[50% OT] Cykla/Vandra + ANNAT i Norge

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum

H.

Aktiv medlem
I sommar sitter jag och sambon i en bil fullpackad med friluftsgrejer och beger oss förutom i Sverige över gränsen till Norge. Grovt planerat kommer vi röra oss mellan Trondheim och Oslo och ha mellan en och två veckor på oss. Vi har med oss xc-cyklar och vandringsgrejer (dvs tält, stormkök osv), samt allmän friluftsvana och vilja att testa nya saker på vägen(klättring, paddling, ??).

Har ni några bra tips på platser vi inte får missa?

Paddling, såväl fjordpaddling i havskajak som forspaddling har vi uppskrivet, men plats är lite oklart.

Vandring mm ska ju vara fint i Hardangervidda och Jotunheimen, men hur är cyklingen i de områdena?

Senast ändrad:
Jotunheimen är underbart. Jag har varit där många gånger.

Vandra kring Besseggen, Glittertind, Galdöpiggen, Kyrkja mm är fantastiskt.
Jag har unte cyklat MTB där men lvg är ruskigt fint i hela det områden (Norge alltså)

Eikesdal är väldigt fint, men jag har inte stenkoll på vad man kan göra där. Jag vet att man kan paddla där. Det går säkert att skrapa fram lite cykling, det är ju Norge.

Joutenheimen bjuder på riktigt fin "högalpin" vandring. Jag hade dock inte släpat med mig cykeln dit. Tonvikten skulle nämligen ligga för mycket på ordet släpa... Den organiserade klättringen finns framförallt på västra sidan av massivet (Turtagro). Jag har för mig att jag sett något MTB-center i Fossbergom.

Kring Oppdal finns mängder av faciliteter för MTB-cyklister + fin vandring.

Lillehammer borde ha ett hyfsat nätverk av stigar.

Oslo har ju "spårvagnsassisterad" utförscykling.

Tips: Bunkra mat/vin i Sverige.

OK, tack för lite information. Cyklarna kommer ju åka med, men vi väljer väl färdsätt efter plats... :D Men kanske vandring i Jotunheimen och cykling på något mindre exotiskt ställe? Jag tänker att det borde finnas guldkorn som tex rundorna i jämtlandsfjällen där det går väldigt bra att cykla en hel del av vandringslederna också.

Dovre/Rondane är fint.
Man starta vid Hagseter camping som ligger vid E6. jättefint! E6 går för övrigt över trädgränsen där vilket känns lite exotiskt.
Tips att kolla norska vandringskartor som har tiden det tar att vandra sträckorna utskrivet och höjdkurvorna. Tar det lång tid att vandra en kort sträcka kan det vara hopplöst att cykla. :)

Dessa bilderna hade jag visst postat tidigare men men...
filename=DSC_4638.jpg

Mycket upp och ner. Mitt bästa mtb minne härifrån. Tittar man noga ser man att stigen går upp och ner i tre (eller fyra?) raviner.

filename=IMG_1025LR.jpg

filename=IMG_1031LR.jpg

filename=IMG_1069LR-2.jpg

Skeikampen funkar med.

H. skrev:
-------------------------------------------------------
> I sommar sitter jag och sambon i en bil fullpackad
> med friluftsgrejer och beger oss förutom i
> Sverige över gränsen till Norge. Grovt planerat
> kommer vi röra oss mellan Trondheim och Oslo och
> ha mellan en och två veckor på oss. Vi har med
> oss xc-cyklar och vandringsgrejer (dvs tält,
> stormkök osv), samt allmän friluftsvana och
> vilja att testa nya saker på vägen(klättring,
> paddling, ??).
>
> Har ni några bra tips på platser vi inte får
> missa?
>
> Paddling, såväl fjordpaddling i havskajak som
> forspaddling har vi uppskrivet, men plats är lite
> oklart.
>
> Vandring mm ska ju vara fint i Hardangervidda och
> Jotunheimen, men hur är cyklingen i de områdena?

Vi körde en roadtripp i Norge för några år sedan. Du hittar bilder från detta på min FB sida.

Lägg ut en blänkare på teräncykkel eller avd froumet heter. Cyklister där är som alltid trevliga coh det blir nog alltid bäst om man träffar locals. Det var som inte alls oväntat sjukt bra cykling.

Jag är avis!

Dag tre på Sogndal-trippen tog vi en trevlig tur nerför en fjällbäck, den är spektakulär nog att njuta av även till fots. Men se till att cykla den också!

http://happymtb.org/forum/read.php/1/1662356

Det tog nästan lika lång tid för oss att cykla som det tog för folk att gå ner eftersom vi stannade, körde om, plåtade och begapade omgivningarna.

Turen går tydligen att förlänga genom att starta längre upp på leden, eller förstås genom att gå uppåt istället.

Tillbaka
Topp