[~50% OT] Videoredigering, video -> stillbild (cykel inblandad)

zinkpasta

Aktiv medlem
Hej,

Hur skapar man en sån här bild (helst i typ PowerDirector, DaVinci Resolve eller Shotcut, men..) utifrån videomaterial, och kallas det nåt speciellt?

1741261286014.webp

Ovanstående har skapats med mobilfotoappen Sony Motion Shot (dassig kvalle pga flera år sedan, o gammal mobil redan då), och då håller man mobilen så stilla som möjligt, och så får den ihop det. I nuläget har jag dock video, filmat med stationär kamera (dvs stilla bakgrund), där ett objekt rör sig, och jag vill efterlikna ovanstående. Hoppas det räcker som förklaring vad jag vill uppnå iaf..

Nån med idéer? Jag vägrar fråga närmsta LLM-chatbot, litar mer på happys kollektiva intelligens.

Bump! Eller menar ni att jag ska behöva söka lyckan utanför happy-internet? Har hört att det är farligt där.

• Importera videon: Först, importera din video till ditt redigeringsprogram.
  • Välj bilder: Välj de bilder som visar objektet i de positioner du vill framhäva. Detta kan göras genom att exportera individuella bilder eller genom att använda skärmdump-funktionen.
  • Sätt ihop bilderna: Lägg de valda bilderna ovanpå varandra på ett nytt lager eller en ny tidslinje.
  • Justera transparens: Justera transparensen på varje lager så att alla bilder syns samtidigt.
  • Finjustering och export: Finjustera detaljerna och exportera den färdiga bilden.

Enligt närmsta llm kan du göra såhär. För att tillföra lite happyintelligens kan jag personligen säga att jag tycker det låter som ett gångbart sätt. Googlat en del och det var faktiskt inte helt lätt att hitta något bättre än ovan på 5 minuter.

Tack, men.. det är ungefär sådär värdelös/intetsägande LLM.er är överlag*, dvs den berättade inte mer än random-på-ämnet-outbildad tölp som jag fattar själv.

Ja, givetvis behöver jag exportera de bilderna jag vill ha med, och lägga dem på tidslinjen ovanpå varandra. Och ja, givetvis behöver man skruva på transparensen. Men det har jag testat i t. ex. PowerDirector, och det finns en Opacity att skruva på, men rimligtvis behöver man på nåt sätt separera objektet från bakgrunden, och de finns ju inte i olika lager.

Jag tror dock det är möjligt, på nåt sätt.. Kanske snarare i Photoshop eller liknande iofs, de bitarna har ju egentligen inget med videoredigering att göra.. (Även om det hade varit smidigt att göra det i samma program som övrigt.)

Nu har jag iofs annat att göra idag, så det får bli en googling/llm:ning vid senare tillfälle. Återkommer om jag knäcker det.

* De är dock väldigt bra på corporate/Linked in-bullshit speak samt att introducera mer eller mindre subtila buggar i kod.

Sorry for the LLM-rant, det är inte personligt mot dig @skjivert :-)

Jag håller helt med om de blir mycket mumbojumbo buzzword snack ofta. Men blev glatt överaskad över att en llm lyckades ge mig bättre råd än vad jag själv kunde hitta på google under 5 min i just detta fall.

OnT så tror jag också att det kan bli svårt att få det bra om man bara skruvar på opaciteten över hela bilden, kanske går att använda magic lasso el dyl i photoshop 🤷‍♂️

Jag håller helt med om de blir mycket mumbojumbo buzzword snack ofta. Men blev glatt överaskad över att en llm lyckades ge mig bättre råd än vad jag själv kunde hitta på google under 5 min i just detta fall.

OnT så tror jag också att det kan bli svårt att få det bra om man bara skruvar på opaciteten över hela bilden, kanske går att använda magic lasso el dyl i photoshop 🤷‍♂️
Rådet är ju dock oanvändbart eftersom det inte levererar resultatet.

@zinkpasta stapla alla fotona som lager i GIMP sen adderar du en mask så alla utom det understa blir helt transparenta, sen målar du in dig själv igen i masken i varje lager. Så länge fotonas bakgrund är statisk behöver du inte vara speciellt noga i det steget så länge du inte skuggar över nästa version av dig själv.

Layer masks är en genialisk funktion f ö.

Att guiden ovan kör utan är lite som att skaffa PS för att sedan använda samma funktioner som i MS Paint.

Det finns kameror som har sådan funktion inbyggd, eller eventuellt om du kör mobilen, en app för det.

Blir ju kanske inte bästa resultatet. Som ovan nämns får man mest kontroll om man gör det "manuellt" i en bildredigerare, typ Photoshop.

Testade lite snabbt, det finns väl i princip två sätt i Photoshop:
Vi förutsätter att bilderna är tagna på stativ så fotots komposition är samma (bakgrunden likadan) då är det ganska lätt att bara langa upp bilderna som lager. (ja skulle de inte vara det så är det ganska lätt att bara ta "automate" och photo merge, collage tror jag det var, positionerar om alla bilder så de ligger rätt).

Sedan två olika vägar, på alla lager förutom det understa gör du:

1) Enklast är att bara välja lagrets "blend type", blandningsläge blir det väl på svenska. Till typ "Lighten" eller "Soft Light", eller möjligtvis "Screen". Det blir dock inte helt hundra. Det finns ingen blandningstyp som ger det resultat man vill åt (dvs, i princip spara avvikande pixlar, det är konstigt att det inte finns egentligen, hade varit en väldigt enkel finess).

2) Det bästa, som är ganska enkelt ändå, förutsatt att det fungerar som det ska. Det är att använda "Remove background" finessen. Då försvinner bakgrunden (den maskar bort den automatiskt)!
(skulle det inte gå automatiskt kan du i efterhand välja masken och måla fram/bort, eller eventuellt maska själv som Rattnalle skrev om).

Man kan lita på Happy! Tack @Rattnalle mfl som hjälpte mig.

Nu kan jag äntligen flexa min obefintliga hoppteknik:
GimpTEST1.webp

Succé! (Allt är relativt, men nåt slags resultat är uppnått och så får jag fila på tekniken framöver, det gäller ju både hoppandet och gimpandet..)

Och som du skriver @Sambal Oelek så finns det ju kameror och appar som har funktionen inbyggd, men svjv är det enbart när filmen/fotona tas, inte för att skapa actionsekvens från film i efterhand?

Rådet är ju dock oanvändbart eftersom det inte levererar resultatet.

@zinkpasta stapla alla fotona som lager i GIMP sen adderar du en mask så alla utom det understa blir helt transparenta, sen målar du in dig själv igen i masken i varje lager. Så länge fotonas bakgrund är statisk behöver du inte vara speciellt noga i det steget så länge du inte skuggar över nästa version av dig själv.
Klassiskt ai problem alltså, Om man inte har kompetens inom området så kan man inte veta när den hallucinerar. Jag som inte vet hur man editerar bilder läste och tyckte det lät rimligt :oops:

Tillbaka
Topp