=79351
141412.jpg

frid!

Senast ändrad:
Miracle sa:
Annars är stack å reach bra mått på cykelns verkliga storlek. Lite lurigt att mäta så det är enklare om man hittar tillverkarens geometritabell.

Det är inte så lurig att mäta. För reach, ställ cykeln med hjulet mot en vägg och mät avståndet till styrlager och vevlager, skillnaden är reachen. För stack, mät avståndet från marken till styrlagret och vevlagret, skillnaden är stacken.

Min gravel anges som Stl-54 och har 54cm sadelrör med 55cm effektiv överrörs längd, min racer anges som Stl-M 52cm sadelrör och 56cm ETT-längd. Är 179cm

mkallstrom sa:
Miracle sa:

Det är inte så lurig att mäta. För reach, ställ cykeln med hjulet mot en vägg och mät avståndet till styrlager och vevlager, skillnaden är reachen. För stack, mät avståndet från marken till styrlagret och vevlagret, skillnaden är stacken.

Tack! Det var en bra metodik! :)

frid!

Tror det skulle hjälpa mest med en bild när du sitter på cykeln. De som slår mig direkt är att sadeln är skjuten så långt fram och då hamnar du helt fel. Du kommer sitta upprätt och tycka det är svårt att nå ner till styret. Placera sadeln i mitten på klämman och testa. Den vinklade styrstammen och alla spacers hjälper ju också till att korta ner din reach.

Hade jag bara sett bilden och bli ombed att gissa cyklist längd hade jag hamnat ungefär på din längd

Crocko sa:
Försökte hitta din cykel i kända tabeller utan att lyckas, inte direkt ett stort och välkänt märke.

Om det är den Red Bull som Miracle länkar till (TS bildlänk funkar inte för mig) så har jag för mig att det är en Rose, innan de kände att deras cyklar förknippades för mycket med en sliskig energidryck som får folk att hoppa ut från klippor med sina cyklar.

Kan säkert vara en funkis hoj trots sin ålder, om nu storleken stämmer :)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp